• Anonym (Insomnia)

Önskar komma i kontakt med gravida som ätit zopliklon eller stilnoct.

Hej!
    Jag har nyss upptäckt att jag är gravid i v.8. Jag har under flera års tid ätit 1 tablett insomningsmedicin för att kunna somna. Det innebär således att jag ätit medicinen under tiden jag varit gravid. Jag var i kontakt med en läkare på gyn som menade att såhär tidigt i graviditeten ska det inte ha någon betydelse utan att det var främst de 3 sista månaderna som det kan vara farligt. Jag skulle verkligen vilja komma i kontakt med fler som varit i liknande situation. Förutom grubblandes om detta kan ha skadat barnen så oroar jag mig också för hur det ska bli att ligga sömnlös i 9 mån  

• Svar på tråden Önskar komma i kontakt med gravida som ätit zopliklon eller stilnoct.
  • Anonym (Tänk efter före!)

Hur ska du göra när barnet är fött då? Du kan ju inte sova då heller på nåra år och sömnmedicin kan du ju inte ta, då hör du ju ej barnet. Du kanske inte är redo för barn?

• Anonym (Insomnia)
    Anonym (Tänk efter före!) skrev 2015-09-11 13:13:29 följande:

Hur ska du göra när barnet är fött då? Du kan ju inte sova då heller på nåra år och sömnmedicin kan du ju inte ta, då hör du ju ej barnet. Du kanske inte är redo för barn?

Tack för din input men jag önskar komma i kontakt med personer som befunnit sig i liknande situationer. Jag har barn sedan innan så jag vet vad det innebär. Så om man lider av insomnia ska man kanske sterliseras då?
  • Anonym (snurris)

hej!
    jag åt stilnoct i början av graviditeten,
    bm sa att det inte va nån fara men att jag skulle sluta med dom.
    har även propavan som ja tar ungefär 2 timmar innan ja går o lägger mej. dom funkar inte alltid men har fått lergigan oxå, funkar inte riktigt som ja vill, men är rätt slut av att gå runt o va på tjocken så somnar ofta endå dock ibland inte fören flera timmar senare.
    va snurrigt ja skriver ????

• Anonym (snurris)
    Anonym (Insomnia) skrev 2015-09-11 13:00:23 följande:

Hej!
    Jag har nyss upptäckt att jag är gravid i v.8. Jag har under flera års tid ätit 1 tablett insomningsmedicin för att kunna somna. Det innebär således att jag ätit medicinen under tiden jag varit gravid. Jag var i kontakt med en läkare på gyn som menade att såhär tidigt i graviditeten ska det inte ha någon betydelse utan att det var främst de 3 sista månaderna som det kan vara farligt. Jag skulle verkligen vilja komma i kontakt med fler som varit i liknande situation. Förutom grubblandes om detta kan ha skadat barnen så oroar jag mig också för hur det ska bli att ligga sömnlös i 9 mån smile4.gif  

• Anonym (Insomnia)
    Anonym (snurris) skrev 2015-09-11 16:13:25 följande:

hej!
    jag åt stilnoct i början av graviditeten,
    bm sa att det inte va nån fara men att jag skulle sluta med dom.
    har även propavan som ja tar ungefär 2 timmar innan ja går o lägger mej. dom funkar inte alltid men har fått lergigan oxå, funkar inte riktigt som ja vill, men är rätt slut av att gå runt o va på tjocken så somnar ofta endå dock ibland inte fören flera timmar senare.
    va snurrigt ja skriver ????

