• Po1983

    Min far blev blind idag. Mår riktigt dåligt

    Hej

    Jag vet inte hur jag ska börja. Det är en av de värsta dagar i mitt liv.

    Efter en vitrektomi operation igår så fick vi reda nu att min fars syn gick inte att rädda. Han är blind!!!!!!!!!!!!!!!!! Min far är bara 55 år gammal. Han lider av diabetes,sköldkörtelsjukdom,hjärtsvikt och nu DETTA. Han är världens bästa person, har aldrig velat någon illa,men ändå måste han gå igenom det han han går igenom. Hans hobby är att läsa, det var det han sysslade med, men nu är hoppet borta.

    Allt började för ett och halvt år sedan tillbaka. Fick reda att han hade diabetesförändringar, han fick då injektioner i ögat som inte hjälpte utan förvärrade synen och som gjorde att han blödde i glaskroppen. Ingenting gjordes utan vi fick bara göra undersökningar hela tiden tills jag tjatade till mig operation som gjordes för två månader sedan. Han gjorde operationen(vitrektomi), fick efter några dagar bättre syn. för ca 2 veckor sedan var hans ögontryck 55, alltså en akut glaukom pga operationen, vi fick droppar för det som inte hjälpte, då fick vi mer och mer droppar tills han fick enorm smärta för 1 vecka sedan, fick då ytterligare droppar och i fredags ringde jag om smärtan igen och hon bokade in oss för besök i måndag som visade att han hade tryck på 55 trots dropparna. Igår gjorde han operationen och idag fick vi reda att han synnerv har dött pga trycket som inte behandlades i tid.

    Mår riktigt riktigt dålig. Känner svek,framtidsångest, känner också skuldkänslor att jag valt fel val, jag borde ha tagit honom till annan sjukhus.

    Mår också av samtalet mellan mig och kirurgen, hon försökte inte alls trösta och sa hela tiden "din pappa kommer inte att se, mm, mm , mm , mm)

  • Svar på tråden Min far blev blind idag. Mår riktigt dåligt
  • Aniiee

    Jag vet att det känns jobbigt för dig/er just nu, men ärligt, din pappa är precis samma människa som han var igår och han kan göra nästan exakt samma saker som han gjort hela sitt liv. Han kan inte köra bil, men han kan läsa. Han kan inte se dig, men han kan älska dig, sitt barn, ändå, precis lika mycket.  Han är inte död, han är blind. 

    Din pappa behöver säkert hjälp och stöd att ställa om sitt liv, men hans liv är inte slut. Han kommer behöva hjälp med saker han inte behövt hjälp med förut, men han kommer INTE vara hjälplös. Han kommer kunna både städa och diska och laga mat och gå på promenad och läsa böcker och simma och en massa andra saker. Han måste bara lära sig att göra det på andra sätt, med andra verktyg.

    Känn inga skuldkänslor för det som hänt. Det hade hänt förr eller senare i alla fall. Klen tröst, jag vet. 

    Se till att även du får hjälp att bearbeta det som hänt och det som händer. Prata både med proffs och med din pappa.

    Mvh, dotter född till två blindstyren.


    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Po1983

    Tack för dina tröstande ord. Det du säger är sant. och jag behöver absolut tänka så.

    Dock kan jag inte förstå att sjukvården inte tog honom på största allvar när han hade bara ett öga att se med. Man kunde göra mycket, men det gjorde de inte. Det var stor chans att han kunde se bättre, och det gjorde han efter förra operationen, men sedan var man nonchallant och lämnade honom till ödet. har man 50 i ögontryck så bör man vara inlagd och behandla det snabbt läste jag, men det gjorde man inte föräns det var för sent.
    Detvar operationen som ledde till att han blev blind,innan såg han jätte dimmigt bara, inte svart, ochvem tjatade till sig operation? Jo jag, så allt är egentligen mitt fel.

  • Aniiee
    Po1983 skrev 2015-09-10 20:28:44 följande:

    Tack för dina tröstande ord. Det du säger är sant. och jag behöver absolut tänka så.

    Dock kan jag inte förstå att sjukvården inte tog honom på största allvar när han hade bara ett öga att se med. Man kunde göra mycket, men det gjorde de inte. Det var stor chans att han kunde se bättre, och det gjorde han efter förra operationen, men sedan var man nonchallant och lämnade honom till ödet. har man 50 i ögontryck så bör man vara inlagd och behandla det snabbt läste jag, men det gjorde man inte föräns det var för sent.
    Detvar operationen som ledde till att han blev blind,innan såg han jätte dimmigt bara, inte svart, ochvem tjatade till sig operation? Jo jag, så allt är egentligen mitt fel.


