• UngORäddSökerDinHjälp

Herpes eller svampinfektion?

Hej! Under en tid har jag haft klåda, efter jag kliat har det börjat svida inga mer symptomet än så! Problemen har suttit runt slidöppningen, på blygläpparna och bak mot ändtarmsöppningen (ibland, har kliat mer vid slidan). Till en början trodde jag det var svampinfektion men fick sedan reda på att en kille jag haft sex med kan ha smittats med munherpes av en annan tjej! Mellan dom utbyttes inget munsex, bara några pussar (enligt honom ingen jättestor salivutbyte), men mellan han och mig har det vart lätta pussar, munsex och sex då! Jag vet inte vad jag ska göra, om det är svampinfektion eller herpes? Jag har läst på om svampinfektion och insett att det finns mycket som kan triggar igång det (har ätit antibiotika några veckor innan besvären kom, det va nära till mensen och har vart sexuellt aktiv)

Vad tror ni borde jag söka upp för herpes eller testa att behandla för svamp o se om det försvinner? Är rädd för att söka hjälp av sjukvården ensam.

• Svar på tråden Herpes eller svampinfektion?
  • Anonym (Emma)

Har killen varit där nere på dig med munnen? För att herpes ska sprida sig från mun till underliv krävs kontakt.
    Jag har haft svamp i underlivet, trodde jag skulle gå bananas innan jag insåg att det var svamp jag fått och att det kom pga antibiotika, gå till läkaren de kan avgöra om det är svamp :)

• Anonym (:))
    UngORäddSökerDinHjälp skrev 2015-09-06 09:13:30 följande:

Vill bara tillägga att killen jag hade sex med har inte haft några besvär och tror själv att han inte har herpes av något slag!

Det låter som svamp :).., Mun herpes kan bara smita dig mellan bena om ni har haft oralsex... Inte om ni bara kysst.. Herpes ger också utslagna som är vita (prickar)... Svamp ger vita flytningar... Som du säger har du ätit penseln och haft sex med en ny kille och det är sånt som kan tex trigga igång svamp... Är det första gången du har det tycker jag du går till Gyn/ ungdomsmottagningen så du får det fastställt. Sen finns det små "tvålar" som man för upp eller tabletter som funkar jätte bra :) Lycka till .
  • Anonym (zvampen)

Du måste nog försöka övervinna rädslan att söka hjälp om du vill veta vilket av det det är och få rätt behandling. Fast iofs kan du ju testa svampbehandling själv först och se om det hjälper.
    Enkast och snabbast att få hjälp är ju dock att uppsöka läkare.

• MeEmmA

Om du känner dig obekväm med att gå till gyn så finns det tester för svamp att köpa på Apoteket.

Jag har en kompis som fick herpes i underlivet och hon beskrev det som vindruveklasar av blåsor som vätskade och sved.

• UngORäddsökerdinhjäl

Vi har båda gett varandra oralsex och haft oskyddatsex efter de! Men enligt honom så var det inget direkt saliv utbyte mellan han och den tidigare tjejen (som kan ha smittat honom), det va lätta pussar mellan dom när dom hade sex och inget oralsex! Borde jag va orolig ändå, ska nog ta tag i det och söka hjälp även fast jag är livrädd!

• Anonym (Mjo)
    Anonym (:)) skrev 2015-09-06 09:44:27 följande:

Det låter som svamp :).., Mun herpes kan bara smita dig mellan bena om ni har haft oralsex... Inte om ni bara kysst.. Herpes ger också utslagna som är vita (prickar)... Svamp ger vita flytningar... Som du säger har du ätit penseln och haft sex med en ny kille och det är sånt som kan tex trigga igång svamp... Är det första gången du har det tycker jag du går till Gyn/ ungdomsmottagningen så du får det fastställt. Sen finns det små "tvålar" som man för upp eller tabletter som funkar jätte bra :) Lycka till .

