• vicki

Hörselgångsinflammation/öra

Hörselgångsinflammation !!!!

Jag har aldrig varit med om något liknande i smärtväg!!

Jag födde barn utan någon som helst bedövning och det gjorde ONT men det var över på 2 timmar men den här hörselgångsinflammationen/örongångsinflammationen är galet smärtsam!

Öra,käke,hals,huvud ja hela vänster sida av huvud och hals är drabbat!

Trodde först det var en "vanlig" öroninflammation så tänkte att jag skulle vänta ut den ( har hört att man inte får antibiotika mot det längre ) men när smärtan blev outhärdlig och hörselgången svällde igen,hörseln försvann,jag inte kunde tugga/gapa och knappt prata,blev stel i nacken och inte kunde vrida på huvudet så tog jag mig till läkaren.

Lite i senaste laget tyckte doktorn,det gick knappt att se in i örat så en tamponad fick sättas in sedan "vattnades" den med alsolsprit var tredje timme i 1 dygn,antibiotika sattes in,när tamponaden togs ur droppar jag nu med antiinflammatoriska öronproppar 4 ggr/dygn.

Men hur länge ska smärtan sitta kvar???

Är nu inne på fjärde dygnet med antibiotika men smärtan är fortfarande olidlig,det känns som att örat ska spricka,det pulserar,kliar och är stopp!!

Är det någon som haft det och som kan svara på hur lång tid det tar innan det vänder?

• Svar på tråden Hörselgångsinflammation/öra
  • fjanten

Jag har haft det några gånger, en gång på båda öronen samtidigt :/

Första gången gjorde jag som du och tänkte att jag väntar ut skiten, men då tog det inte länge förrän det var så smärtsamt att jag höll på att gå sönder. Gick till läkaren och blev också ordinerad antibiotika in i öronen, men fick även en stark nässpray och ögondroppar eftersom hela området var igenblockerat.

Det tog nog en vecka innan det började göra en aningen mindre ont, och ungefär 1, 1,5 månader innan det kändes riktigt läkt. Tänk på att sova med huvudet högt, i början fick jag bunkra upp med så många kuddar i sängen att jag typ sov sittandes... Och i framtiden bör du tänka på att bada med öronproppar! Har man känsliga hörselgångar är det lätt för skiten att komma tillbaka annars

• Bong

Åh, din stackare! Jag har haft det flera gånger och vet precis hur fruktansvärt ont det gör. Skulle hellre föda 5 barn på raken utan smärtlindring än att få det igen...
    Min läkare sa en gång att hörselgångsinflammation är bland det smärtsammaste (som inte är farligt eller livshotande) man kan råka ut för.
    Han hade inte helt fel.

4 dagar med antibiotika utan att det börjat lätta låter konstigt, kolla upp så att du fått rätt sort!
    Har tyvärr inga tips förutom att stoppa fetvadd i örat efter att du haft i dropparna, det brukar kännas skönt.

Krya på dig!

• vicki

Ja ni,smärtan är obeskrivlig om man inte haft det själv kan man inte föreställa sig HUR ont det faktiskt gör!

Jag hade först en tamponad eftersom örongången svällt igen och det inte gick att få in öronpropparna,de tog en odling som jag inte fått svar på ännu men antibiotikatabletterna ska ta svårare infektioner och vara ett bredspektrum så visst borde det vända snart,eller?

Huvudet har jag högt och det finns inte en chans att jag vänder eller flyttar mig i sömnen eftersom jag inte kan nudda vänster sida av ansiktet utan att skrika av smärta.

Något som slog mig är att jag för c:a 1 mån sedan hade spottkörtel inflammation också den på vänster sida,vänster ögonlock har också varit svullet och vätskefyllt till och från senaste halvåret men det har de trott bero på allergi ( jag har aldrig varit allergisk innan men det kan visst komma med åren )

Vad tror ni,kan allt ha ett samband?

Kan det vara något annat skit som gör att ( öron,näsa,hals) vänster sida drabbas av dessa olika åkommor?

Stackare @fjant som haft det på båda sidorna SAMTIDIGT det måste ju varit helt sjukt smärtsamt!

@Bong jag håller med din läkare att detta är bland det mest smärtsamma,icke livshotande, som finns!

• Anonym (Helvetet på jorden)

Vet att det är en gammal tråd, men jag avlider snart.. :(

Nån som har mer erfarenheter av hur lång tid det brukar ta innan smärtan avtar?

Fick det för tre-fyra dagar sen.

Har fått både penicillin utskrivet, samt nån tuss med antibiotika och kortison i själva hörselgången.

Fick även morfin utskrivet, men är lite rädd för att prova sånt. Men det lär bli att jag tar en till natten, har inte sovit på tre nätter.. :(

Tröst någon?

Svar på tråden Hörselgångsinflammation/öra