• Palla89

Får inte äta min egna mat vid pedagogisk måltid, rätt?

Jag går på diet och vill äta nyttig mat, men i och med att jag har pedagogisk måltid så har chefen bestämt att alla ska äta samma mat. Är detta rätt? Maten som görs är god men väldigt flottig och ibland onyttig.

Vad tycker ni? Känns så löjligt det här. Jag vet att jag har betalt för pedagogisk måltid men ska man behöva äta den maten (och dessutom betala!) för den?

• Svar på tråden Får inte äta min egna mat vid pedagogisk måltid, rätt?
  • fjonkelina

Det ingår i ditt uppdrag på jobbet med pedagogisk måltid,det lär du väl veta om? Hade det handlat om allergi är det en annan sak men diet.....det får du lösa själv på din rast eller hemma.

• seriösanvändare

Man kan aldrig bli tvingad att äta en viss mat. Skulle de tvinga en muslim att äta fläskkött? En vegetarian att äta kött? Fråga det.

Pedagogisk måltid handlar om att man sitter med och äter. Inte att man måste äta samma mat.

Däremot får du kanske vara beredd på att ta med dig egen mat om det inte går att ordna på annat sätt.

Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • seriösanvändare
    fjonkelina skrev 2015-09-10 20:03:52 följande:

Det ingår i ditt uppdrag på jobbet med pedagogisk måltid,det lär du väl veta om? Hade det handlat om allergi är det en annan sak men diet.....det får du lösa själv på din rast eller hemma.

Det ingår att sitta med vid bordet men inte nödvändigtvis att äta samma mat.
  • Palla89

Det jag menar. Givetvis sitter jag med och äter (egen mat) men känns inte rätt att jag inte har någon talan i vad jag ska äta.

• Anonym (.....)

Maten ska vara näringsberäknad och den bör inte vara speciellt "flottig". Ät det du kan äta. Sallad, en potatis osv och skit i det onyttiga.

• önskarhoppaslängtar

Du måste sitta vid bordet och du får inte äta annat än det som serveras till barnen. Dock kan du ju välja att inte äta av maten och äta din medhavda mat på din rast. Du är ju inte tvungen att äta något, även om poängen med ped måltid faller IOM att nån sitter vid bordet och inte äter.

• Palla89

Jag har ingen rast, det är där problemet faller. Visst kan jag gå iväg 5 minuter men jag vill ju helst kunna sitta i lugn och ro. Men ska kanske göra så, att jag väljer så nyttigt som det går.

• Cilla93

Jobbar inom äldreomsorgen och upplever också maten vara väldigt flottig. Men om du inte vill äta den maten så gör du inte det,men du kan inte begära att de ska beställa in speciell mat till dig. Ta med egen mat och får du inte äta den under måltiden så ät den under rasten.

• Palla89
    Cilla93 skrev 2015-09-10 20:12:58 följande:

Jobbar inom äldreomsorgen och upplever också maten vara väldigt flottig. Men om du inte vill äta den maten så gör du inte det,men du kan inte begära att de ska beställa in speciell mat till dig. Ta med egen mat och får du inte äta den under måltiden så ät den under rasten.

Självklart begär jag inte specialkost, utan att jag tar med matlådor men detta var inte OK för chefen för det ger fel signaler.
  • Anonym (.....)
    Palla89 skrev 2015-09-10 20:14:45 följande:
    Självklart begär jag inte specialkost, utan att jag tar med matlådor men detta var inte OK för chefen för det ger fel signaler.
    Hur kan det ge "fel signaler"? Jag var med om strejken i köket på förskolan och skolan och fick skicka med barnen mat. Ingen hade problem med det. Varför skulle det vara problem med att du äter din egen mat, om du nu inte bara dricker dietdrycker till lunch??
  • Palla89
    Anonym (.....) skrev 2015-09-10 20:21:11 följande:

Hur kan det ge "fel signaler"? Jag var med om strejken i köket på förskolan och skolan och fick skicka med barnen mat. Ingen hade problem med det. Varför skulle det vara problem med att du äter din egen mat, om du nu inte bara dricker dietdrycker till lunch??

Just det jag undrar. Jag äter både protein, kolhydrater och fett så det är ingen märkvärdig mat. Har bara räknat kalorierna utifrån dieten. Fick ingen rimlig förklaring mer än det.
  • Nayaa

Palla89:Vad jobbar du med? Varför har du ingen rast?

• Palla89
    Nayaa skrev 2015-09-10 20:27:16 följande:

Palla89:Vad jobbar du med? Varför har du ingen rast?

På ett HVB-hem (asylboende). Schemat ser ut så. Mycket att göra, ungdomar som rycker i en varje sekund.
  • Milleman

Det är av hygienskäl, iaf inom förskolan. Vi har också pedagogisk måltid och vill vi ha med matlåda ska den enligt regler (som miljö och hälsa eller Livsmedelsverket bestämmer) ätas på annan plats.

• Nayaa

Fast då får dom ju ordna så att du kan äta din mat efteråt, du kan ju inte tvingas äta deras mat eller svälta halva dagen.

• seriösanvändare

Varför har ni pedagogisk måltid på asylboende? Det är väl inte utvecklingsstörda eller småbarn som bor där, i alla fall inte utan sina föräldrar.

Det brukar vara tonåringar och vuxna. Som säkert kan hantera att alla inte äter samma mat.

De lär nog förstå om du förklarar VARFÖR du äter annan mat. Du är ju personal, inte boende.

Att ni sitter med de boende och äter är en annan sak, det kan ju ha sociala funktioner, språkträning mm.

• Anonym (Wwwwwww)

Om du inte har rast och dessutom måste betala för den maten du äter så har du rätt i att begära annat mat eller ta med egen mat. Jag har så på mitt jobb. Jag har långa pass och inga raster så verksamheten måste anpassa sig efter vad personalen vill ha eller kan äta annars går du omkring utan mat en hel pass och då kan man inte prestera lika bra på grund av trötthet o så vidare . Kolla upp med facket " arbetsmiljölagen " Man kan inte heller bli tvingad att betala av maten som man inte kan äta eller vill äta. Om man jobbar heltid med både frukost o lunch och ibland middag på jobbet så kan det bli dyrt .Är man ensamstående så har man kanske inte heller råd att äta på jobbet varje gång man jobbar som heltidare. Så att ta med egen mat har du rätt till om du inte vill , har råd att betala av maten som serveras på ditt jobb och inte har någon lunch rast med långa arbetsdagar.

Svar på tråden Får inte äta min egna mat vid pedagogisk måltid, rätt?