Men hon skriver ju att de haft munsex!
  • Kine
    Anonym (:)) skrev 2015-09-06 09:44:27 följande:

Herpes smittas även genom kyssar.

Dock verkat det inte vara herpes ta har utan svamp.
    Anonym (Mjo) skrev 2015-09-06 13:25:18 följande:

Men hon skriver ju att de haft munsex!

Beror ju på vad man tolkar med "men mellan han och mig har det vart lätta pussar, munsex och sex då!"... :) Så vad spelar det för roll? Sen skrev hon ju att dom jade haft oralsex... Det var ju en till som skrev "Har killen varit där nere på dig med munnen?" Så det var inte bara jag som tolka så, som sagt en tolknings fråga ;)

Men istället för att kommentera på folk som "tolkat" fel så kan de svara på Ts oro istället ;)
  • Kine
    UngORäddsökerdinhjäl skrev 2015-09-06 11:04:13 följande:

Vi har båda gett varandra oralsex och haft oskyddatsex efter de! Men enligt honom så var det inget direkt saliv utbyte mellan han och den tidigare tjejen (som kan ha smittat honom), det va lätta pussar mellan dom när dom hade sex och inget oralsex! Borde jag va orolig ändå, ska nog ta tag i det och söka hjälp även fast jag är livrädd!

Fast herpes smittad genom pussar och kyssar, så han kan ha fått herpes utan att utbyttes saliv.

Om han har haft ett aktivt herpesutslag på läppen och gett dig oralsex så har du blivit smittad.

Men det låter inte som att du har herpes utan du verkar troligen hs svamp.
    Kine skrev 2015-09-06 13:40:54 följande:

Herpes smittas även genom kyssar.

Dock verkat det inte vara herpes ta har utan svamp.

Apsolut, men för att få herpes mellen bena måste man ju ha sex med en som har köns herpes eller få oralsex från en med herpes på munnen... Annars smitar inte munherpes till könet... Mun och köns herpes är olika virus... Dock kan mun herpes smita könet vid kontakt... Men jag tror som du svamp. :)
  • Kine
    Anonym (:)) skrev 2015-09-06 13:54:59 följande:

Apsolut, men för att få herpes mellen bena måste man ju ha sex med en som har köns herpes eller få oralsex från en med herpes på munnen... Annars smitar inte munherpes till könet... Mun och köns herpes är olika virus... Dock kan mun herpes smita könet vid kontakt... Men jag tror som du svamp. :)

Du kan få munherpes i underlivet men då krävs att den som gett deg oralsex har ett aktivt ut herpesutprott. Eller att personen har könsherpes och har ett aktivt utbrott under sexakten.
    UngORäddsökerdinhjäl skrev 2015-09-06 11:04:13 följande:

Om det är första gången du har "svamp" (som jag tror det är) tycker jag ändå ska gå till Gyn så får du det säkert bekräftat :) Det är ingen fara, bättre att vara säker en osäker!!!

Sen smittar inte herpes genom saliven direkt utan genom att komma på områden som är smittad, alltså herpes blåsorna..

Lycka till :)
    Kine skrev 2015-09-06 13:57:47 följande:

Du kan få munherpes i underlivet men då krävs att den som gett deg oralsex har ett aktivt ut herpesutprott. Eller att personen har könsherpes och har ett aktivt utbrott under sexakten.

Precis!!! :)
  • Anonym (anonym)
    Kine skrev 2015-09-06 13:57:47 följande:
    Fel... Herpes kan smittas även när man inte har ett aktivt utbrott, eftersom man fortfarande bär på viruset.

Men det låter inte som herpes, då får man oftast små sår eller blåsor och inte bara klåda.
  • Kine
    Anonym (anonym) skrev 2015-09-07 12:49:38 följande:

Fel... Herpes kan smittas även när man inte har ett aktivt utbrott, eftersom man fortfarande bär på viruset.

Men det låter inte som herpes, då får man oftast små sår eller blåsor och inte bara klåda.

