Hur mycket motion till liten hund?
Hur många gånger brukar ni och hur länge per dag brukar ni vara ute å promenera med era hundar ni som har hundar av liten ras?
Hur många gånger brukar ni och hur länge per dag brukar ni vara ute å promenera med era hundar ni som har hundar av liten ras?
När jag hade Papillon när jag var liten var det inga problem att vara ute och gå i två timmar med hundarna. De hängde så glatt med.
Jag tror att en liten hund behöver lika mycket fysisk aktivitet som en större, men det är ju helt beroende på vilken ras det är. Vissa raser gillar att ligga i soffan och slöa.
Sedan beror det ju även på ålder, kondition etc.
Generellt sett så ska en hund ha minst en timmes motion om dagen ( dvs när den är lös, i koppel kan man nästan dubbla tiden). Det är oberoende om hunden är stor eller liten bara den är vuxen.
Hundar återhämtar sig ju så fort så att gå långt är ju inget som får dem att ligga och slöa i timmar efteråt av utmattning.
Jag har oftast en hel del inbokat på dagarna så det får bli flera kortare promenader på allt mellan 20-50 minuter och det tycker jag fungerar bra.
Sen tränar vi mkt under promenaderna, inte alltid så välplanerad träning men det bryr sig inte hunden om :)
Ha en skööön helg!
Helt och fullt rasbetingat.
Bara för att hunden är liten så betyder inte det att den behöver mindre än större raser automatiskt.
Jag skulle motionera en Jack Russel mer än jag skulle motionera en GD tex.