• minnaaa

Någon mer som valt att inte göra KUB?

Äre någon mer än vi som valt att inte göra KUB?

Varför tog ni det beslutet?

Och va surt att inte få UL förrän V18-20!

Någon som gjort ett privat UL? :)

• Svar på tråden Någon mer som valt att inte göra KUB?
  • Anonym (.)

Vi gjorde inte kub eftersom vi inte kände något behov av att göra det. Jag läste dessutom inte på fl innan/under graviditeten och blev inte påverkad av alla som gör privata vul och ul till höger och vänster. Visst längtade jag till v 20 när vi hade rul men tänkte inte så mycket på det.

Nästa gång jag blir gravid (om jag blir det igen) kommer jag göra kub. Jag fick mf i somras och kommar oroa mig 100 gånger mer om jag blir gravid igen än vad jag var vid min första graviditet. Så jag kommer vilja stilla min oro genom t ex kub.

• minnaaa
    Anonym (.) skrev 2015-09-07 21:22:04 följande:

Vi gjorde inte kub eftersom vi inte kände något behov av att göra det. Jag läste dessutom inte på fl innan/under graviditeten och blev inte påverkad av alla som gör privata vul och ul till höger och vänster. Visst längtade jag till v 20 när vi hade rul men tänkte inte så mycket på det.

Nästa gång jag blir gravid (om jag blir det igen) kommer jag göra kub. Jag fick mf i somras och kommar oroa mig 100 gånger mer om jag blir gravid igen än vad jag var vid min första graviditet. Så jag kommer vilja stilla min oro genom t ex kub.

Vi känner med att vi inte vill ta det beslutet om sannolikheten nu skulle vara hög. Har vårt barn down syndrom så kommer vi lära oss att leva med det. Jag har haft MA. Fostret va dött redan i V4 men började blöda först i V6. Den 18 juli, 2015.
    Plussade igen månaden efter, 21 aug. Så nu är man såklart orolig! Tar gravtest ibland bara för att se hur starkt strecket är.. Inbillar mig ibland att mina symtom försvinner. Är i V8 nu, och hoppas att allt står rätt till!
    Jag funderar om man ska gå och göra ett privat ultraljud i V12? Så man ser att barnet mår bra, sen kan man berätta för familj och så.. Kommer inte kunna hålla mig till V18! :)
  • Anonym (tant)

Vi kommer inte göra det. För det första har vi väntat 12 år på den här graviditeten, så det finns inte en chans att vi gör abort.

För det andra vet jag att bara min ålder kommer ge dåliga siffror oavsett hur bra de andra värdena är.

Har barnet DS, ja då är det så. Är det nåt värre, så kommer det märkas förr eller senare, men fram tills dess tänker vi inte oroa oss.

Eftersom vi gjort IVF gjorde vi ett VUL i v8, och sen var vi även på ett privat UL i v11 så vi vet att pyret lever. Det räcker fram till v20.

• Anonym (Näpp)

Vi väntar vårt första barn och har inte gjort kub. Dels för att abort inte är ett alternativ för mig och dels för att vi är relativt unga och därmed är risken mindre för kromosomavvikelser. Vi fick göra ett ul i vecka 12 eftersom jag går på spec. mvc och då såg allt bra ut. Rul är om två dagar så vi håller tummarna för att allt ser lika bra ut då

• Ego Lovers

Jag har fött sex barn och inte gjort några test förutom RUL i v 18. Det är större risk för missfall pga att nålen punkterar fostersäcken och det blir missfall än att det skulle vara något fel på barnet och KUB är aldrig 100% utan vid minsta misstanke ställs man inför att göra fostervattensprov för att se om det finns eventuella fel, föda barnet utan mer undersökning eller göra abort utan att faktiskt veta. Jag känner tre som fått dåliga poäng vid kub och som sedan gjort fostervattensprov där det inte visade något och två av tre fick missfall.