Tack för svar. Hur långt in i graviditeten åt du stilnoct? Fick du ok att äta propavan och lergigan? 
  • Anonym (snurris)
    Anonym (Insomnia) skrev 2015-09-11 17:18:21 följande:
    Tack för svar. Hur långt in i graviditeten åt du stilnoct? Fick du ok att äta propavan och lergigan? 
    jag fick ok att äta propavan o lergigan,
    men kan sakna stilnoct ibland, speciellt när klockan börjar bli alldeles för
    mycket o man verkligen måste somna.

jag åt dom rätt länge, vet inte exakt vilken vecka jag var i när jag sluta men testa med lergigan, det ä ju inte samma grej men funkar bättre än inga tabletter alls!
  • Anonym (Insomnia)
    Anonym (snurris) skrev 2015-09-11 17:43:01 följande:
    jag fick ok att äta propavan o lergigan,
    men kan sakna stilnoct ibland, speciellt när klockan börjar bli alldeles för
    mycket o man verkligen måste somna.

jag åt dom rätt länge, vet inte exakt vilken vecka jag var i när jag sluta men testa med lergigan, det ä ju inte samma grej men funkar bättre än inga tabletter alls!
    Det förstår jag! Ok, men på ett ungefär, var det typ kring v.8 eller senare? Är så orolig att bebisen ska vara skadad för det jag tagit innan jag visste att jag var gravid. Trots att läkaren menade att det med största sannolikhet inte är någon fara. Får försöka boka en tid på mån och få lergigan då...
  • Anonym (s)

Jag missbrukade stilnoct under två graviditeter. Jag tog höga doser några dagar, för att göra uppehåll ett par månader och sedan ytterligare några dagar med höga doser osv. Jag tog fram till ca v 35 eller så. Det är ju mest om barnet kommer ut för tidigt och är påverkat av tabletterna som det är farligt för barnet.
    Hur som helst, jag har två superintelligenta, friska barn och tar inga tabletter nu längre.

• Anonym (Insomnia)
    Anonym (s) skrev 2015-09-11 19:55:17 följande:

Jag missbrukade stilnoct under två graviditeter. Jag tog höga doser några dagar, för att göra uppehåll ett par månader och sedan ytterligare några dagar med höga doser osv. Jag tog fram till ca v 35 eller så. Det är ju mest om barnet kommer ut för tidigt och är påverkat av tabletterna som det är farligt för barnet.
    Hur som helst, jag har två superintelligenta, friska barn och tar inga tabletter nu längre.

Starkt av dig att sluta! Hur höga doser tog du? Tog du även i början av graviditeten? Märkte du av något på bebisen när den var nyfödd? 
  • Anonym (s)
    Anonym (Insomnia) skrev 2015-09-11 21:13:23 följande:
    Starkt av dig att sluta! Hur höga doser tog du? Tog du även i början av graviditeten? Märkte du av något på bebisen när den var nyfödd? 
    En burk med 100 st tog slut på kanske ett par veckor. Tog upp till ca 10 st per kväll (ibland dagtid också under lediga dagar). Ja, jag tog i början av graviditeten också. Nej, inget märktes på bebisen, men då hade jag ju inte tagit tabletter de sista 3-4 veckorna av graviditeten. Kan inte tänka mig att en enstaka 5 mg per kväll skulle påverka bebisen speciellt mycket, men om du skulle ha tagit någon strax innan bebisen föds är det nog viktigt att tala om det så att de kan vara beredda på om den tex är slöare än vanliga nyfödda, behöver lite syrgas eller liknande.
    För mig har det aldrig varit problem att sluta för jag är "periodare". När jag har tabletter hemma kan jag inte låta bli att ta dem tills de tar slut, men däremellan går det långa perioder där jag vet att det inte passar bra att ta dem just nu, så då tänker jag helt enkelt inte på dem alls. Sedan kanske det kommer en period när tabletterna inte skulle göra så stor skada, och då "måste" jag skaffa dem igen. Med en liten bebis hemma som ammas vill jag inte ta tabletter på det sätt jag gör (med för höga doser) eftersom jag inte skulle fixa att ta hand om bebisen säkert, samt den kan påverkas via mjölken. Alltså låter jag bli. :)
Svar på tråden Önskar komma i kontakt med gravida som ätit zopliklon eller stilnoct.