• Anonym (Mama)

Olycklig i relationen men kan inte skiljas pga rädsla att behöva dela på barnen :(

ja, vart ska man börja.. jag skrattar lite åt mig själv för min naivitet. förvarnar för långt inlägg!

jag blev tillsammans med min man när jag var 20, och han var nästan 10 år äldre. allt gick väldigt fort, och jag har inte riktigt "hunnit med".. Han hade två små barn sen innan, så jag slussades direkt in i "småbarnslivet" .. det gick nått år, och sen var jag också gravid. jag egentligen mer lycklig över att bli mamma än just specifikt att bli det med Honom.. efter att åren gått har jag väl insett mer o mer att han verkligen inte är min "andra halva", hade jag träffat honom idag hade det nog inte ens blivit ett förhållande. Nu har vi snart varit ihop i 6 år, två barn och gifta.

jag är långt ifrån lycklig i min relation. jag har mer fått vara som en mamma för honom. vilket ju lite bidrar till att jag inte riktigt attraheras av honom längre heller. han kan långt ifrån hantera pengar till att börja med.. så jag har fått ha ekonomiskt ansvar för att det ska gå runt (vi båda har stundvis varit arbetslösa), vända på kronor, och bromsa honom när han ska köpa prylar trots att räkningar inte är betalda.. och matlagning/hushåll o allt med det har jag ju fått göra allt själv - om jag inte BER honom.. och barnen? Ja, jag har tagit varenda natt i 4 år då han inte vaknar. allt planerande/strukturerande, vardagsrutiner med barnen - jag gör allt, och ser till att familjen funkar. han är mer "lekfarbror". jag känner mig som en ensamstående, trots att jag lever med pappan. men jag är lycklig över att ha en familj. att få bli mamma har liksom varit vad jag svarade på "vad vill du bli när du blir stor?" som liten.

vi har pratat pratat massor under åren - men har svårt att förstå varandra, då vi fungerar så olika och kommer från helt olika bakgrund. även gått i parterapi för att få "hjälp" men egentligen tycker jag inte det hjälpt nämnvärt - mer för stunden, innan man sen är tillbaka på samma hjulspår..

bra idé att gifta sig när man känner såhär? :) ja, jag har nånstans inom mig själv resonerat som så; att jag kan ju ändå aldrig separera från mina barns pappa (för det innebär ju att jag skulle vara tvungen att dela tiden med barnen oss emellan, och det skulle jag gå under av... då dem är mitt liv) så.. då kunde vi lika gärna vara gifta... hmpf... sen vill jag förstås inte att barnen ska få ett "sånt" liv (jag är själv skilsmässobarn), även om jag vet att det även kan bli ett bra sådant.. jag vill att dem ska få en trygg uppväxt. och det är ändå aldrig så att vi bråkar inför barnen, eller att dem märker av nått konstigt oss emellan..

men det finns dagar då jag ändå tänker faaaan... ska jag gå såhär i resten av livet.. (eller iaf 15 år till, tills barnen är stora?). jag är ju fortfarande ung.. nu är maken bortrest över en vecka, har varit borta i 4 dagar nu. Det finns inte en tillstymmelse till saknad hos mig. jag tycker bara det är skönt att han är borta en vecka! (men då han jobbar mkt är jag ju van att vara mkt själv med barnen också).

det som gnager i mig är även att han inte har mkt kontakt med sina två äldre barn. I början av vårt förhållande hade vi dem "regelbundet" - varannan helg, som sen blev en helg i månaden då vi flyttade till annan ort.. (sen flyttade vi närmare igen) nått uppehåll..så blev det kanske 10 helger/året.. sen blev han utbränd o det blev en "paus".. och därefter (3 år sen nu) har vi bara haft dem nån enstaka helg. tilläggas ska väl att det varit en del tjafs med barnens mamma också.. men nu är det liksom vant läge att vi ses vid deras födelsedagar, jul och kanske nån fler gång om året ungefär. jag vill ju förstås inte att det ska sluta likadant för mina barn OM vi skulle gå isär, men risk finnes ju!? dock har han varit längre "med" i våra barns liv, än vad han var med sina två tidigare(som han knappt känner) innan dem separerade - men om det är en garanti för att det inte skulle hända igen... ?

