• Anonym (Förnedrad)

Måste jag urinera framför en annan människa för att få hjälp med ADHD medicin?

Hej!

Min gamla sjuksköterska slutade på sin tjänst hos psykiatrin och efter det fick jag inte uppföljning på över ett halvår.

Jag har altså varit omedicinerad sedan dess.Jag har fått en snabb tid till läkare efter att psykiatrin äntligen hörde av sig efter påtryckning från annan verksamhet.

Nu är problemet att de rutinmässigt gör en drogscreening. Min förra sköterska visste om att jag inte klarar av att klä av mig eller urinera framför en annan människa som står och tittar på en.

Den nya har bara skickat de rutinmässiga proverna utan att kolla min journal.

Hur mycket ska man behöva förnedras av sjukvården för att få hjälp?

De får ta alla blodprover, salivprover, hårprover eller vad fan dom vill men jag klarar inte av psykiskt att en okänd människa står och tittar när jag klär av mig och kissar. Det känns som att bli våldtagen igen, och jag funderar ärligt på att skita i medicineringen.

Är detta okej? Ska man behöva bli behandlad som en missbrukare för att man söker hjälp mot sina besvär och varför är just urinprov så jävla viktigt?

Jag känner mig förnedrad och vet inte om jag kommer gå på Måndag.

• Svar på tråden Måste jag urinera framför en annan människa för att få hjälp med ADHD medicin?
  • Anonym (Blubb)

Hej!

Been there, Done that, nästan. Kände mig också förnedrad och ville liksom säga: men du, jag missbrukar ingenting.

Knasigt, jag fick gå in på toaletten och hon sa att alla får göra testet, bara en rutin. Titta på? Det låter knasigt. Alla urintest jag gjort i mitt liv pga olika saker har jag gjort på toan!

• Anonym (Förnedrad)

Här sköts detta tydligen på psykiatrin. Dit går tydligen missbrukare också och tar prover. Dom har en lucka in till toaletten där dom kan kolla in att man inte fifflar med proverna. Jag har försökt en gång. Började gråta. Gick dit kissnödig för att intala mig att jag skulle klara det, men hela den känslan försvann. Blev helt stel och mådde uselt. Kände mig helt utlämnad. Situationen kändes VIDRIG. Jag klarade inte av det.

Jag vet inte vad man gör en sån här gång?

• Anonym (Blubb)
    Anonym (Förnedrad) skrev 2015-09-10 17:30:05 följande:

Här sköts detta tydligen på psykiatrin. Dit går tydligen missbrukare också och tar prover. Dom har en lucka in till toaletten där dom kan kolla in att man inte fifflar med proverna. Jag har försökt en gång. Började gråta. Gick dit kissnödig för att intala mig att jag skulle klara det, men hela den känslan försvann. Blev helt stel och mådde uselt. Kände mig helt utlämnad. Situationen kändes VIDRIG. Jag klarade inte av det.

Hmm, samma här, också på psykiatrin. Kan du inte fråga om du får gå på toaletten? Du har ju inte ngt resultat som visar på att du har knarkat sen tidigare. Det kan ju den kolla upp i journalen.
  • Anonym (Blubb)

Menar en vanlig toalett eller att de inte kollar luckan.

• Anonym (Erfarenhet)

Inte är det kul. Jag har själv varit med om det några gånger, har också ADHD och medicinerar. Gjorde dom inte drogscreening när du gjorde din utredning? Man brukar göra en drogscreening i samband med utredningen för att kunna utesluta att man tagit droger som kan påverka testresultaten.

Handlar det om narkotikaklassade mediciner får man nog snällt stå ut med att man testas, det är praxis. Jag tyckte det var värst första gången, sen har jag bitit ihop och vant mig. På en del ställen kör de med ett fönster med sk. envägsspegel, så att de kan se dig men du slipper se att nån står och kollar på dig. Det är inte alltid det måste ske för öppen dörr med andra ord.

Jag tycker du ska prata med dom. Om du verkar förtroendeingivande och har ett fläckfritt förflutet vad gäller droger kanske du kan komma runt det på nåt vis. Anledningen att man tar urinprov framför blodprov är att det ger utslag under längre tid än vid blodprov. Jag spekulerar bara nu men om du förklarar din oro kanske ni kan lösa det på nåt annat sätt. Kanske kan du få lov att ta ett blodprov istället.

Senast jag fick lämna urinprov (vid byte av medicin) slapp jag faktiskt övervakning. Jag muttrade nånting om att jag tyckte det var obehagligt och sköterskan (som jag haft kontakt med under en tid och "känner" lite grann) lät mig stänga dörren om mig med orden "jag litar på dig".

Jag förstår att det känns förnedrande men tänk på att de som faktiskt har tagit droger och vill dölja det försöker komma undan med det och kommer med samma "undanflykter" som du...

Mitt råd är att inte ge upp tanken på mediciner pga obehag inför urinprov utan att först ha diskuterat det med dom, kanske det går att lösa!

• Anonym (Erfarenhet)
    Anonym (Förnedrad) skrev 2015-09-10 17:30:05 följande:
    Läste inte detta innan jag postade mitt första svar.

Jag säger igen: prata med dom! Kanske kan du komma runt det, att du slipper att dom glor på dig i luckan om du förklarar hur du känner och inte haft nåt med droger att göra.
  • Anonym (Blubb)

Det jag undrar är om såna prover kan slå fel?

Trots att jag inte sysslar med sånt så blir jag lite orolig.

• Anonym (Förnedrad)

Nej! Det ska man inte behöva anser jag också om man inte missbrukat. Bortsett från det obehag jag känner så låser sog kroppen rent fysiskt. Jag gick dit kissnödig och klarade inte av det. Den vidriga känslan får jag väl stå ut med som vanligt- men då får de tappa med kateter för jag kan inte hjälpa att kroppen låser sig pga av att jag mår dåligt psykiskt när någon annan glor. Har jag varit tydlig nog?

• Anonym (Erfarenhet)
    Anonym (Blubb) skrev 2015-09-10 17:49:16 följande:
    Det jag undrar är om såna prover kan slå fel?
    Trots att jag inte sysslar med sånt så blir jag lite orolig.
    Jag vill inte skrämma upp dig, tror att det är mycket ovanligt, men jag har faktiskt varit med om det för många år sedan. Dom påstod att jag hade spår av bensodiazepin i urinen trots att jag VET med 100% säkerhet att jag INTE hade tagit något sådant. Jag vet inte vad felet berodde på (slarv, hopblandning av prover eller vad..?) men det kändes hemskt! Ingen jävel trodde på mig :( Jag begärde att få ta ett nytt prov och det var negativt men det hjälpte ju föga eftersom det "spår" jag ev. skulle ha haft i mig ändå skulle ha gått ur vid det laget. Det är som sagt många år sedan men det grämer mig än.
Svar på tråden Måste jag urinera framför en annan människa för att få hjälp med ADHD medicin?