    Nej, inte ditt fel. Det är alltid en chansning, låta vara eller opererar. Han hade blivit blind utan operationen. Förr eller senare så hade det hänt. Det kunde ha blivit bättre med en operation, det kunde blivit sämre. Nu gick det som det gick. Jobbigt. Dags att gå framåt. Bearbeta det som hänt, gå vidare. Det kommer ta lite tid, men det går. Livet går, bara man vill.

    Djupa andetag. Det känns jobbigt just nu, bra, det ska det göra, det är så man bearbetar. Men fastna inte.
    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • CK

    Hej
    Hade de inte opererat hade det också slutat med att han blev blind. Jag var 27 när jag fick mina diabeteskomplikationer och gjorde då vitrektomier på båda ögonen
    Min prognos var dålig men idag ser jag bra med ett öga. När man inte tagit hand om sin diabetes är detta vanliga komplikationer tyvärr uppstår de under en lång tids (10år) dåliga sockervärden
    Blödningarna i glaskropp beror på ögonförändringarna inte av behandling
    Som sagt hade de inte gjort något så hade det också slutat med blindhet fast näthinneavlossning
    Stor kram

  • Po1983
    Aniiee skrev 2015-09-10 20:45:35 följande:
    Nej, inte ditt fel. Det är alltid en chansning, låta vara eller opererar. Han hade blivit blind utan operationen. Förr eller senare så hade det hänt. Det kunde ha blivit bättre med en operation, det kunde blivit sämre. Nu gick det som det gick. Jobbigt. Dags att gå framåt. Bearbeta det som hänt, gå vidare. Det kommer ta lite tid, men det går. Livet går, bara man vill.

    Djupa andetag. Det känns jobbigt just nu, bra, det ska det göra, det är så man bearbetar. Men fastna inte.
    Tack igen för dina ord. Ursäkta sena svaret men har haft det riktigt jobbigt.

    Problemet är att han har ej ätit sedan operationen, han säger att han inte har någon aptit längre. Förstår inte vad jag ska göra. Han har förutom diabetes och sköldkörtelproblem även svår hjärtsvikt.  

    Varför jag skuldbelägger mig är för tt jag hade magkänsla att de inte kommer hjälpa honom. Jag sa det till honom men kunde inte övertyga. 

    När operatören ringde mig och gav beskedet så var hon riktigt kall till gränsen mot elak. Hon tröstade inte och gav inga vänliga ord trots att det ingår i hennes jobb. 
    Från ingenstans mitt under samtalet sa hon "men du, jag har lite funderingar om eran förväntningar av operationen, var det så att ni förväntade er att han skulle få en BRA! syn?"  när jag svara att förväntningarna vadr att han skulle få bra ledsyn så svara hon kallt "NEJ  det kommer han inte att få".  
    Hon erbjöd inte ens samtal med psykolog elelr något heller.

    Mår fortfarande riktigt dåligt, både av att min far förlorade synen och han kan när som helst dö med tanke på att han ej äter som han gjorde och att jag jag fortfarande skuldbelägger mig själv att jag inte övertyga hon att han inte skulle göra operationen i det sjukhuset, men även över sjukhusets hantering av hans ärende.
  • Po1983
    CK skrev 2015-09-15 04:09:50 följande:

    Hej
    Hade de inte opererat hade det också slutat med att han blev blind. Jag var 27 när jag fick mina diabeteskomplikationer och gjorde då vitrektomier på båda ögonen
    Min prognos var dålig men idag ser jag bra med ett öga. När man inte tagit hand om sin diabetes är detta vanliga komplikationer tyvärr uppstår de under en lång tids (10år) dåliga sockervärden
    Blödningarna i glaskropp beror på ögonförändringarna inte av behandling
    Som sagt hade de inte gjort något så hade det också slutat med blindhet fast näthinneavlossning
    Stor kram


    Tack gud att du fick den ena ögat räddad så att du kan se. 

    Får jag fråga dig hur du såg innan operationen??  Var synen fläckig? anledning till att jag frågar är att min far endast klagade att han såg mycket dimmigt. han kunde se ljus från alla håll, men att det vara dimmigt, han hade även mycket gråstarr. När jag googlar på diabetesreitnopati visar bilderna att man ser fläckar i synfältet www.ogonfonden.se/media/cms_page_media/3/img01_125691766667052400_1.jpg  något min far aldrig klagade över. 

    Vill tipsa dig om blåbärsextrakt med lutein, läste häromdagen att den förbättrar prognosen för de som har diabetesretinopati men även för de som har andra ögonproblem. 

    Ta hand om ditt öga och tack för ditt svar. Kram
Svar på tråden Min far blev blind idag. Mår riktigt dåligt