• Äldre 7 Sep 22:26
    3855 visningar
    7 svar
    7
    3855

    2 eller 3 år mellan syskon? För-/nackdelar

    Hej!

    Vi har idag en underbar dotter som är 10 månader och har börjat fundera på ett syskon. Jag har alltid tänkt att jag vill ha 2 år mellan barnen då jag och min syster har det. Vi har lekt tillsammans och varit jättetajta och än idag är vi jättebra vänner och gör mycket ihop.

    Men omständigheter gör att vi nog måste ha 3 år mellan våra barn. Min erfarenhet är inte stor utan baseras endast på några få barndomskompisar. De hade inte lika tajt förhållande under uppväxten som tex jag och min syster. Vad är er erfarenhet?

    Tacksam för alla erfarenheter och för- och nackdelar med båda :)

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden 2 eller 3 år mellan syskon? För-/nackdelar
  • Äldre 7 Sep 22:40
    #1

    Hej,
    Jag har 1 år och 10 månader mellan mina 2 vilket är på tok för tidigt (tycker vi). Jag upplever vi kunde ha väntat så att det blev minst 2 eller 3 år då min äldsta hade behövt lite mer "egentid" innan lillasyster kom. Dock blev jag gravid trots förbaskade osäkra prevetivmedel och vi bestämde oss för att behålla. De tjivas och bråkar jämt men ibland ser man solglimtar där de leker och håller av varandra. Själv är jag sladdis och är ledsen och har alltid saknat syskon i nära ålder. Min man har 4 syskon och de som håller ihop mest är de som ligger närmst i åldrarna.

  • Anonym (Sysko­n)
    Äldre 7 Sep 23:05
    #2

    Det skiljer 4 år mellan min syster och mig och det skiljer drygt 1.5 år mellan mina barn. (Som nu är 19 resp 21 år.) Skillnaden är att när jag var "liten" så var jag ivägen för min syster men jag ser på mina barn hur mycket dem umgås med varandra samt deras respektive. Våta barn bråkade väldigt lite med varandra som små även om där var lite tätt mellan dem. Inget är väl rätt eller fel i denna frågan men för mig personligen tycker jag att det känns bra att se dem trivas i varandras sällskap.

  • Äldre 7 Sep 23:13
    #3

    Hej! Jag är född -94 och min syster -97. Vi är supertighta så bara för att det skiljer 3 år mellan dina barn så betyder det inte att de inte kommer stå varandra nära :) skulle offra min arm för min syster! Hon är den jag helst har umgåtts med under hela vår uppväxt och nu trots att vi har bott hemifrån sen vi var 16 år och i olika städer är hon den jag helst vänder mig till. Så jag tror det går bra med både 2 och 3 år mellan barnen, beror nog helt på hur barnen blir som personer och hur du uppfostrar dem :)

  • Ego Lovers
    Äldre 7 Sep 23:18
    #4

    Jag kan säga så att oavsett hur många år man har mellan barnen så kommer det vara det rätta för just dig då du inte vet något annat.

    Jag har 2 år, 3 år och 10 månader, 2 år och 6 månader, 6 år och 10 månader samt 4år och två månader mellan våra sex barn.

    Helt perfekt faktiskt <3

  • Äldre 8 Sep 11:47
    #5

    Finns nog ingen generell siffra mina kusiner tex skiljer 7 år de är jättetighta, mellan mina barn drygt tre år nu är de 2 och 5 och de leker jättefint och har roligt ihop storasyster och lillebror , min lillasyster är tre år yngre vi lekte mkt men bråkade ickså väldigt, min erfarenhet av vänner är att de med mindre än 2.5 år emellan inte funkar så bra mkt bråk och konkurrens

  • Äldre 14 Sep 13:14
    #6

    Tack snälla för era erfarenheter! :)

  • Äldre 14 Sep 19:31
    #7

    Jag har 3.5 år mellan mina. Har varit helt överlägset. Absolut ingen avundsjuka men de har ändå stor glädje av varandra. Nu väntar vi en till och det kommer även här bli 3.5 år mellan den yngsta och bebisen. Hoppas att det blir lika lyckat som förra gången.

Svar på tråden 2 eller 3 år mellan syskon? För-/nackdelar