• Tomahawk

Resursbaserad ekonomi

Hej,
    Nu är det väl dags att skrota den nuvarande världsekonomin och skapa något som passar bättre, dvs. som tar hänsyn till alla människor och resurser på jorden.
    Den nuvarande ekonomin är baserad på girighet och att ett fåtal personer ska fortsätta tjäna enorma pengar på att överutnyttja människor och resurser. Problemet är att det är en ond spiral eftersom jordens resurser snart är slut eller förstörda, dessutom när allt är automatiserat kommer massarbetslöshet och med den minskad efterfrågan, osv.
    Så vad är lösningen? Som tur är finns det en del som har funderat på alternativ, se t.ex. filmen "Zeitgeist: Moving forward" (rekommenderas).
    Frågan är hur vi får till en förändring, de som tjänar grova pengar i dagens samhälle kommer ju inte vilja ändra på något. Har ni några bra ideér på hur vi kan få till en förändring?

• Svar på tråden Resursbaserad ekonomi
  • Moderno

Jag tror att det är viktigt att det finns en drivkraft att tjäna "grova pengar" (som du uttrycker det). Utan incitament av det slaget är det svårt att anpassa produktionen på det sätt som bäst tjänar "mänskligheten" inom ramen för nuvarande ekonomiska system.

Vidare tror jag ett fel ligger i tanken att vi (som du skriver) ska ta hänsyn till "alla människor...på jorden". Det vore nämligen önskvärt att introducera även de människor (och övriga organismer) som ännu inte finns på jorden i systemet när man diskuterar en optimal resursallokering.

Slutligen är det nog omöjligt att se till att levnadsvillkoren på jorden kan förbättras, om man tror att alla ska kunna få det lika "bra". Då kommer definitivt inte jordens resurser att räcka till. På något sätt måste man därför fördela resurserna.

Vad är ditt förslag?

• Tomahawk
    Moderno skrev 2015-09-06 14:46:57 följande:

Jag tror att det är viktigt att det finns en drivkraft att tjäna "grova pengar" (som du uttrycker det). Utan incitament av det slaget är det svårt att anpassa produktionen på det sätt som bäst tjänar "mänskligheten" inom ramen för nuvarande ekonomiska system.

Vidare tror jag ett fel ligger i tanken att vi (som du skriver) ska ta hänsyn till "alla människor...på jorden". Det vore nämligen önskvärt att introducera även de människor (och övriga organismer) som ännu inte finns på jorden i systemet när man diskuterar en optimal resursallokering.

Slutligen är det nog omöjligt att se till att levnadsvillkoren på jorden kan förbättras, om man tror att alla ska kunna få det lika "bra". Då kommer definitivt inte jordens resurser att räcka till. På något sätt måste man därför fördela resurserna.

Vad är ditt förslag?

Först rekommenderar jag dig och alla andra att se filmen som jag nämnde ovan (Zeitgeist: Moving forward), den avhandlar bl.a. de problem du tar upp. Personligen tycker jag att det alternativ som ges i filmen är ett alldeles utmärkt förslag och något som vi bör börja fundera över.   
    Jag tror på att informera och utbilda så många som möjligt, både hur det ekonomiska systemet fungerar nu och dess risker och konsekvenser samt vilka alternativ som finns.
  • Moderno
    Tomahawk skrev 2015-09-06 16:01:32 följande:

Först rekommenderar jag dig och alla andra att se filmen som jag nämnde ovan (Zeitgeist: Moving forward), den avhandlar bl.a. de problem du tar upp. Personligen tycker jag att det alternativ som ges i filmen är ett alldeles utmärkt förslag och något som vi bör börja fundera över.   

Jag tror på att informera och utbilda så många som möjligt, både hur det ekonomiska systemet fungerar nu och dess risker och konsekvenser samt vilka alternativ som finns.

Ok. Jag återkommer om jag någonsin skulle få lust att se den.
  • sportpappa

Att bara skrota den nuvarande ekonomin tror jag inte alls på. Mer realistiskt är att använda den nuvarande ekonomin och dess styrmedel så att människorna hellre väljer det bättre och mer hållbara alternativet.

Grön skatteväxling är en metod som redan nu används, men borde användas betydligt mer.
    En annan metod är att sätta ett pris på förstörd miljö och låta det belasta priset på varje produkt.
    Alla produkter borde ha en pant som finansierar återvinning av dem och det är det producerande företaget som betalar panten. Om produkterna inte återvinns så får de inte tillbaka panten.

• Tomahawk
    Moderno skrev 2015-09-06 20:24:34 följande:
    Ok. Jag återkommer om jag någonsin skulle få lust att se den.
    Visst, den finns som sagt på NetFlix om du har tillgång till det.
Svar på tråden Resursbaserad ekonomi