• Anonym (Kompis)

hur funkar flytt till Sverige för EU-bo?

Hej.

Jag har en kompis. Hon bor i ett annat EU-land. Vi är nära varandra, hon har viljat flytta hit ett tag. Jag undrar hur allt fungerar. En djungel när man försöker läsa på nätet.

Jag har kapital och en god regelbunden lön. Bor i egen lägenhet och avser att försörja henne tills hon lärt sig språket ordentligt (kan lite) och hittat ett jobb.

Får hon gå på sfi? Eller är det för asylsökande? Får hon jobba? Skaffar man svenskt personnummer och sen försäkringskassan? Hur funkar det med vård?

Det är väl fritt över EU-gränser. Så visum lär väl inte behövas?

Hjälp en novis.

• Svar på tråden hur funkar flytt till Sverige för EU-bo?
  • Penida

Har en holländsk sambo och han fick allt det där och allt gick snabbt, det var 2006. Idag hade han knappast prioriterats när det gäller sfi.

Avskyr CIO-metoder
  • Anonym (Kompis)

Kan man prioriteras? Bor i liten stad med få Invadrare. Men inte heller många möjligheter att läsa svenska på annat än distans isf. Och i skolan är ju där man lär känna folk. Vill gärna att hon bygger upp något eget med

Gick ni bara till Skatteverket? Frågar de hur vi känner varandra? Vill liksom inte svara att jo, vi råkade hångla lite på Roskilde och sen rökte vi på och nu 2 år senare så ska hon bo här lite?... Kompisens mamma jobbar på vårt skattekontor och hon är skvallrig.. och vi är av samma kön. (Testa lite när man är på festival)

Så hur går processen till? Är det så att eu-medborgare inte behöver kontakta Migrationsverket? För de är ju överbelastade läser man ju...

• Anonym (fri rörlighet)
    Anonym (Kompis) skrev 2015-09-11 23:20:08 följande:

Kan man prioriteras? Bor i liten stad med få Invadrare. Men inte heller många möjligheter att läsa svenska på annat än distans isf. Och i skolan är ju där man lär känna folk. Vill gärna att hon bygger upp något eget med

Gick ni bara till Skatteverket? Frågar de hur vi känner varandra? Vill liksom inte svara att jo, vi råkade hångla lite på Roskilde och sen rökte vi på och nu 2 år senare så ska hon bo här lite?... Kompisens mamma jobbar på vårt skattekontor och hon är skvallrig.. och vi är av samma kön. (Testa lite när man är på festival)

Så hur går processen till? Är det så att eu-medborgare inte behöver kontakta Migrationsverket? För de är ju överbelastade läser man ju...

EU-medborgare har fri rörlighet dvs man kan flytta och bo inom EU bäst man vill så länge man kan försörja sig. Man har uppehållsrätt. För att ta del av av svenska samhället, få personnummer, registreras i socialsförsäkringssystemet så behöver hon registrera sin uppehållsrätt på Migrationsverket. Där ska hon visa att hon kan försörja sig. Egentligen är regeln lite större än så och man kan även vara arbetslös men "ha goda chanser att få ett jobb inom snar framtid". Så du får då garantera hennes försörjning.

SFI har man rätt till när man fått svenskt personnummer, gäller även för EU-medborgare.
  • Anonym (26)

Kom från Finland till Sverige som 18-åring, skrev in mig på Migrationsverket och fick ett svenskt personnummer. Bara sådär. Hade ingen med mig som berättade hur de kände mig, skulle försörja mig eller något sånt. Kan inte tro att det skulle vara annorlunda för resterande EU-medlemmar?

• Anonym (fri rörlighet)
    Anonym (Kompis) skrev 2015-09-12 10:44:20 följande:

Hittar inget om uppehållsrätt?

Bara att om man med egna medel kan stanna här så går man till Skatteverket.

Åh vad man känner sig korkad

www.migrationsverket.se/Privatpersoner/EU-medborgare-och-varaktigt-bosatta/Arbeta-studera-eller-bo-i-Sverige-for-EU-medborgare.html

Ja, som jag sa så har man uppehållsrätt och får stanna hur länge man vill i Sverige så länge man kan försörja sig.

Finns självklart på migrationsverkets hemsida www.migrationsverket.se/Privatpersoner/EU-medborgare-och-varaktigt-bosatta/Arbeta-studera-eller-bo-i-Sverige-for-EU-medborgare.html
  • Anonym (Kompis)

Hittade tillslut på Skatteverkets hemsida lite mer info och på en EU sida.

Svar på tråden hur funkar flytt till Sverige för EU-bo?