Nej, det kan det inte. Så länge man inte har blåsor/munnsår smittar set inte.

Viruset bär man på hela tiden om man en gång fått det. Antal utbrott varierar.
  • Anonym (anonym)
    Kine skrev 2015-09-07 15:56:35 följande:
    Nej, det kan det inte. Så länge man inte har blåsor/munnsår smittar set inte.

Viruset bär man på hela tiden om man en gång fått det. Antal utbrott varierar.
    Jag har själv herpes, och jag trodde samma som du tills jag smittade någon. Jag hade då inte haft ett utbrott på flera månader. Så jo, det kan smittas även när man inte har sår och blåsor, även om chansen inte är lika stor. Så har man en gång haft herpes bör man aldrig ha oskyddat sex. ( om inte den andra personen har godkänt det.)
  • MeEmmA
    Anonym (anonym) skrev 2015-09-08 10:30:31 följande:
    Jag har själv herpes, och jag trodde samma som du tills jag smittade någon. Jag hade då inte haft ett utbrott på flera månader. Så jo, det kan smittas även när man inte har sår och blåsor, även om chansen inte är lika stor. Så har man en gång haft herpes bör man aldrig ha oskyddat sex. ( om inte den andra personen har godkänt det.)
    Det behöver inte vara du som smittade personen alternativt att du smittade den långt innan när du har haft nån blåsa. I Sverige har ett väldigt stort antal personer viruset, men det kan ligga vilande väldigt länge innan det ger utbrott och visa personer får inte ens utbrott.
    Men det smittas bara när man har blåsor!
  • Anonym (anonym)
    MeEmmA skrev 2015-09-08 13:47:21 följande:
    Det behöver inte vara du som smittade personen alternativt att du smittade den långt innan när du har haft nån blåsa. I Sverige har ett väldigt stort antal personer viruset, men det kan ligga vilande väldigt länge innan det ger utbrott och visa personer får inte ens utbrott.
    Men det smittas bara när man har blåsor!
    Ni har tyvärr fel. Jag önskar att det var så för det skulle göra allt mycket enklare. Men om man bara smittas när man har blåsor skulle ju sjukdomen inte spridas, för ingen är väll dum nog att ha sex när man har blåsor där nere, det gör ju sjukt ont. Så här står det på sjukvårdsupplysningen. "Underlivsherpes smittar främst genom sexuell kontakt. Risken är störst om det finns blåsor och sår, men det kan också smitta då det inte finns några symtom."

Och ja, jag vet att den här personen blev smittad av mig, han hade inte haft sex med någon annan på flera år, och vi hade bara sex en gång, när jag inte hade utbrott. Så tänk på det om ni själva har/får sjukdomen. :)
  • Kine
    Anonym (anonym) skrev 2015-09-08 19:04:37 följande:

Ni har tyvärr fel. Jag önskar att det var så för det skulle göra allt mycket enklare. Men om man bara smittas när man har blåsor skulle ju sjukdomen inte spridas, för ingen är väll dum nog att ha sex när man har blåsor där nere, det gör ju sjukt ont. Så här står det på sjukvårdsupplysningen. "Underlivsherpes smittar främst genom sexuell kontakt. Risken är störst om det finns blåsor och sår, men det kan också smitta då det inte finns några symtom."

Och ja, jag vet att den här personen blev smittad av mig, han hade inte haft sex med någon annan på flera år, och vi hade bara sex en gång, när jag inte hade utbrott. Så tänk på det om ni själva har/får sjukdomen. :)

Han kan mycket väl ha fått viruset tidigare men att det legat latent. För att smittas måste man själv ha ett aktivt utbrott. Det kan man dock ha utan att man ser synliga blåsor/sår.

Jag har också herpes, dock enbart munherpes. Så jag bet vad jag talar om.

Dessutom är ca 80% av Sveriges befolkning herpes...
Svar på tråden Herpes eller svampinfektion?