• Snölykta

Hur länge är hunden unghund?

Har hört att hunden e valp till året ungefär å sen unghund, när räknas hunden som vuxen? min hund e 1.5 år å dvärgpudel.

• Svar på tråden Hur länge är hunden unghund?
  • Jacqueline

innom utställning så är hunden "Junior" tills den är 15månader och därefter blir den unghund...är inte säker men jag tror att det är tills den är 2år och blir då "vuxen"

• Twins 2

Hunden brukar vara som du nämner unghund till den är strax inan tre sen är den tonåring den tiden brukar vara kul då ska han kaxa till sig inför andra han hundar och visa vilken stor kille han är.Man kan säga att hunden är vuxen vid fyra fem. Då brukar dom ha koll på hormoner och ha kaxat färdigt. Lycka till med dig och lilla vovven.

• Hallonpajen

Två år brukar man säga - då har hunden gått igenom både sin fysiska och psykiska könsmognad och den har vuxit klart i kroppen. Men sen så varierar det väldigt när hunden kallas "mogen".

• Supermummy

Med min hundras (rottweiler) räknar man hunden som vuxen någonstans mellan 3 och 4 år, men det är ju individuellt.

Generellt säger man att mindre hundar blir vuxna mycket tidigare än dom större som mognar långsammare.

Man räknar ut hundens ålder i människoår genom att multiplicera den faktiska hundåldern med sju, utom första året som adderas med 14 (dvs 2*7)

Alltså, hunden fyller 1 år = 14 år i människoår

1=14
    2=21
    3=28
    4=35... osv...

När anser man att en människa är vuxen?

• imp
    hunden är unghund tills den är 3 år.
    har alltid hört att ett hund år är 7 männskoår devs om hunden är 1=7 .2 =14
    någon mer som vet hur det ligger till med det.
  • Mr CarCare

Supermummy har helt rätt

Hunden är unghund till den är 2 år. mindre raser mognar snabbare och större raser lite långsammare.

1:a året är 14 år resterande år är 7 år

Svar på tråden Hur länge är hunden unghund?