• sikcim

Lärare med bf i november- hur har ni planerat er föräldraledighet

Hej,

jag jobbar som lärare och har bf i slutet på november och sitter nu och funderar på det här med föräldraledighet. Helst vill man ju vänta med att skola in barnet på förskola till hösten 2017 och man vill ju gärna gå tillbaka i tjänst vid ett terminsskifte som efter jullovet eller ev efter sportlovet 2017.

Jag vet ju att de första 180 föräldradagarna är semestergrundande så då är ju sommaren 2016 ordnad.

Men om man tänker att pappan går på föräldraledighet efter årsskiftet 16/17 och jag jobbar vårterminen, hur mkt semester får man då? Räcker dagarna till hösten eller måste man snåla mkt och kombinera med många lägstanivådagar? Jag ska ringa lönekontoret och grotta ner mig i försäkringskassans infosidor, men allt känns så krångligt så jag tänkte att jag testar här också och kollar om någon har tidigare erfarenhet av att få barn vid samma tidpunkt eller planerar för detta nu :)

• Svar på tråden Lärare med bf i november- hur har ni planerat er föräldraledighet
  • mammalovis

Allt beror ju på hur er ekonomi ser ut och hur mycket du måste ta ut för att ni ska gå runt och du ha lite över till dig och bebisen. Ammar man räcker ju barnbidraget ganska långt vad gäller blöjor och lite kläder. Du får räkna med att du får knappt 80% av din månadslön, om du tar ut 7 föräldradagar i veckan. Kan ni ta färre dagar så räcker ju dagarna längre. Sedan får du väl ut 10% föräldralön de första 180 dagarna. Dessutom beror det ju på hur stor del av föräldraledigheten din man vill ta ut i dagar räknat och om han vill föra över några till dig som är hemma längst. Det enklaste är ju att ha en årsbudget med räkningarna månad för månad angivna. Sedan hänger det ju på om man prioriterar nya saker eller hellre köper billigare begagnat. Andra bilbarnstolen kostar ju en del om man vill ha en ny, så där är det bra att ha koll på kampanjerna.