• Bananmedkokos

EXTREMT illamående

Hej! Jag är i början av min graviditet och mår otroligt dåligt. Jag har spytt upp i princip allt jag ätit den senaste veckan och orkar inte göra någonting. Ligger bara och gråter och skakar pga. smärtan i magen och den otroliga hungern som blir kraftigare varje dag. Svettas och fryser om vartannat. Diarré har jag haft i många veckor nu. Snart klarar jag inte att gå upp ur sängen mer...

Kräks i snitt fem gånger om dagen även om det bara är galla. Känner mig väldigt svag. Kan varken träna, äta, plugga eller jobba. Jag orkar inte ha det såhär längre... Vad gör jag nu???

• Svar på tråden EXTREMT illamående
  • carpediem1

Kontakta läkare, eller Mvc, så att du kan få tabletter av läkaren mot illamåendet. Antagligen har du fått hyperemesis, och det kan hända att du till och med behöver läggas in för att få dropp! Vet hur det är, haft hyperemesis under båda mina graviditeter, det är 9 månaders helvete, varav jag var sängliggandes 6mdr trots Lergigan comp. :/ Hoppas att tabletterna hjälper dig lite mer än dom hjälpte mig :)

• carpediem1

Sea-band som Maddi föreslog är också bra, använde dem varje dag!

Du kan även fråga om akupunktur mot illamående, det fungerade för mig, och gjorde så att jag kunde äta! :)

• mom2be

Prova med lerigan comp eller prostafen (receptfritt åksjukmedicin). Det hjälpte mig. Jag spydde precis hela tiden och till och med vaknade på natten och gick upp för att kräkas fast det var tomt i magen. Prostafen gjorde att jag kunde äta lite och behålla det mesta även om jag fortfarande mådde ganska illa. Vecka 14 vände det och vecka 19 var det helt över och därefter mådde jag jättebra. Håll ut! Kram!

• Ananass

Usch stackare! för en vecka sedan var jag exakt i din sits, kräkte var 15:de minut dygnet runt och fick inte behålla någonting! Hade sea band på mig dygnet runt och det hjälpte inte ett dugg. Tillslut provade jag postafen som är receptfria åksjuketabletter. Men dem kom upp lika snabbt igen. Efter ett par dagar träffade jag min barnmorska och fick utskrivet lergigan comp och sedan jag började ta dem har jag bara kräkt en enda gång. Jag försöker ta dem så fort jag öppnar ögonen på morgonen och försöker sen somna om i 20 minuter ungefär så dem hinner verka, om jag går upp innan jag tar dem så kräks jag direkt.

Även isglass kan rekommenderas :P

Svar på tråden EXTREMT illamående