• mammalovis

Fler med sammandragningar så fort ni rör er?

Jag väntar mitt tredje barn och går in i vecka 35 idag.

Sedan mitten av veckan har mina sammandragningar eskalerat fullständigt. Från att ha haft två kvällar med sammandragningar till och från när jag suttit vid datorn kan jag nu knappt röra mig utan att magen blir stenhård.

I fredags promenerade jag som vanligt med barnen ca en km till förskolan och märkte att jag hade mer kännbara sammandragningar ganska tätt. Under de ca 10 minuterna till jobbet från förskolan hade jag mobilen uppe och insåg att de kom varannan, var tredje minut ungefär. Det gjorde mig minst sagt jätteorolig då jag inte vill föda nu och sambon dessutom skulle vara 2 timmar bort över dagen.

Väl på jobbet ringde jag förlossningen och de tyckte jag skulle sjukskriva mig och hem och vila. Om sammandragningarna kom oftare än en gång i kvarten eller blev smärtsamma var det läge att ringa igen, annars skulle jag bara vila mesta möjliga i helgen och ta kontakt med bm för ev läkarbesök och sjukskrivning på måndag.

Igår gick jag en provrunda ner till stan då vi knappt handlat första kläderna och bindor till mig. Det fick mig att inse att jag inte kommer gå några längre sträckor längre om det här fortsätter. Visst jag kan fortsätta gå, men de håller i sig länge. Ibland räcker det med att vända sig i sängen eller bara resa mig upp för en ny sd.
    Frågan är om jag kommer kunna jobba mer även om jag tar bilen till jobbet. Jag har smågrupper av elever som jag hämtar med 45 minuters mellanrum för att sedan kunna sitta ner.

I helgen har jag bäddat med plastad frotté i sängen och skickat sambon att tvätta bebiskläder och klädseln till babyskyddet, så vi kan packa bb-väskan, så jag åtminstone kan få bort det stressmomentet. Sedan får vi lägga handdukar och filtar om det blir en snabb förlossning igen. Sist tog det 1,5 timmar från 2-3:e värk, så vi hann knappt in.

Imorgon ska jag ringa bm och åtminstone be henne kolla så jag inte har någon uvi som triggar, annars vet jag inte vad det beror på att livmodern har blivit knäpp.

Hur har ni andra det? Kan ni jobba eller vad avgjorde sjukskrivning för er?

• Svar på tråden Fler med sammandragningar så fort ni rör er?
  • Charlie40

Hej
    Hur har det gått? Jag har minst 3 Sd i timmen och ibland har det varit var 10 min. Är i v 31. Dom gör dock inte ont.

• Feather

Jag är i v 38 och har sammandragningar jämt. Kan inte gå igenom en butik ens, knappt genom villan el göra nåt, och kvällstid får jag sd bara av att sitta ner. Dock har jag haft ganska mycket sammandragningar denna graviditet från v 20, så de verkar inte påverka nåt. Men det är sjukt jobbigt att inte kunna göra nåt, frustration på hög nivå.

Svar på tråden Fler med sammandragningar så fort ni rör er?