Visst skulle det kännas enkelt för mig att "bara" skilja mig för att själv bli lycklig.. (om jag nu blir det?) men det skulle kännas hemskt för barnen. jag är deras trygghet. (även den som tjatar/uppfostrar), känns inte riktigt som att han skulle kunna hantera allt det ensam...om hur blir den vardagen "hos pappa" för barnen då? vår 4åring är väldigt känslig o behöver fasta rutiner och "ha koll på läget"...

och om jag skulle ha dem helt själv - visst (inte mkt skillnad mot hur det är idag), men skulle deras relation till pappa försvinna helt då? (inte så att jag skulle förbjuda honom att se dem direkt, men han har ofta andra prioriteringar tyvärr och är inte medveten om hur lång tid exempelvis två veckor kan vara för ett barn.. så jag är så rädd att det skulle "rinna ut i sanden") vi har ju dessutom gemensam vårdnad och han skulle aldrig gå med på att ge mig egen vårdnad efter sitt "stora misstag" att skriva över vårdnaden om sina äldre barn på mamman.. inte för att jag behöver ha egen vårdnad, men jag tänker automatiskt nånstans att gemensam vårdnad om man är skild innebär varannan vecka rakt av (vet att det inte alls behöver va så men)

Ja.. Bättre att vara olycklig i sitt förhållande o kvar antar jag - då är det ju bara jag som lider.. för hur jag än vrider på det så hamnar barnen i kläm annars :( vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Olycklig i relationen men kan inte skiljas pga rädsla att behöva dela på barnen :(
  • Fannysmamma4

Oj! Stackare det låter extremt jobbigt att vara extra mamma och hushållerska åt sin man :(

Jag tycker faktiskt du ska lämna. Visst, inte kul för barnen. Men hur kul tror du de tycker det är med en olycklig mamma? Du ör ju deras stora stöd. Om du mår dåligt så mår kunde också dåligt av situationen. Barn snappar upp sånt fort.

• Anonym (Gina)

Men du är hu redan nästan som ensam mamma?Han skulle nog inte orka med barnen varannan vecka,barnen skulle bo hos dig mera.

• Anonym (Blubb)

En till som tänker likadant. Barn mår inte bra av att mapa inte har ett bra äktenskap. De kommer i smyg önska att ni skiljer i, när de blir äldre.

Är det inte bättre o skiljas när de är små än när de är lite äldre? Dra inte ut på detta.

De lär oavsett hur du gör se en mamma som gör allt och en pappa som inte gör det.

• Sandra8978

Hej!
    Jobbig situation.
    Du är rädd för att era barn skulle förlora honom som pappa om du gör slut.
    Och därför funderar du på att stanna i en relation som gör dig olycklig.

Detta tror jag:
    En bra förälder är något man själv måste välja att bli.
    Man måste själv göra prioriteringarna i sitt liv.

Är han inte den personen, då kan du inte väga upp det. Och du kan inte leva ditt liv på ett sätt som gör dig olycklig och missnöjd.

Ditt val är nog egentligen detta:

1. Ge dina barn har en god chans till en bra förälder (du), genom att göra slut med din nuvarande. Du kan träffa en ny man som kan vara en bra förebild för dina barn.

2. Ge dina barn en alltför stor chans till en dålig farsa och en nedbruten olycklig mamma.

• Anonym (Mama)
    Fannysmamma4 skrev 2015-09-09 21:43:22 följande:

Oj! Stackare det låter extremt jobbigt att vara extra mamma och hushållerska åt sin man :(

Jag tycker faktiskt du ska lämna. Visst, inte kul för barnen. Men hur kul tror du de tycker det är med en olycklig mamma? Du ör ju deras stora stöd. Om du mår dåligt så mår kunde också dåligt av situationen. Barn snappar upp sånt fort.

Tack för ditt svar..Grejen är ju att jag verkligen inte tror att det märks utåt att jag mår såhär (även om jag vet att barn snappar upp saker), för det har på nått vis redan från början varit jag o barnen som en pusselbit och pappan som den andra pusselbiten, eller hur jag ska uttrycka det. Vi är samma familj men det är inget som hos barnen ses som konstigt att jag är med dem (jämt) o pappa är borta - på jobb/mekar med bil/ute på annat ärende..

