• Anonym (Irriterande)

SYRIER heter det, inte SYRIANER!

Jag förstår inte hur svårt det egentligen är att bara se skillnaden på syrier och syrianer?
    Kända tidningar, vanliga personer, mer kända personer - har sett det överallt, att folk kallar syrierna för syrianer.

Syrier - Människor som kommer från Syrien.
    Syrianer - En folkgrupp i Mellanöstern som finns i Irak, Turkiet, Syrien, Iran och Libanon.

Så snälla lär er, det är så irriterande när folk inte kan skilja mellan dem.

• Svar på tråden SYRIER heter det, inte SYRIANER!
  • Anonym (?)

Varför heter de nästan likadant och vad skiljer?

• BCH52
    Anonym (?) skrev 2015-09-05 10:06:36 följande:

Varför heter de nästan likadant och vad skiljer?

Ja visst är det förvirrande när olika saker kallas för nästa samma och ibland samma. Syrianer kallas också för assyrier, de tillhör en etniskt kristen grupp. I Bibeln kallas de för kaldeer, ursprungligen från det område som ursprungligen kallades för Mesopotamien.

Syrien är en rätt ny statsbildning, blev en självständig stat när Frankrike lämnade det någon gång på 40-talet. Landet tog sitt namn från det gamla assyriska riket.

Krångligt, ja som alltid när man försöker förstå historia, folkgrupper och konflikter i Mellanöstern, vår civilisations vagga.
  • Anonym (?)

Ja, krångligt.

Jag läser en bok om Turkiets historia nu samt Koranen. Too Much to handle.

Det är lite som svensk och svenne ;)) inte riktigt lika djupt.

• Anonym (Svårt)

Det där är ju svårt- jag arbetar i ett invandrartätt område och vet att det är skillnad men inte exakt vari den består. Dock vet jag att de syrianer jag träffar tillhör de mest anpassade invandrarna,alla jobbar, många driver egna företag, alla talar svenska, de är noga med barnens uppfostran och skolgång, de flesta har bott i många många år här. Min sambo växte upp med barnen till de som kom först och det verkar som de flesta av hans gamla klasskamrater är i restaurangbranschen. :) de flesta är oerhört gästvänliga och jag har blivit inbjuden på frukost, till deras kyrka, allt möjligt.

• Anonym (Aha)

Så syrianer/assyrier är kristna, och syrier är muslimer? Jag har undrat men det är två olika begrepp alltså!

• BCH52
    Anonym (Aha) skrev 2015-09-05 11:13:53 följande:

Så syrianer/assyrier är kristna, och syrier är muslimer? Jag har undrat men det är två olika begrepp alltså!

Ja det stämmer, men inte alltid.
  • Anonym (Irriterande)
    Anonym (Aha) skrev 2015-09-05 11:13:53 följande:

Syrianer är en kristen folkgrupp.
    Syrier är alla från Syrien (etniska syrier är endast de etniska, såklart), de kan vara muslimer, kristna eller tillhöra andra religioner. Men majoriteten är muslimer.
  • Anonym (BrittaBerit)

Vem bryr sig???

• BCH52
    Anonym (BrittaBerit) skrev 2015-09-05 18:19:47 följande:

Vem bryr sig???

Därför att kunskap är grunden till förståelse, förståelse är grunden till insikt och insikt är grunden till förändring.
  • SYRIAN

Alla Syrianer och Assyrier är kristna

Medans majoriteten av Syrier, om inte alla (som då är från Syrien) är muslimer. Syrier är detsamma som araber.

Svar på tråden SYRIER heter det, inte SYRIANER!