• Anonym (Nervö­s)
    Äldre 4 Sep 20:33
    4687 visningar
    17 svar
    17
    4687

    "Återkoppling" på familjehemsutredning, bra eller dåligt?

    Hej!

    Nu hoppas jag på att någon kan ge mig ett lugnande svar!
    Vi har genomgått en utredning för att bli familjehem, och idag fick vi samtal från familjehemsenheten, där utredaren frågade om vi kunde komma på en inbokad tid nästa vecka, för att hen skulle kunna återkoppla om samtalen vi var på för några veckor sedan.
    Nu är ju min undran såklart om det är såhär det går till när man är godkänd som familjehem, eller är detta ett samtal för att vi INTE blev godkända??  
    Känner mig jättenervös nu, och vill ju såklart ha svar direkt! Det var min partner som fick samtalet, men detta ska ha varit allt som sas.
    Samtalen kändes bra, och så lät det även på utredarna när vi var där, men nu känns det ju inte lika säkert längre!? 
    Tacksam för svar från er andra som blivit utredda, och som vet hur det går till! =) 

  • Svar på tråden "Återkoppling" på familjehemsutredning, bra eller dåligt?
  • Äldre 4 Sep 20:49
    #1

    Det är säkert lugnt, de vill kanske visa vad de skrivit och kanske erbjuda er ett uppdrag direkt. Det är ju stor brist iallafall i min kommun, så familjehemmen blir upptagna cirka omedelbart.

  • Anonym (Nervö­s) Trådstartaren
    Äldre 4 Sep 20:56
    #2
    tjofräs skrev 2015-09-04 20:49:33 följande:

    Det är säkert lugnt, de vill kanske visa vad de skrivit och kanske erbjuda er ett uppdrag direkt. Det är ju stor brist iallafall i min kommun, så familjehemmen blir upptagna cirka omedelbart.


    Åh, jag hoppas verkligen det! 
    Men varför tror du att dom inte sa direkt i luren om vi var godkända eller inte? Det är just den biten som får mig att tvivla på om det verkligen gick så bra som vi trodde... 
  • Äldre 4 Sep 21:13
    #3

    Vet inte, vi på socialtjänsten kan ibland vara rent ännaklämda när det kommer till att ge besked per telefon sådär. Vi vill väldigt gärna träffa människor.

  • Anonym (Nervö­s) Trådstartaren
    Äldre 4 Sep 21:21
    #4
    tjofräs skrev 2015-09-04 21:13:19 följande:

    Vet inte, vi på socialtjänsten kan ibland vara rent ännaklämda när det kommer till att ge besked per telefon sådär. Vi vill väldigt gärna träffa människor.


    Hehe okej, det hade bara varit skönt att veta vad man har att vänta sig.. Hatar att gå i ovisshet, och det får vi göra i nästan en hel vecka nu. Men lite lugnare blev jag av ditt svar iaf, tack :)
  • neverp­reggo
    Äldre 24 Sep 14:33
    #5

    Hur gick det? :)

  • Äldre 24 Sep 20:10
    #6

    Det kan ju oxå vara så att de vill ge er chansen att läsa sammanfattningen av utredningen för att se så att de förstått er rätt. Så var det när jag utreddes till familjehem, jag fick sammanfattningen hemskickad och fick återkoppla per telefon och sedan skrev de om det som blivit lite knasigt.

  • Anonym (nyss blivit godkän­da)
    Äldre 20 Oct 13:15
    #7

    Vi fick veta på telefon att vi var godkända men de vill ändå komma och gå igenom utredningen med oss. Men det har vi inte gjort än, de var inte bråttom med det sa de.

  • Anonym (Nervö­s) Trådstartaren
    Äldre 25 Oct 21:48
    #8

    Vi blev godkända! :)

  • Anonym (.....­..)
    Äldre 12 Dec 07:18
    #9
    -1
    Anonym (Nervös) skrev 2015-10-25 21:48:03 följande:

    Vi blev godkända! :)


    Ja varför skulle ni inte blivit det?