Jag är verkligen glad o positiv utåt så inte heller min familj el mina vänner "anar" något. Det enda som barnen kanske kan märka i mitt humör är om jag är något lättirriterad för att jag är trött - då jag kanske varit uppe halva natten med nån av dem (vilket ju är sant), men då säger jag det, och tydliggör bara att mamma är lite trött - vilket ju alla kan vara tänker jag - så att det skulle märkas speciellt att jag är "olycklig"/att något är fel känns det ändå inte som
  • Sandra8978

Vad tycker du om att dina barns uppfattning om hur en normal mamma/pappa relation ser ut är att kvinnan sköter allt och pappan är frånvarande/oansvarig?
    Att man som kvinna inte ska stå upp för sig själv.
    Vill du verkligen dina barn ska ha det så?
    För deras skull, om inte för din egen, borde du göra något åt detta.

Detta hade iaf oroat mig och drivit mig till att förändra mina omständigheter.

• Anonym (Mama)
    Anonym (Blubb) skrev 2015-09-09 21:52:55 följande:

En till som tänker likadant. Barn mår inte bra av att mapa inte har ett bra äktenskap. De kommer i smyg önska att ni skiljer i, när de blir äldre.

Är det inte bättre o skiljas när de är små än när de är lite äldre? Dra inte ut på detta.

De lär oavsett hur du gör se en mamma som gör allt och en pappa som inte gör det.

Ja fast vad har barn för referensram? De vet ju inget annat. Att mamma o pappa kanske borde göra lika mycket tänker jag - de tror väl bara att det är såhär det ska va?
  • Anonym (Mama)
    Sandra8978 skrev 2015-09-09 21:54:27 följande:

Hej!

Jobbig situation.

Du är rädd för att era barn skulle förlora honom som pappa om du gör slut.

Och därför funderar du på att stanna i en relation som gör dig olycklig.

Detta tror jag:

En bra förälder är något man själv måste välja att bli.

Man måste själv göra prioriteringarna i sitt liv.

Är han inte den personen, då kan du inte väga upp det. Och du kan inte leva ditt liv på ett sätt som gör dig olycklig och missnöjd.

Ditt val är nog egentligen detta:

1. Ge dina barn har en god chans till en bra förälder (du), genom att göra slut med din nuvarande. Du kan träffa en ny man som kan vara en bra förebild för dina barn.

2. Ge dina barn en alltför stor chans till en dålig farsa och en nedbruten olycklig mamma.

Jag håller egentligen med dig i allt du skriver.. Fortfarande känns det i mig som att om inte han själv fattar hur man är förälder (likamed att han eventuellt inte kommer vara så närvarande efter eventuell skilsmässa), så får jag "hjälpa" honom med det = han blir så närvarande det går, om vi ändå lever ihop. Så att dem iaf kommer komma ihåg en barndom där deras pappa fanns med, hellre än att han försvann ut ur bilden o de sen ska gå o undra/må dåligt över det :S
  • Sandra8978

Jag förstår vad du menar och att när det är ens barn så kan man inte använda bara logik.

Samtidigt, för mig när jag läser din text tycker jag att om han inte själv inser hur värdefulla era barn är så förtjänar han ändå inte att vara med dem.

Och de i sin tur förtjänar en bra pappa.

Det är bättre att en dålig pappa, och det verkar han ju vara, är frånvarande än närvarande!

Ju tidigare de förstår vem han egenligen är, desto bättre. Du gör dem inte en tjänst genom att buffra och försöka få honom att framstå som mer intresserad än han är. Förr eller senare inser de det ändå, ju senare desto värre.

• Anonym (Nja)

Vill du att dina barn ska växa upp och tro att en relation ska vara som er? Att det är okej att mamma gör allt och tar allt ansvar, medan pappa leker och kommer och går som han vill?

Du kanske tror att dom inte märker att du inte är lycklig, men det gör dom.

Skulle ni skilja er och han "försvinner" så är det enbart hans fel och förlust. Man kan inte tvinga någon att ta ansvar. Vill han va barnens pappa så kommer han va det.

Sen vet jag många killar som faktiskt tagit ansvar när mamman inte finns där längre att lasta över allt på längre.

Du ska göra det som gör dig lycklig och vad som är bäst för dig och barnen. Att leva med mamma och pappa tillsammans är inte alltid bäst.

