• Anonym (Hoppsan)

Sympati/empati samma sak?

Min sambo hävdar att sympati och empati är samma sak men det tror inte jag.
    Kan ni snälla ge mig några praktiska exempel på empati och sympati så jag kan få trycka upp det under näsan på hen? Cool

• Svar på tråden Sympati/empati samma sak?
  • Anonym (TS)

Hej.

Det är t.ex. Lätt att känna sympati för en glad och trevlig person men du behöver sympati för att känna empati för en sur och odräglig.

Man lever sig in i hur/varför någon är på ett visst sätt... Sympati är att man känner för någon annan.

• Anonym (h)

Din hund blir påkörd och dör.

Empati: jag förstår att det är jobbigt för dig, jag sätter mig in i din situation.

Sympati: jag blir ledsen för att du är ledsen.

• Anonym (TS)

Sympati = ngn säger; fan vad chefen suger. - ja, eller hur!

Empati: Chefen suger men jag kan också förstå att han har gjort som han gör på grund av bla bla.

Man separerar sina känslor vid empati. Det gör man inte med sympati.

• Anonym (TS)

Empatiska människor vinner folks gillande mer än sympatiska människor

• Anonym (Eh)

Hade det varit samma sak hade inte båda orden behövts. Empati handlar om att kunna sätta sig in i en annans känslor och känna medlidande tillsammans med denne. Sympati handlar mer om att förstå hur den andra känner och tycka synd om denne.

• nordanvind

Sympati är något man visar när man känner empati. Man kan visa sympati utan att känna empati. Men då är det lätt att det blir fel eftersom det inte är äkta. Man kan känna empati men inte visa sympati. Oftast av ren upptagenhet.

asar och runor står mig bi
  • Anonym (.....)

Att vara empatisk är att ha en förmåga att sätta sig in i hur andra känner det och hänger till 100 % på att vi bryr oss om den andres känslor.

Att vara sympatisk betyder att man känner hur den andre känner det. T.ex när någon förlorat en närstående så kan man förstå att det är väldigt jobbigt och ledsamt även om man inte själv sörjer, utan just för att man bryr sig om den som har förlorat sin närstående. 

• Anonym (Känna/tycka)

Enligt mig kan "sympati" och "empati" delvis ha överlappande betydelse men det är inte helt synonymt. Sympati har mer med tyckande och tänkande att göra medan empati handlar om känslomässig inlevelse.

Sympati är när du känner med någon/något (du sympatiserar/håller med/delar åsikt/solidariserar med någon/något).

Empati handlar om inlevelseförmåga, att ha medkänsla/kunna känna medlidande, att du känner för någon/något.

Jag kan känna empati för brottsoffret som hämnas på sin gärningsman utan att för den sakens skull sympatisera med (tycka det är rätt) att hen tar lagen i egna händer.

• MallaL

En riktigt empatisk människa känner andra människors känslor. När man ser ett drunknat barn värker det av sorg i bröstet, som en aning av den sorg man skulle känna om det drabbade en själv.

På samma sätt blir man glad av att en annan människa är lycklig.

Om man visar sympati för någon är det mer förståelse för denne utan att för den skull känna empati.

• Justus Veritas
    Anonym (Hoppsan) skrev 2015-09-09 11:27:31 följande:
    Min sambo hävdar att sympati och empati är samma sak men det tror inte jag.
    Kan ni snälla ge mig några praktiska exempel på empati och sympati så jag kan få trycka upp det under näsan på hen? Cool
    Jag anser att empati är egenskapen att känna medkänsla. Sympati är mer att visa denna medkänsla. "Jag har sympati för dig", "mina sympatier", "den där personen var sympatisk".

Sympati är det du ser i samverkan med dig. Empati är en egenskap.
Svar på tråden Sympati/empati samma sak?