    Om det fanns minsta krav på familjehem så skulle det inte vimla av undermåliga familjehem!

    De stackars barnen förlorar inte bara sin trygghet, sin familj utan hamnar ofta (oftast) "ur askan i elden", när de tvingas bo hos giriga familjer.

    Tragiskt att ni blev godkända!
  • Anonym (hell yeah)
    Äldre 12 Dec 16:12
    #10
    Anonym (.......) skrev 2015-12-12 07:18:18 följande:
    Ja varför skulle ni inte blivit det?

    Om det fanns minsta krav på familjehem så skulle det inte vimla av undermåliga familjehem!

    De stackars barnen förlorar inte bara sin trygghet, sin familj utan hamnar ofta (oftast) "ur askan i elden", när de tvingas bo hos giriga familjer.

    Tragiskt att ni blev godkända!

    Ja det är ju inte som att faktiskt finns en hel del fall där föräldrarna inte kan ta hand om sina barn och där de mår bättre i en mer stabil närvaro. Klart de kommer sakna föräldrarna som de haft som trygghet även om det egentligen varit en dålig miljö för dom. Ska barn behöva bo på boenden istället för hos en familj när saker redan är tufft? De jag känner som var familjehem gjorde det inte av giriga skäl utan för att hjälpa barn/ungdomar. Alla placeringar är olika men har man sett barn där det verkligen inte fungerar för föräldrarna... så förstår jag inte varför familjehem är så pass uppretande att man måste skriva ett sådant inlägg. Det kommer en dag då jag själv kommer troligtvis att ansöka om att bli familjehem. För att jag vill ge något och inte för att jag är girig eller tänkte behandla barnet/ungdomen med annat än respekt&kärlek.


    TS verkar ju onekligen peppad och att det är något som hen gärna vill göra :)

  • Anonym (Famil­jehem)
    Äldre 4 Jan 03:53
    #11
    Anonym (.......) skrev 2015-12-12 07:18:18 följande:

    Ja varför skulle ni inte blivit det?

    Om det fanns minsta krav på familjehem så skulle det inte vimla av undermåliga familjehem!

    De stackars barnen förlorar inte bara sin trygghet, sin familj utan hamnar ofta (oftast) "ur askan i elden", när de tvingas bo hos giriga familjer.

    Tragiskt att ni blev godkända!


    Man går ju inte direkt plus på att vara familjehem, själv tjänade jag inte en krona på det. Varför tror du att socialen omplacerar barn? Det är väldigt mycket jobb för dem och det är dyrt för samhället att göra det.
  • Anonym (+)
    Äldre 4 Jan 06:54
    #12
    Anonym (Familjehem) skrev 2016-01-04 03:53:24 följande:
    Man går ju inte direkt plus på att vara familjehem, själv tjänade jag inte en krona på det. Varför tror du att socialen omplacerar barn? Det är väldigt mycket jobb för dem och det är dyrt för samhället att göra det.
    Man går visst plus, i alla fall om man är familjehem åt ensamkommande. Vi är utredda och godkända som familjehem men vi vill inte ta emot ensamkommande, trots det försökte dom "pracka på" oss det bara för att vi bor sjukt stort. Och det var väldigt väldigt mycket pengar det handlade om. Mer än i "vanliga fall".

    Vi vill gärna ta emot ett barn mellan 0-12 år så vi har inte fått napp än, nu har jag blivit gravid också men hoppas att det inte ställer till det.
  • Äldre 4 Jan 06:56
    #13
    Anonym (Familjehem) skrev 2016-01-04 03:53:24 följande:

    Man går ju inte direkt plus på att vara familjehem, själv tjänade jag inte en krona på det. Varför tror du att socialen omplacerar barn? Det är väldigt mycket jobb för dem och det är dyrt för samhället att göra det.


