Köpte jultidningar av grannbarnen men får tydligen inte sluta med det?
För 5 år sedan flyttade vi in i ett villaområde och när det blev höst kom ett av grannbarnen (då 6 år) tillsammans med sin mamma och ville sälja jultidningar. Mamman berättade att sonen minsann skulle tjäna ihop pengar till vad det nu var, och att vartenda litet köp var en välkommen hjälp på vägen. Vi pratade lite och jag köpte några saker ur katalogen. Sedan dess har pojken kommit varje år med sin katalog och sålt.
I år när katalogerna kom ville min egen son sälja. Han är 9 år gammal och vi pratade om det redan förra året, men nu läste han igenom tidningen direkt och gick ut och sålde. Några timmar senare kom han hem, superglad, och hade sålt massor.
Dagen efter kommer grannbarnen och frågar om vi ville köpa, och jag tackar vänligt nej och berättar att vår son har sålt själv i år. Han ser ut som att han inte förstår och frågar igen om vi inte ska handla, och jag förklarar igen och då går han. Senare på kvällen kom hans mamma och ringde på, och var snällt sagt skitsur på oss.
Hon kunde inte förstå att vi inte tänkte handla av hennes barn längre, eftersom hen ju räknat med det. Det var ju enligt henne en "tradition" , och dessutom hade ju flera av våra grannar också handlat av vår son och därmed hade hennes barn tappat de kunderna också.
Hon var på riktigt jättearg och förstod inte hur vi kunde göra såhär.
Jag fattade inte att vi tydligen har "stulit hens område" som hon uttryckte.
På riktigt, ÄR det så det funkar? Är grannsämjan förstörd nu? Sonen som var jätteglad är ledsen nu eftersom grannen skällt på oss och jag fattar inget alls