• minnaaa
    Anonym (tant) skrev 2015-09-07 21:59:54 följande:

Vi kommer inte göra det. För det första har vi väntat 12 år på den här graviditeten, så det finns inte en chans att vi gör abort.

För det andra vet jag att bara min ålder kommer ge dåliga siffror oavsett hur bra de andra värdena är.

Har barnet DS, ja då är det så. Är det nåt värre, så kommer det märkas förr eller senare, men fram tills dess tänker vi inte oroa oss.

Eftersom vi gjort IVF gjorde vi ett VUL i v8, och sen var vi även på ett privat UL i v11 så vi vet att pyret lever. Det räcker fram till v20.

Grattis till graviditeten!! :)
  • minnaaa
    Anonym (Näpp) skrev 2015-09-07 22:05:52 följande:

Vi väntar vårt första barn och har inte gjort kub. Dels för att abort inte är ett alternativ för mig och dels för att vi är relativt unga och därmed är risken mindre för kromosomavvikelser. Vi fick göra ett ul i vecka 12 eftersom jag går på spec. mvc och då såg allt bra ut. Rul är om två dagar så vi håller tummarna för att allt ser lika bra ut då smile1.gif

Vill med göra ett i V12.. Bara för att se så det lever och mår bra..! Får försöka lösa det. :) Håller tummarna här!! :)
  • minnaaa
    Ego Lovers skrev 2015-09-07 22:57:53 följande:

Jag har fött sex barn och inte gjort några test förutom RUL i v 18. Det är större risk för missfall pga att nålen punkterar fostersäcken och det blir missfall än att det skulle vara något fel på barnet och KUB är aldrig 100% utan vid minsta misstanke ställs man inför att göra fostervattensprov för att se om det finns eventuella fel, föda barnet utan mer undersökning eller göra abort utan att faktiskt veta. Jag känner tre som fått dåliga poäng vid kub och som sedan gjort fostervattensprov där det inte visade något och två av tre fick missfall.

Vilken nål menar du?
    Usch va hemskt! :( Skulle aldrig klara beslutet man måste ta om man får hög sannolikhet. Hoppas på att allt går bra och att det inte blir nåt missfall här! :(
  • hulda83
    Ego Lovers skrev 2015-09-07 22:57:53 följande:

Det är inte någon ökad risk missfall att göra KUB! (Jag har själv gjort det nyligen). KUB-testet innebär att man tar ett vanligt blodprov på mamman och kombinerar det med ett vanligt ultraljud där barnorskan kontrollerar en vätskespalt i barnets nacke.  Om man däremot från dåliga värden på KUB så rekommenderas man att göra ett fostervattensprov. Då tas ett prov på fostervattnet med en nål. Risken för missfall är 1 %.

KUB-testet innebär att man kombinerar blodprovet från mamman med mammans ålder och vätskespalten i barnets nacke. Detta resulterar i ett sannolikhetsvärde för att barnet ska ha kromosomavvikelser. Har man högre värden än 1 på 200 så rekommenderas inte fostervattensprov.  Alltså stämmer det inte som ""Ego lovers" skriver att man rekommenderas fostervattensprov vid "minsta misstanke".

Mer info om KUB finns här:  http://www.1177.se/Vasterbotten/Fakta-och-rad/Undersokningar/KUB---kombinerat-ultraljud-och-blodprov/
  • Jag är bara jag
    Anonym (tant) skrev 2015-09-07 21:59:54 följande:

Åh,en like! Tack!!  {#emotions_dlg.flower}  Och stort grattis till graviditeten! Glad Vi kommer endast göra VUL v.8 -när jag förhoppningsvis kommer så långt-och sen UL och inte ens det nåt helgenomgång och av samma skäl som du. Massor år av försök och abort finns inte på agendan. Enda skillnaden är att vi gjort ED så de kan inte skylla på gamla ägg eller gamla spermier i alla fall.
Svar på tråden Någon mer som valt att inte göra KUB?