• sikcim

Lärare med bf i november- hur har ni planerat er föräldraledighet

Hej,

jag jobbar som lärare och har bf i slutet på november och sitter nu och funderar på det här med föräldraledighet. Helst vill man ju vänta med att skola in barnet på förskola till hösten 2017 och man vill ju gärna gå tillbaka i tjänst vid ett terminsskifte som efter jullovet eller ev efter sportlovet 2017.

Jag vet ju att de första 180 föräldradagarna är semestergrundande så då är ju sommaren 2016 ordnad.

Men om man tänker att pappan går på föräldraledighet efter årsskiftet 16/17 och jag jobbar vårterminen, hur mkt semester får man då? Räcker dagarna till hösten eller måste man snåla mkt och kombinera med många lägstanivådagar? Jag ska ringa lönekontoret och grotta ner mig i försäkringskassans infosidor, men allt känns så krångligt så jag tänkte att jag testar här också och kollar om någon har tidigare erfarenhet av att få barn vid samma tidpunkt eller planerar för detta nu :)

• Svar på tråden Lärare med bf i november- hur har ni planerat er föräldraledighet
  • mammalovis

Allt beror ju på hur er ekonomi ser ut och hur mycket du måste ta ut för att ni ska gå runt och du ha lite över till dig och bebisen. Ammar man räcker ju barnbidraget ganska långt vad gäller blöjor och lite kläder. Du får räkna med att du får knappt 80% av din månadslön, om du tar ut 7 föräldradagar i veckan. Kan ni ta färre dagar så räcker ju dagarna längre. Sedan får du väl ut 10% föräldralön de första 180 dagarna. Dessutom beror det ju på hur stor del av föräldraledigheten din man vill ta ut i dagar räknat och om han vill föra över några till dig som är hemma längst. Det enklaste är ju att ha en årsbudget med räkningarna månad för månad angivna. Sedan hänger det ju på om man prioriterar nya saker eller hellre köper billigare begagnat. Andra bilbarnstolen kostar ju en del om man vill ha en ny, så där är det bra att ha koll på kampanjerna.

Jag hade ingen koll på de semestergrundande dagarna då det är första gången jag är tv-anställd som lärare innan fl, så jag ringde mamma som jobbar på lön. Hon pratade om 120 dagar, så cirka 4 månader, vet inte om det skiljer i olika kommuner eller avtal ... Hon räknade mellan tummen och pekfingret att jag får ut semester ca halva sommaren då jag går på fl i början på oktober p g a mycket sammandragningar, annars hade jag jobbat till den 9/10 var det tänkt, men det eskalerade från nästan ingenting till väldigt ofta förra veckan är i 34+3 nu.

Så för din del blir väl även december, januari, februari och del av mars semestergrundande om vi har samma avtal.

För oss har dagarna räckt drygt ett år om jag tagit ut 5 dagar i veckan och sambon sparat sina märkta 60 dagar.

• mammalovis

Efter barnet fyllt ett år måste du ta ut 5 dagar i veckan eller kombinera arbete och fp till 5 dagar i veckan. Innan året måste man inte ta ut alls, utan väljer själv mellan 0 och 7 dagar/vecka. Efter 180 sgi-dagar kan du börja ta av lägstadagarna. Era gemensamma 195+195 sgi-dagar räcker ju i 78 veckor om ni tar ut fp 5 dagar per vecka.

Nu arbetade jag 90% och fick min tjänst för vårterminen 15, då fick jag 30 feriedagar betalda varar 13 med semesterdagstillägg, så ca halva sommaren. Jag vet dock inte om det räknas likadant vid fl.

• Gladskit

Du har semester-och ferieintjänande i 120 dagar från det att du går på ledighet. 180 gäller för ensamstående alternativt om det står annat i ert kollektivavtal. Men 120 är det som gäller enligt lag.

Går du på det kommunala avtalet har du rätt till föräldrapenningtillägg på 10% av din lön i 180 dagar om du uppfyller kraven för detta.
    Exakt hur din ledighet påverkar ferien för sommaren 2016 bör ditt lönekontor kunna svara på. 

Sen kommer ju även sommaren 2017 att påverkas eftersom att din ferie/semester börjar tjänas in igen först när du går i tjänst igen, tex. efter årsskiftet 2017 eller efter sportlovet 2017.

Samt att du måste tänka på att skydda din SGI efter att barnet fyllt ett år och då ta ut 5 dagar per vecka om du arbetar heltid. Det är inte alla som tycker det är viktigt men om du tycker det så får du ta med det i beräkningen.

Svar på tråden Lärare med bf i november- hur har ni planerat er föräldraledighet