• Anonym (Mama)

Känner att jag kanske inte givit en rättvis bild av honom...(?), han är ju inte rakt igenom en skitstövel om man säger så . Barnen avgudar honom, och blir alltid uppspelta då han är med dem (för att han oftast busar med dem). Och han älskar dem villkorslöst. Om han ska ut o fixa med nått ute kan han ta med sig 4-åringen en stund (tills han eller hon lessnar) för att hon verkligen är pappas tjej o vill vara där han är.

Han har dock en trasig uppväxt, och långt ifrån en mall på hur föräldrar "ska" vara, därför är det svårt att begära det av honom för mig när jag vet detta.. Faktum kvarstår att han tar för givet att jag gör allt (om jag inte specifikt ber honom - men om jag säger till honom vad som ska göras så gör han det).

Jag älskar honom fortfarande på nått vis - han är mitt första förhållande, pappa till mina barn o vi har ändå ett antal år ihop...men jag älskar ju min bror och min pappa också liksom. Jag kan inte säga att jag är kär i honom, o attraheras inte av honom (vilket ju kan bli ett problem då han vill ha sex mkt oftare än mig..), drömmer ofta om ett förhållande där mannen är lite mer som "han eller han eller han" (kan vara nån bekant eller nån på tv/vemsomhelst..)

Men som sagt problemet är ju att jag inte skulle klara av att vara ifrån mina barn vid eventuell separation - att dem isåfall skulle bo hos pappan? Det känns hur löjligt det än låter som att det är mer mina barn än våra barn

• Anonym (Blubb)

Du får andas ny luft helt enkelt - det nya kommer att kännas bra trots att du inte tror det nu.

Ja, det är alltid det där dilemmat, en kille är aldrig skitstövel rakt igenom

• Anonym (Nn)
    Anonym (Mama) skrev 2015-09-09 22:00:40 följande:
    Tack för ditt svar..Grejen är ju att jag verkligen inte tror att det märks utåt att jag mår såhär (även om jag vet att barn snappar upp saker), för det har på nått vis redan från början varit jag o barnen som en pusselbit och pappan som den andra pusselbiten, eller hur jag ska uttrycka det. Vi är samma familj men det är inget som hos barnen ses som konstigt att jag är med dem (jämt) o pappa är borta - på jobb/mekar med bil/ute på annat ärende..

Jag är verkligen glad o positiv utåt så inte heller min familj el mina vänner "anar" något. Det enda som barnen kanske kan märka i mitt humör är om jag är något lättirriterad för att jag är trött - då jag kanske varit uppe halva natten med nån av dem (vilket ju är sant), men då säger jag det, och tydliggör bara att mamma är lite trött - vilket ju alla kan vara tänker jag - så att det skulle märkas speciellt att jag är "olycklig"/att något är fel känns det ändå inte som
    Fast jo, det märks. Hade mamma o pappa ihop när jag var barn. Men pappa jobbade alltid eller var ute när jag var hemma o tränade eller satt i möten. Han fanns alltså rent fysiskt men var inte närvarande. I hela mitt liv har jag saknat min pappa. Längtat efter honom. Drömt om en bra relation oss emellan. Det hände aldrig. I vuxen ålder har jag gått i terapi för detta och det är svårt att förstå att pappa valde jobbet framför oss barn. Så det märks. Vi var en "perfekt" familj utåt sett. En "vanlig" familj. Men ingen närvaro.
  • Anonym (Mama)
    Anonym (Blubb) skrev 2015-09-10 08:25:34 följande:

Du får andas ny luft helt enkelt - det nya kommer att kännas bra trots att du inte tror det nu.

Ja, det är alltid det där dilemmat, en kille är aldrig skitstövel rakt igenom

Ja, de här tankarna kommer alltid när jag är ensam dock (när han inte är hemma - som nu bortrest en vecka). När han väl är hemma rullar vardagspusslet på, och jag bara "hänger med" då jag inte har lika mkt tid att reflektera.,
  • Anonym (Undrar)

Hej TS,

Jag bara undrar hur det gått med dina tankar och beslut såhär något år senare? Frågar för att jag själv känner igen mig så mycket i dina frågor.

Svar på tråden Olycklig i relationen men kan inte skiljas pga rädsla att behöva dela på barnen :(