    Om det nu är så dyrt för samhället så är det väldigt märkligt att du inte tjänade en enda krona på det?

    Blir lite missvisande när "familjehem" som du tydligen är kommer med rena lögner i sina inlägg! Skriv inget alls om du har såna problem att hålla dig till sanningen!
  • Anonym (Famil­jehem)
    Äldre 4 Jan 11:43
    #14
    Anonym (+) skrev 2016-01-04 06:54:40 följande:

    Man går visst plus, i alla fall om man är familjehem åt ensamkommande. Vi är utredda och godkända som familjehem men vi vill inte ta emot ensamkommande, trots det försökte dom "pracka på" oss det bara för att vi bor sjukt stort. Och det var väldigt väldigt mycket pengar det handlade om. Mer än i "vanliga fall".

    Vi vill gärna ta emot ett barn mellan 0-12 år så vi har inte fått napp än, nu har jag blivit gravid också men hoppas att det inte ställer till det.


    Då får man kanske betydligt mer då. Jag tycker det är synd att ni inte vill ta emot ensamkommande, det behövs verkligen.
    smulpaj01 skrev 2016-01-04 06:56:36 följande:

    Om det nu är så dyrt för samhället så är det väldigt märkligt att du inte tjänade en enda krona på det?

    Blir lite missvisande när "familjehem" som du tydligen är kommer med rena lögner i sina inlägg! Skriv inget alls om du har såna problem att hålla dig till sanningen!


    För att pengarna familjehemmet kostar bara är en pytte-del, det som kostar är utredningen runtomkring familjehemmet. Vilka lögner skulle jag ha kommit med menar du?
  • Äldre 6 Jan 15:29
    #15
    Anonym (Familjehem) skrev 2016-01-04 11:43:58 följande:
    Då får man kanske betydligt mer då. Jag tycker det är synd att ni inte vill ta emot ensamkommande, det behövs verkligen.
    smulpaj01 skrev 2016-01-04 06:56:36 följande:
    Om det nu är så dyrt för samhället så är det väldigt märkligt att du inte tjänade en enda krona på det? Blir lite missvisande när "familjehem" som du tydligen är kommer med rena lögner i sina inlägg! Skriv inget alls om du har såna problem att hålla dig till sanningen!
    För att pengarna familjehemmet kostar bara är en pytte-del, det som kostar är utredningen runtomkring familjehemmet. Vilka lögner skulle jag ha kommit med menar du?

    Varför vill soc skapa kostnader för kommunen? Kommunen skulle ju tjäna på att inte omplacera barnen.
  • Anonym (Jenny­)
    Äldre 6 Jan 19:43
    #16
    Anonym (.......) skrev 2015-12-12 07:18:18 följande:
    Ja varför skulle ni inte blivit det?

    Om det fanns minsta krav på familjehem så skulle det inte vimla av undermåliga familjehem!

    De stackars barnen förlorar inte bara sin trygghet, sin familj utan hamnar ofta (oftast) "ur askan i elden", när de tvingas bo hos giriga familjer.

    Tragiskt att ni blev godkända!
    Jag förstår hur du tänker.
    Men sen vet jag barn som nu är vuxna (24år) som har älskat sina familjehem. Tror det kanske är olika beroende på vem man hamnar hos?
    Har du själv erfarenhet av att vara familjehem eller bott hos familjehem?
    Du får gärna utveckla hur du hade tyckt situationerna skulle lösts istället :)

    Nu har vi familjehem till en liten tjej, och de pengarna vi "får/tjänar" sparas i ett konto till henne.
  • Anonym (Famil­jehem)
    Äldre 6 Jan 23:52
    #17
    Tyrfing skrev 2016-01-06 15:29:08 följande:

    Varför vill soc skapa kostnader för kommunen? Kommunen skulle ju tjäna på att inte omplacera barnen.


    Du skrev nog till fel person nu.
Svar på tråden "Återkoppling" på familjehemsutredning, bra eller dåligt?