• Mibi

    Barn i bärsjal

    Har funderat på att skaffa en bärsjal till mitt tredje barn (har aldrig haft det innan, endasat bärsele). Då detta blir en "sladdis" (6 år till närmaste syskon) har jag lite glömt hur det är :) Jag tänker att jag förmodligen kommer bära barnet i sjal mycket då man har två andra som oxå behöver uppmärksamhet. Min fundering är dock, förlåt säkert jättedum, kommer detta att göra babyn "beroende" av närhet så att den alltid vill vara med mig/ngn eller kommer detta att tvärtom göra babyn trygg så att den inte har något emot att ligga ensam då och då?
    Förstår ni hur jag tänker? Någon med erfanrehet? Och ja, jag VET att alla barn är olika ;)

  • Svar på tråden Barn i bärsjal
  • Pedalen

    Jag skulle nog säga att det gör dem trygga. Iaf har jag upplevt det så med mina. De har sovit lugnare och överlag känts mer harmoniska när jag har sjalat dem. Plus att det är väldigt bekvämt att bära i sjal, går inte att jämföra med sele tycker jag.

  • Dijon

    Bar i sele och hade dottern nära nära nästan jämt de första månaderna, hon ville inte ligga själv mer än i vagnen ibland.
    När hon började bli mer rörlig ville hon inte längre vara hos mig (när hon började åla, krypa) och nu är hon 13 månader och vill sällan vara hos mig.

    Så nej, tycker inte hon blivit beroende av att jag var nära henne nästan jämt (såklart inte hela tiden) i några månader.

  • Wildlings

    Jag har burit båda mina barn i sjal och idag är dom 7 och 8 år. De har tvärtom varit självständiga individer. Nu hade jag i försig inte haft några krav på att dom skulle vara självständiga som riktigt små bebisar utan bar dom gärna. Från de började vilja vara på golvet när de började åla, krypa och sitta, från ca 4 mån har de gärna utforskat från golvet, längre och längre stunder. Jag har fått mycket kommentarer om hur starka och trygga de har varit och jag tackar faktiskt sjalbärandet för det.

  • Mooomin

    Nejdå, inte när de är spädbarn/bebisar! Bär på, det är himla praktiskt. Förutsatt att din bebis gillar bärsjal, det är inte alla som gör det.

    Det är mysigt och stabilt men slldeles för varmt, vi blir jättesvettiga! :D

Svar på tråden Barn i bärsjal