• Swindle

Förskollärarutbildningen, svår?

Hej! Jag är 20 år gammal och ska söka in till förskollärarutbildningen i vår på distans. Just nu håller jag på och ska plugga Naturkunskap 1a2 (Naturkunskap B) då jag bara hade första Naturkunskapen på gymnasiet. Jag har gått vård och omsorgsprogrammet och är då utbildad undersköterska.

Jag är en väldigt blyg och tillbakadragen tjej som inte alls tyckte om när det var muntliga framförande på gymnasiet och hade en väldig prestationsångest gällande allt, just därför känner jag en stark oro. Ni som pluggat till förskollärare, hur är utbildningen? Är den svår? Svårt att hänga med? Blir det värre när man pluggar på distans? Är det väldigt mycket att göra hela tiden som på gymnasiet, med fler olika kurser samtidigt? Allt ni har att berätta för mig skulle vara en stor hjälp!

Jag är nervös och orolig över att jag inte kommer klara av utbildningen pga svåra kurser osv. Det här är något jag verkligen vill göra så jag vill inte låta min osäkerhet förstöra detta för mig, därför vill jag veta lite innan vad jag har att vänta mig.

• Svar på tråden Förskollärarutbildningen, svår?
  • Anonym (Nej)

Nu har jag inte gått förskollärarutbildning själv, men känner flera som gjort det, och det verkar snarare vara en av de lättaste utbildningarna jag känner till! Så oroa dig inte. Det kommer säkert gå fint.

• Anonym (Tess)

Jag har inte läst till förskolelärare, men däremot till högstadie- och gymnasielärare och en del av kurserna är de samma.

Det svåra i lärarprogrammet är själva ämnesstudierna, dvs inte de allmänna kurserna som alla läser. Ex. historia som jag läst är det verkligen plugg 24/7 och man förväntas kunna människans historia från 10 000 fvt till idag, samt att jag skrivit ett par B- och C-uppsatser som tog rätt mycket tid... Jag har läst till en del kurser på distans (lärarlyftet) och min erfarenhet där säger att det är mer jobb. Man måste liksom visa allt man kan i skrift, och får aldrig chans att briljera muntligt, vilket vi lärare ju tenderar att vilja göra

Men de allmänna kurserna (alltså de som även förskolelärarna läser) är inte svåra, bara pedagogiska teorier o sånt.

På högskolor läser man oftast inte mer än en kurs åt gången. Man koncentrerar sig endast på en uppgift, och kanske en uppsats samtidigt, så oroa dig inte över det.

Lycka till!

Svar på tråden Förskollärarutbildningen, svår?