• ninasord

    Hur troligt är det att jag ska hålla mitt ord om den andra inte håller sina?

    Det är en fråga om moral men det är även en privatsak så jag går inte närmare in på det, mest för att jag inte vill kränka någon i fråga.

    Tala om för mig varför jag skulle sträcka ut en hand till någons vän som klivit över mig gång på gång? Vad har jag för moralisk skyldighet att vara solidarisk om det innebär att jag behöver exkludera mig själv?

    Han talar om för mig att att vara ödmjuk, men är själv mer som en tyrann.
    Vem fan tror han att han är?

  • Svar på tråden Hur troligt är det att jag ska hålla mitt ord om den andra inte håller sina?
  • Pentagram

    Ibland kan det finnas ett värde i att vara den större personen och upprätthålla en "bättre" moral trots att den andre parten inte gör det. I andra fall ser jag det som olämpligt att låta en opportunist vinna fördelar på min bekostnad.

    Vad gäller det lilla jag kan utläsa av din specifika situation skulle jag säga att det är det andra läget som gäller.

  • ninasord
    Pentagram skrev 2015-09-14 12:37:37 följande:

    Ibland kan det finnas ett värde i att vara den större personen och upprätthålla en "bättre" moral trots att den andre parten inte gör det. I andra fall ser jag det som olämpligt att låta en opportunist vinna fördelar på min bekostnad.

    Vad gäller det lilla jag kan utläsa av din specifika situation skulle jag säga att det är det andra läget som gäller.


    Jag tror att du har greppat min fråga ganska bra.
    Ja, ibland blir man illa tvungen att vända på vågskålen.
Svar på tråden Hur troligt är det att jag ska hålla mitt ord om den andra inte håller sina?