• LittleSunshine84

bilhandlare ljög

Hej!
    Söker lite råd.

Köpte en bil från en bilhandlare som pratade varmt om att bilen jag köpte hade man bytt kamrem på. Det stod med stora bokstäver i annonsen att vid xxxxx mil hade detta bytts.

Jag hade strul med bilen från dag 1. Var till bilhandlaren många gånger för olika saker.

Tillslut ledsnade jag på bilen som inte var pålitlig och bara fortsatte att gå sönder. Nya köparen ville kontrollera med verkstaden som stämplat i boken att kamremmen blivit bytt. Det visade sig att verkstaden hade inte utfört det arbetet på bilen. Dvs bilhandlaren ljög.

Jag kontaktade bilhandlaren som nonchalant sa att vad spelade det för roll, jag hade ju varit nöjd med bilen?! Säljaren bad mig skicka en bild på serviceboken vilket jag gjorde. Sedan dess är han omöjlig att få tag på.

Jag köpte bilen för ca 80k och fick sälja den med brakförlust för 34k pga en massa fel som säljaren intygade mig skulle gå på garantin om ngt hände (men sen inte gjorde det).

Ngn som har ngt råd om vart jag ska vända mig? Ska jag bara lägga ner? Eller kämpa för ngn slags ersättning för kamremmen som var ren lögn?

• Svar på tråden bilhandlare ljög
  • sportpappa

Bilhandlaren har uppenbarligen ljugit här. Har du några bevis på att bilhandlaren har hävdat att kamremmen var bytt? Har du annonsen kvar eller en bild på den? Har du något dokument som säger att kamremmen är bytt?
    Det som ligger dig i fatet är att det i serviceboken inte står att kamremmen är bytt. Du borde ha kollat där. Om du bara har muntligt på att kamremmen är bytt så kan det bli svårt eftersom det blir ord mot ord.

Börja med att prata med en konsumentvägledare.

Eftersom bilhandlaren inte är villig att samarbete så hade jag vänt mig till ARN och sett om det går att ta det den vägen. Om du vinner där betyder inte att du kommer få ersättning eftersom det endast är vägledande, men utslaget där kan visa på om du kan driva det juridiskt. Prata i så fall med en jurist och se vad som går att göra.

Ett annat problem är att bilen nu är såld så bilhandlaren har inte någon möjlighet att kontrollera eller åtgärda de fel som upptäckts. Det kan även vara svårt att serviceboken igen.

• LittleSunshine84
    sportpappa skrev 2015-09-11 10:40:26 följande:

Bilhandlaren har uppenbarligen ljugit här. Har du några bevis på att bilhandlaren har hävdat att kamremmen var bytt? Har du annonsen kvar eller en bild på den? Har du något dokument som säger att kamremmen är bytt?
    Det som ligger dig i fatet är att det i serviceboken inte står att kamremmen är bytt. Du borde ha kollat där. Om du bara har muntligt på att kamremmen är bytt så kan det bli svårt eftersom det blir ord mot ord.

Börja med att prata med en konsumentvägledare.

Eftersom bilhandlaren inte är villig att samarbete så hade jag vänt mig till ARN och sett om det går att ta det den vägen. Om du vinner där betyder inte att du kommer få ersättning eftersom det endast är vägledande, men utslaget där kan visa på om du kan driva det juridiskt. Prata i så fall med en jurist och se vad som går att göra.

Ett annat problem är att bilen nu är såld så bilhandlaren har inte någon möjlighet att kontrollera eller åtgärda de fel som upptäckts. Det kan även vara svårt att serviceboken igen.

Jag har bild på annonsen och bild på serviceboken kvar. Jag kontaktade säljaren innan bilen såldes men han försvann ju och kunde inte nås. Bilen kostade mig massor att bara ha ståendes därför sålde jag den.

Det står i annonsen att exakt vid dessa mil så är den bytt och det var vid drygt 11.000mil och eftersom vid den servicen inte är tänkt att man byter sånt finns det inget annat där än plats för en stämpel.

Firman är med i Motormännensförbund om det påverkar ngt.
  • sportpappa
    LittleSunshine84 skrev 2015-09-11 11:52:54 följande:
    Firman är med i Motormännensförbund om det påverkar ngt.
    Kontakta Motormännen och berätta din historia. 
  • LittleSunshine84
    sportpappa skrev 2015-09-11 12:15:49 följande:
    Kontakta Motormännen och berätta din historia. 
    Har mailat :)
Svar på tråden bilhandlare ljög