• Anonym (Orolig)

10 åring med huvudvärk

Min tioåring har huvudvärk varje dag.

Fick glasögon för en månad sedan men det blir inget bättre.

Ont i ena örat men läkare ser inga fel

Med öronen.

Idag fick hon så ont i huvudet så att hon hölldes på att svimma o kräkas.

Är livrädd för hjärntumör.

Läkaren hittade svullna körtlar när han kände på halsen sen har hon svullen körtel i bakhuvudet.

Förövrigt pigg och glad

• Svar på tråden 10 åring med huvudvärk
  • NiHa

Gnisslar hon tänder på natten?
    Jag hade huvudvärk varje dag när jag va liten. När jag va hos tandläkaren såg dom på mina tänder att jag gnisslade mkt, fick en bettskena sen blev allt mkt bättre:)

• Drottningen70

Bitwr kanske ihop tänderna på natten.

• Anonym (Orolig)

Hon gnisslar ibland o har gymnastik för det. Men det släpper ändå inte.

• Plupp73

Hjärntumörer;
    när det gäller huvudvärken är det klassiskt att den kommer allt oftare, att barnet kan vakna upp av den eller ha typisk morgonhuvudvärk (eftersom trycket ökar under liggande läge), att den kan skapa kräkningar pga trycket. Kan även ge trötthet, personlighetsförändring eller neurologiska bortfall (beroende på var den sitter).

Om du är orolig söker du vårdcentral/barnmottagning.

• Kim Possible

Har hon ofta anfall på natten, och oftast på ena sidan koncentrerat vid ögat? Läs i så fall om Hortons huvudvärk. Jag har själv haft det sen tidiga år, men ingen tog det på allvar förrän jag var 20.

• Anonym (Orolig)
    Plupp73 skrev 2015-09-12 02:33:55 följande:

Hjärntumörer;
    när det gäller huvudvärken är det klassiskt att den kommer allt oftare, att barnet kan vakna upp av den eller ha typisk morgonhuvudvärk (eftersom trycket ökar under liggande läge), att den kan skapa kräkningar pga trycket. Kan även ge trötthet, personlighetsförändring eller neurologiska bortfall (beroende på var den sitter).

Om du är orolig söker du vårdcentral/barnmottagning.

Jag ska ringa vc.
    Hon vaknar med ont i huvudet.
    Har blivit ljudkänslig.
    Gråter ofta på skolan pga huvudvärk.
    Det som gör mig fundersam är att hon stundtals är glad och energisk precis som vanligt.
    Då verkar huvudvärken inte vara så svår.
  • Plupp73

Av vad du berättar tycker jag absolut att du den här kommande veckan tar kontakt med vårdcentralen, om de inte tar dig på allvar åker du till barnmottagning/barnakuten. Jag är läkare, hade det varit mitt barn - eller ett barn jag fick på min lott att utreda så hade jag:
    1) tagit detaljerad anmnes (hur började huvudvärken, hur beskrivs den, var sitter den, när är den som värst, när är den lättare. Förloppet: -har den varit likadan, förvärrats eller förbättrats?
    Andra symptom: ljuskänslig, ljudkänslig, synförändringar (dubbelseende, bortfall...), apati, trötthet, personlighetsförändrad, nedsatt kraft, känsel någonstans, balansproblem. Illamående, kräkningar. Morgonsymptom?!
    2) Neurologstatus - man testar samtliga nerver som utgår från hjärnan. 
    3) MR hjärna (som ej ger joniserande strålning - brukar utföras på barn)

Det behöver inte vara mer än migränanfall/hortons/spänningshuvudvärk/att hon gnisslar tänder - MEN huvudvärk på barn; där måste det farliga uteslutas först innan man ställer olika huvudvärksdiagnoser!

Detta säger ja INTE för att oroa i första hand, utan för att understryka vad som måste göras, och att du inte ska ge dig oavsett var läkare på vårdcentralen säger. 

Hur länge har hon haft den här huvudvärken dagligen? Har den blivit värre?

• Anonym (Orolig)

Hon har haft huvudvärk sedan några månader tillbaka.
    Hon gjorde synundersökning och fick glasögon för ca en månad sedan.
    Från första gnället så har det blivit betydligt värre.
    Nu är det nästan varje kväll, samt när hon vaknar.
    Senaste veckan har det även varit mitt på dagen.
    Hon vill inte till skolan de dagar då hon vaknar med huvudvärk. Har börjat med Ipren.
    Emellan så är hon som vanligt.
    Pigg och glad.

• Plupp73

Som sagt - utred. Hon har haft huvudvärk som inte förbättrats utan snarare förvärrats. Den får henne att gråta i skolan, och hon har den på morgonen. Hon har synundersökts och fått glasögon utan resultat. Sedan ska man tillägga att nya glasögon tar tid att vänja in sig i och kan ge huvudvärk i sig. Det finns givetvis tusen möjliga och naturliga förklaringar, men trots allt måste man vid en månads anamnes på huvudvärk som blir allt värre och som hon börjat få kräkreflexer av - även om hon har fria stunder och dagar, utreda och utesluta mer allvarliga orsaker.

Lycka till!

Svar på tråden 10 åring med huvudvärk