• cykelibaren

    vräkning & bonuspappa

    Hej.

    Hände något riktigt oroande nyss. Men ska beskriva bakgrunden först.

    Var tillsammans med min dåvarande för några år sen, hon blev gravid.

    Faderskapstestet visade att det inte var mitt, hanterade situationen med att ta ansvaret och uppfostra honom som min egen son. Då den biologiska inte brydde sig om barnet, villeej ta ansvar. Barnet ser mig som sin far, bor med mej varannan vecka. Han har blivit fyra år gammal så har funnits där sedan han föddes.

    Idag blev vi väckta av tre personer från kronofogden, två från kommunen och två från socialen. Dom kom för avhysning. Mamman är borta på semester så dom körde grabben till hans mormor. För det fanns inga papper på att jag hade barn. Men jag har ändå haft kontakt med socialen förut och dom vet om min situation. Så idag blev jag vräkt. Känns piss och skit. Tänker på hur han tog det o hur han mår. Bor hos min syster nu. Dom sade att jag hanterade vräkningen utmärkt fastän barnet var hemma. Fick med mej mina kläder och hans kläder...

    Så dett finns ingen lag för personer i min situation? Borde ju finnas det när den biologiske ej vill känna till barnet, åker in o ut på psyk och kan inte ta hand om sig själv. Medans jag vigt mitt liv för det här barnet, har bättre relation till barnet än vad hans mor har. Lämar honom o hämtar på dagis, föräldramöten och läkarbesök är jag med honom på.

    är ledsen o rädd då vräkningen redan har skett.

  • Svar på tråden vräkning & bonuspappa
  • enmamma

    Vad hände med ditt vuxenansvar, att inte utsätta ett barn för vräkning?

    Är du en mogen far som betalat räkningarna och sköter dig?

  • gahadas

    Hade du varit en bra pappa hade du 

    1. sett till att inte blivit vräkt
    2. om 1 inte kunde undvikas hade du kunnat ta reda på allt i förväg.

    Och varför är mamman på semester? Det är ju inte så att vräkningar kommer helt oannonserat

  • cykelibaren

    Nu var det ju inte frågor jag sökte tillbaka. Men jag svarar på dom.

    Jag hade ett jobb där övertiden var ett faktum varjedag, jobbade så pass mycket över att jag gick in i väggen och fick sparken. Mådde psykiskt dåligt en tid efter det. Fick karensdagar och var inte inskriven på arbetsförmedlingen när jag kontaktade soc som man är tvungen att ha varit i en månad minst för att få hjälp. Hade en sjukskrivning men varför måste jag vara inskriven på arbetsförmedlingen när jag inte stod till arbetsmarknadens förfogan? Och hamnade efter med hyror tack vare det. Var många faktorer som gjorde att det gick snett. Jag bor i en kommunlägenhet och i kontraktet stod det typ, att om jag var nära på att vräkas så skulle socialen medelas och kontakta mej. Men det hölls inte.

    Så jag låg inte på latsidan eller sökte vräkning. Tryck ner någon annan med era svar om ni söker sådant.

  • green34
    cykelibaren skrev 2015-09-07 20:45:15 följande:

    Nu var det ju inte frågor jag sökte tillbaka. Men jag svarar på dom.

    Jag hade ett jobb där övertiden var ett faktum varjedag, jobbade så pass mycket över att jag gick in i väggen och fick sparken. Mådde psykiskt dåligt en tid efter det. Fick karensdagar och var inte inskriven på arbetsförmedlingen när jag kontaktade soc som man är tvungen att ha varit i en månad minst för att få hjälp. Hade en sjukskrivning men varför måste jag vara inskriven på arbetsförmedlingen när jag inte stod till arbetsmarknadens förfogan? Och hamnade efter med hyror tack vare det. Var många faktorer som gjorde att det gick snett. Jag bor i en kommunlägenhet och i kontraktet stod det typ, att om jag var nära på att vräkas så skulle socialen medelas och kontakta mej. Men det hölls inte.

    Så jag låg inte på latsidan eller sökte vräkning. Tryck ner någon annan med era svar om ni söker sådant.


    Hur kommer det sig att du prioriterar att starta en tråd på FL med tanke på den situation som uppstått?!
  • Sous

    Jag vet inte vad för lag du pratar om, men Föräldrabalken 6:e kapitlet, 15:e paragrafen säger att vårdnadshavaren har ansvar för att barnets behov av umgänge med annan som står barnet särskilt nära ska tillgodoses. Och det verkar ju mamman i ert fall ha gjort med råge om du har pojken varannan vecka. Hans biologiska pappa har du dock inget med att göra.

    Man brukar inte vräka barnfamiljer utan tar kontakt med socialtjänsten, men du har ju inget faderskap, inget barn skrivet hos dig och inget fastställt umgänge (antar jag) så det är klart att du inte räknas som en barnfamilj.

  • mammatill6

    Fast fortfarande så vet man ju om en vräkning i förväg. Det går ganska långt innan avhysning och när så sker får man ju exakt datum och tid de kommer. Så att ligga och sova och bli överraskad är inte föräldraransvar, än mindre att mamman åker bort när en avhysning ska ske.

  • thenotmum

    tyvärr är det så att du har inga rättigheter, även om du tagit hand om barnet som ditt egna om du inte är vårdnadshavare.

    Om det skulle handlat om att mamman sa att ni inte skulle ses, så skulle du kunnat stämma på umgänge, baserat på att du är en viktig del i barnets liv. Men det verkar inte va fallet här utan du har ingen rätt o ingen tar hänsyn till att barnet bor hos dig för du är inte biologisk förälder eller vårdnadshavare.

Svar på tråden vräkning & bonuspappa