• Anonym (Undrar)

Utbilda mig till Larm & säkerhetstekniker, som tjej?!

Är jag "galen" som funderar på att utbilda mig inom det yrket? Det är stor variation på arbetsuppgifterna vilket passar mig bra, jag är mycket intresserad av teknik.

Jag är idag utbildad i ett helt annat yrke & vill skola om mig totalt.
    Har hittat utbildningen på "teknikutbildarna" & inväntar svar om kostnad etc.
    Utbildningen är på 1500p, någon som vet hur lång tid det motsvarar?

Någon som arbetar inom detta? Skulle ni välja yrket igen? Varför/varför inte?

Hur ser lönen ut?

Blir man ensam tjej?

• Svar på tråden Utbilda mig till Larm & säkerhetstekniker, som tjej?!
  • Anonym (Tin)
    Anonym (Undrar) skrev 2015-09-12 09:12:06 följande:

Är jag "galen" som funderar på att utbilda mig inom det yrket? Det är stor variation på arbetsuppgifterna vilket passar mig bra, jag är mycket intresserad av teknik.

Jag är idag utbildad i ett helt annat yrke & vill skola om mig totalt.

Har hittat utbildningen på "teknikutbildarna" & inväntar svar om kostnad etc.

Utbildningen är på 1500p, någon som vet hur lång tid det motsvarar?

Någon som arbetar inom detta? Skulle ni välja yrket igen? Varför/varför inte?

Hur ser lönen ut?

Blir man ensam tjej?

Om det är något du vill spelar det väl ingen roll över huvudtaget vilket kön du råkar ha?

Hade jag inte blivit kroniskt sjuk hade jag utbildat mig till brandman, eftersom det var min dröm!

Vill du o känner att du kan så go for it! :)
  • Monkii

Jag är ensam tjej på mitt jobb, ser inget problem med det.

• Anonym (Undrar)

Nej det är sant förstås, men det finns nog släkt som kommer opponera sig även fast det självklart är mitt eget val. Tråkigt bara om det blir negativa kommentarer innan man startat isf.

Någon annan med svar på mina funderingar?

• Anonym (Go for it!)

Jag har ingen egen erfarenhet inom yrket och kan inte svara på dom frågorna men att du skulle vara galen som utbildar dig till det förstår jag inte. Vad är det för typ av negativa kommentarer du väntar dig från släkten?

Är detta vad du vill göra så kör på det!

Här kan du se lönestatistik för säkerhetstekniker:

www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Sakerhetstekniker-1845

• Anonym (Go for it!)

Är det bara pga att du är tjej som du tror att din släkt skulle vara negativa till yrkesvalet?

• Monkii
    Anonym (Undrar) skrev 2015-09-12 10:42:19 följande:

Nej det är sant förstås, men det finns nog släkt som kommer opponera sig även fast det självklart är mitt eget val. Tråkigt bara om det blir negativa kommentarer innan man startat isf.

Någon annan med svar på mina funderingar?

Bli nåt annat då om det är viktigt vad släkten tycker.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Go for it!) skrev 2015-09-12 11:22:52 följande:

Är det bara pga att du är tjej som du tror att din släkt skulle vara negativa till yrkesvalet?

Ja & kort i rocken
  • Anonym (Go for it!)
    Anonym (Undrar) skrev 2015-09-12 11:52:20 följande:
    Ja & kort i rocken
    Men gud... :) Jag är själv kortis men ser varken längd eller kön som ett hinder för det yrket. Det finns andra mer fysiskt krävande yrken där kroppskonstitution är av större vikt, brandman tex., men för en tekniker..?

Det viktigaste i längden är ju att du själv trivs i ditt yrke inte att någon annan gör det. Är du säker på att din släkt skulle vara så negativt inställda? Kan det inte vara så att det är dina egna tvivel du projicerar på dom?

Tro på dig själv! Jag tror du skulle ha bra framtidsutsikter som larm-/säkerhetstekniker.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Go for it!) skrev 2015-09-12 12:06:27 följande:
    Men gud... :) Jag är själv kortis men ser varken längd eller kön som ett hinder för det yrket. Det finns andra mer fysiskt krävande yrken där kroppskonstitution är av större vikt, brandman tex., men för en tekniker..?

Det viktigaste i längden är ju att du själv trivs i ditt yrke inte att någon annan gör det. Är du säker på att din släkt skulle vara så negativt inställda? Kan det inte vara så att det är dina egna tvivel du projicerar på dom?

Tro på dig själv! Jag tror du skulle ha bra framtidsutsikter som larm-/säkerhetstekniker.
    tack snälla! Ja det är säkert en del hjärnspöken bara förhoppningvis
  • Anonym (Undrar)

Ingen som vet hur lång tid man läser 1500p?

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Undrar) skrev 2015-09-12 12:25:05 följande:

Ingen som vet hur lång tid man läser 1500p?

....
  • Anonym (Undrar)

Min sambo är en av dem som inte tycker det är ett jobb för mig :-/ han tycker jag ska återgå till det jag är utbildad som nu. Det är inte ett alternativ.

• Anonym (Go for it!)
    Anonym (Undrar) skrev 2015-09-13 10:47:21 följande:

Min sambo är en av dem som inte tycker det är ett jobb för mig :-/ han tycker jag ska återgå till det jag är utbildad som nu. Det är inte ett alternativ.

Inte tänker du väl låta din sambo hindra dig från att göra det du vill? Vad är det för invändningar han har mot ditt yrkesval? Att du är tjej och kort? Det låter som ett osunt kontrollbeteende, acceptera inte det.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Go for it!) skrev 2015-09-13 12:06:53 följande:
    Inte tänker du väl låta din sambo hindra dig från att göra det du vill? Vad är det för invändningar han har mot ditt yrkesval? Att du är tjej och kort? Det låter som ett osunt kontrollbeteende, acceptera inte det.
    Dels för att det är ett "skitigt arbete" samt att jag redan har studielån säger han :-/
Svar på tråden Utbilda mig till Larm & säkerhetstekniker, som tjej?!