• Anonym (bestest)

Bergvärmebrunn på vår tomt till grannen

Såg något hus till salu vars granne hade sin bergvärmebrunn eller vad det kallas borrad på husets tomt.

Kan det innebära några problem i framtiden tro? Tänkte om det kan vara värt att tänka på vid ev. husköp. Om t.ex. grannen vill göra något med brunnen eller ta bort skiten, måste jag stå för det eller kan jag vägra att han drar dit massa grävskopor och har sig?

Om man istället vänder på det. Säg att jag skulle vilja bygga in bergvärme i huset och det nu ju redan finns en brunn borrad. Kan jag ansluta mig till den och spara lite byggnationskostnader på det viset?

Blir ju lite märkligt att brunnen ju ligger på min tomt i så fall.

• Svar på tråden Bergvärmebrunn på vår tomt till grannen
  • Aikido

Rimligen finns det ett servitut som reglerar det eller åtminstone någon annan slags skriftlig överenskommelse. Kolla upp det om ni är intresserade av huset.
    Dela brunn låter inte som någon bra idé. Då stjäl ni ju värme från varandra. Brukar finnas rekommenderade minsta avstånd mellan brunnar för bergvärme.

• Anonym (bestest)

Servitut, ja det stod något som servitut på hussidan. Känns bara lite smått olustigt att grannen har massa utrustning på min mark i så fall.

Om jag nu skulle vilja få bort brunnen (jag vet iofs inte var den sitter), måste jag dra in massa tillstånd och grejor? Det är ju ändå min mark. Eller faller ev. avtal automatiskt över på mig som ev ny ägare?

• Aikido

Osäker på hur eller om du kan "säga upp" servitutet. Kanske om ni båda är överens. Servitutet följer fastigheten. Inte ägaren.

Svar på tråden Bergvärmebrunn på vår tomt till grannen