• Boo8

    Vilken storlek vinterkläder?

    Hej!

    Jag har en pojke på 9 månader snart och ska till Ullared om 2 veckor. Har tänkt köpa lite vinterkläder osv. Men hur ska man tänka angående storlek?? Ska man köpa 80 eller 86? 86 känns ju gigantiskt :-/

    Han har nyligen börjat med stl 80. Enligt barnmott var han 71,5 cm 24/8 samma som 6 veckor innan på BVC men det kan inte stämma för bodysarna är för små på längden nu efter sommaren. Så jag tror han är runt 74 cm minst.

    Så 80 eller 86? Blir ju dyrt att köpa allt i båda storlekarna?!

    Tack

  • Svar på tråden Vilken storlek vinterkläder?
  • Maddi

    Jag hade nog kört på 80. Min född i februari var overallen i storlek 80. Övriga kläder, t ex fleece jacka och byxor körde vi på 86, då han kunde ha det hela hösten-våren. Han har alltid varit lång för sin ålder och ligger på den näst högsta kurvan i längd.

  • Flickan och kråkan

    Jag hade också kört på 80. Ytterkläder som overaller är ofta stora i storlekarna. Min yngsta är drygt 2 år och 91-92 cm. Ytterkläder i stl 86 passar honom mer än väl. Han kommer fortfarande i förra vinterns vinteroverall från pop i stl 80.

  • Hendriette
    Boo8 skrev 2015-09-06 15:33:27 följande:

    Han har nyligen börjat med stl 80. Enligt barnmott var han 71,5 cm 24/8 samma som 6 veckor innan på BVC men det kan inte stämma för bodysarna är för små på längden nu efter sommaren. Så jag tror han är runt 74 cm minst.


    Visst kan längden stämma. Det är väl helt enkelt så att ditt barn har korta ben och lång kropp vilket är väldigt vanligt. Barn har väldigt ofta olika storlekar på överdelar och nederdelar. Min dotter är nu 110 cm men har storlek 116 på byxor men hon använder fortfarande tröjor i 98 (även om vi köper 110 när vi köper nytt). Jag hade köpt 80 tror jag. Dels är overaller oftast ganska stora men även för att overaller till småbarn har väldigt långa kroppar och korta ben och borde passa din son perfekt. 
  • Boo8

    Jo men om han har samma längd på 6 veckors tid men bodys har blivit för små så måste han ju ha växt. Absolut att han kanske är längre i bålen o kortare ben men han kan ju inte växt i bålen och krymp i benen på 6 veckor :-P

    Tack för svaren allesammans. Ska mäta på torsdag så då får vi se men lutar åt 80 då

  • Boo8

    Någon mer? Han kommer enligt kurvan vara 78-79 cm i december...om han följer den kurvan han har gjort hittills.

Svar på tråden Vilken storlek vinterkläder?