• pollyankan

Trotsig son

Suck!

Hur hanterar man en trotsig son ????

Idag började bråket då han var tvungen att byta kalsonger för att de var skitiga.

Han blev jättearg o ville absolut ha dem iaf.

Gick inte prata med honom, o han slogs o sparkade. Spottade o kissade på sig vilket ledde till en dusch under skrik o gap.

Å sen vägrade han stå o gå. Ville bara ligga när vi tog på honom kläderna o ville bli buren.

Nu sitter jag här i soffan o gråter o undrar hur det blev så här.

Berätta o ge mig tips o tankar hur ni har det.

Kram

• Svar på tråden Trotsig son
  • Erizajo

Hur gammal är han? Det där låter ju inte normalt... Visst kan barnen vara trotsiga men att spottas...? Kanske behövs en utredning för att se att han inte har tex ADHD?

• Annelie 76

Prata mycket, förbered långt innan så han vet vad som ska komma. Förklara, lirka och nån gång ibland kan du använda muta. Välj dina strider. Be honom göra saker, ha tävling eller låtsas att du glömt bort hur man gör så han får visa dig. Beröm honom när han gör rätt och kramas mycket. Är det vanlig trots så tänk på att det går över. Tänk också att han inte gör så här för att vara dum utan för att det blir stopp i hjärnan. Han har tänkt sig en sak och när det inte blir så får han ett utbrott för att han inte kan hantera det. Det blir bättre, sen värre, sen bättre osv tills han en dag är vuxen...

• Grön elefant

Hur är han annars? Tycker det låter som vanlig trots som ibland utvecklar sig till vredesutbrott. Har haft liknande situationer här hemma många gånger, däremellan har barnet varit hur fin och snäll som helst. Första gången blev jag helt chockad och förtvivlad och visste inte hur jag skulle hantera det.

Vi har försökt allt möjligt. Som Annelie76 skriver, viktigt att välja sina strider och förberedelse är bra. "Imorgon när vi vaknar ska vi..." osv. Brukar funka bäst. Visa mycket hur ni gör så han tar efter er. Och behåll lugnet, att bli arg brukar göra saken värre. Att lugna och krama om brukar fungera efter en stund för oss.

Men jag vet, det är så svårt och känns verkligen hopplöst ibland.

Svar på tråden Trotsig son