• Anonym (chockad och osäker)

Oplanerat gravid. Borde göra abort, men känslorna tar över

Jag tog nyligen ett graviditetstest som visade plus, dock svagt så det är väldigt tidigt. Vet inte riktigt hur jag ska hantera alla tankar och känslor kring det här, så det är därför jag skriver. Är också lite känslomässigt instabil just nu så ni får ursäkta om det blir lite rörigt... I alla fall. Det finns så många omständigheter som talar emot att behålla barnet, så jag ska försöka rada upp dem. För det första så är jag inte tillsammans med killen (men har bara varit med en på länge så det är inga tvivel om vem som är pappa), vi har dock känt varandra i många år och har tidigare varit tillsammans. Jag har inga planer på att bli tillsammans med honom nu, även om vi båda har känslor för varandra. Om jag skulle förklara varför vi inte är tillsammans så skulle det bli en uppsats, men det finns i varje fall ett antal skäl till det. Jag har inte berättat för honom ännu, så jag vet inte hur han kommer reagera, men tror att han skulle ta sitt ansvar och stötta mig oavsett vad jag tar för beslut.

Det andra som talar emot är att jag är relativt ung (23 år) och att jag studerar på universitetet, har ca två år kvar. Killen är arbetslös/ sjukskriven, så jag kan väl inte precis räkna med honom ekonomiskt sett. Både det faktum att jag studerar och min och hans ekonomiska situation är därför något som talar starkt emot att behålla barnet. Bor dessutom i en liten studentetta, och att hitta nytt boende som inte är alltför dyrt är kanske inte är så lätt. Killens lägenhet är större, men att flytta ihop med honom är totalt otänkbart som jag känner nu. Har dessutom inga nära vänner med barn, och upplever att de flesta av mina vänner är lite dömande mot personer som skaffar barn tidigt (även om jag nu inte är extremt ung egentligen).

Det rationella beslutet är antagligen att göra abort, och det är väl det jag har tänkt också, men samtidigt tar känslorna över hela tiden. Pendlar liksom fram och tillbaka. Börjar tänka på hur det skulle kunna bli, och liksom "det är mitt barn", det bara upprepas i mitt huvud. Blir gråtfärdig så fort jag tänker på det. Anklagar också mig själv extremt mycket, jag brukar skydda mig men har slarvat lite, dock trodde jag att jag hade koll på dagarna och vi körde med avbrutet samlag, men det vet jag ju själv att det inte är en säker metod. Men har liksom kört på det förut och aldrig blivit gravid, med tanke på hur mycket jag slarvade med skydd i tonåren (när jag var lite mer ung och oansvarig) så har jag dessutom nästan fått för mig att jag inte kan bli gravid. Men det kunde jag tydligen, så nu sitter jag här och jag vettefan vad jag ska göra. Jag är definitivt för abort på alla sätt, ändå är det något som gör att det känns fel att ta bort mitt barn. Alltså om jag tänker logiskt känns det självklart med abort, men känslorna säger något annat. Någon som kan komma med några stöttande ord, råd för hur man kan tänka eller som varit i en liknande situation? Skulle uppskatta det för jag vet varken ut eller in just nu.

• Svar på tråden Oplanerat gravid. Borde göra abort, men känslorna tar över

Någon? Ber om ursäkt för att det blev så långt, ni får gärna svara även om ni inte orkar läsa allt.

• Anonym (Tio)

Hej.

Studietiden är väl ganska bra tid för att vara gravid på! Men blir tufft med pengarna och vem ska avlasta? Det är viktigt med ett socialt nät, jätteviktigt. Om du hinner bygga upp ett som kan stötta så varför inte. Annars nej.

• Anonym (Drömmer)

23 är en helt lagom ålder och studierna kan du ta igen senare. Med ett barn behöver man ingen stor bostad. Dina känslor är viktiga. Nu har du ork att ta hand om ditt barn bättre än i 35 års åldern. Bara för att många skriker abort för att en kvinna under 25 år blir gravid betyder det inte att det är det bästa. Barnet kan mycket väl vara det bästa i en ung kvinnas liv. Killen din verkar ju rätt hygglig, fråga om han kan tänka sig sitta barnvakt. Fast de brukar få panik i en månad så det är normalt.

• Anonym (Tio)
    Anonym (Drömmer) skrev 2015-09-11 14:16:45 följande:

23 är en helt lagom ålder och studierna kan du ta igen senare. Med ett barn behöver man ingen stor bostad. Dina känslor är viktiga. Nu har du ork att ta hand om ditt barn bättre än i 35 års åldern. Bara för att många skriker abort för att en kvinna under 25 år blir gravid betyder det inte att det är det bästa. Barnet kan mycket väl vara det bästa i en ung kvinnas liv. Killen din verkar ju rätt hygglig, fråga om han kan tänka sig sitta barnvakt. Fast de brukar få panik i en månad så det är normalt.

Ytterst individuellt. Min syster som är äldre än mig har definitivt mer energi än jag!!! Generalisera inte ålder:)

Tack så mycket för era svar.
    Jag har lite socialt stöd i alla fall, har redan pratat med min pappas exfru som är som en nära vän till mig, hon är den enda som vet om det än så länge och jag vet att hon stöttar mig oavsett. Sen så tror jag verkligen att killen skulle ta sitt ansvar om jag nu skulle komma fram till att behålla, men han kan ju inte ta så mycket ekonomiskt ansvar som det ser ut nu eftersom han inte har jobb. Killen har också föräldrar och syskon som jag tror skulle stötta, och jag vet att föräldrarna brukar vara barnvakt åt hans systers barn.

• Anonym (Drömmer)

Det låter ju bra. Barn är verkligen underbara.

• Anonym (Tio)
    jamendåså. Din mamma då?

Min mamma lever inte tyvärr, hon gick bort när jag var barn

• Anonym (Barnetsbästa)

Inget barn förtjänar att födas in i så dåliga förutsättningar. Att du känner dig ledsen och fantiserar om en romantiserad bild av att skaffa barn är helt normalt men detta handlar inte om dig. Det enda du ska tänka på när du gör valet är barnets bästa.

Du har gott om tid att skaffa barn. Du kan få den där mysiga bilden i huvudet i framtiden och tänk bara så mycket bättre det kommer bli när du kan försörja ditt barn, när du inte måste trängas i en etta, när du inte måste sköta allt själv, när du kan få avlastning och ha någon att dela upplevelsen med.

Anonym (barnetsbästa): Det är så jag tänker också, jag vill inte sätta ett barn till världen under så dåliga förutsättningar. Men å andra sidan, jag utbildar mig inom ett område där det är ganska lätt att få jobb och lönerna är hyfsade (inte skyhöga men ändå helt okej), och om 9 månader har jag ju bara ca ett år kvar på utbildningen. Så ekonomin och boendesituationen skulle ju sannolikt bara vara ett problem under det första året...

Svar på tråden Oplanerat gravid. Borde göra abort, men känslorna tar över