• Anonym (pepsi)

Pepsi max under graviditet?

Jag är gravid i ett tidigt skede. Jag dricker mycket pepsi max och jag undrar om det kan påverka fostret eller göra så att man får missfall? Jag har kollat på Livsmedelsverkets rekommendationer och det verkar ju inte vara någon fara med aspartam i den mängden jag dricker, utan då ska man tydligen dricka mycket mycket mer. Jag dricker kanske 1,5 l/dag. Förra gången jag var gravid fick jag ma i v 11 efter att ha sett hjärtat slå på vul så nu är jag nog så nojig jag bara kan bli. Under den perioden drack jag inget kaffe/te/alkohol och försökte vara väldigt nyttig. Det enda jag kan komma på var att jag utöver pepsi max också åt mycket vindruvor och då blev jag rädd för att jag ska ha fått i mig för mycket bekämpningsmedel som kan ha orsakat ma.

• Svar på tråden Pepsi max under graviditet?
  • Nayaa

Ta det lugnt, det är alldeles säkert ingen fara. Om du känner att du dricker för mycket så minska på intaget, du behöver garanterat inte 1,5 liter om dagen :)

• Anonym (Stordrickare)

Älskar också Pepsi max. Kunde lätt dricka 1,5L per dag. Hade två missfall och bestämde mig för att denna gången sluta helt, mest för att det är ju inte nyttigt, oavsett gravid eller inte. Tänker aspartam samt koffein.

Är nu i v 16, kommer aldrig dricka

igen..

• Iowhannah

Är du orolig så försök dra ner på Pepsin. Typ drick bara på lördagar eller så. Jag har druckit mer läsk under graviditeten än vanligt, och då hållit mig till Pepsi Max, men nu är det förbjudet annat än på lördagarna.

Gällande vindruvorna så är det en av de mest besprutade livsmedlen, köp ekologiskt! Gäller alla, inte bara gravida.

• Anonym (....)

Du ska ur hälsosynpunkt inte dricka så mycket läsk ändå, så dags att dra ner!

Svar på tråden Pepsi max under graviditet?