• Molly9998

Min hund kan inte sluta gnälla efter vår andra hunds död

Jag har en blandis på 5 år och hon är en jätte fin o lugn hund men på senaste tiden går hon runt o gnäller hela tiden. Vi har haft en till hund en terrier men hon blev sjuk o va väldigt gammal så hon dog hemma hos oss, jag va inte hemma så jag har inte mycket detaljer på den dagen.

Nu har det gått ungefär 4 veckor o hon mår fortfarande dåligt. Dom första dagarna efter Sissis död så gömde hon sig under sängen, vägra vara i soffan (sissis favorit plats i huset) eller gå nära dom ställerna i huset Sissi brukade vara. 

Nu när det har gått sin tid så klarar hon av att vara vid soffan o kan gå förbi Sissi platserna men hon kan inte sluta gnälla. Hon gnäller väldigt ofta utan någon anledning så jag förstår ju att hon vill ha uppmärksamhet o självklart ge jag henne så mycket jag kan men jag tycker det börjar gå till överdrift nu.

Jag förstår att hon är ledsen men hon är en labrador blandis på 5 år hon ska väll kunna reparera sig efter nått sånt här eller?

Är det nånting? Finns det nånting man kan göra eller behövs det mer tid?

• Svar på tråden Min hund kan inte sluta gnälla efter vår andra hunds död
  • Cowgirl

Är det inte ni som ägare som är annorlunda kanske? Det kan ju vara det hon reagerar på. Annars skulle jag se till att aktivera henne med t ex spår som tröttar ut huv så att hon vilar ordentligt. Verkar som att hon har svårt att komma till ro?

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Så gör något!
  • Dexter dot com

Hundar sörjer och det tar tid. Låt henne ta det i sin takt och ge henne mer tid, motion och mental stimulans.

• Anonym (Sorg)

Vår tik sörjde i flera månader efter gammeltikens avlivning. Jag sörjde också starkt, det påverkar ju såklart med.... men vår hon blev inte som vanligt igen förrän vi (av lite olika skäl men bl a för hemmavarande hunden) lånade hem en kullsyster till den avlivade hunden.

Vi var en flock på tre och när en försvann hamnade vi i väldig obalans.... Lät det ändå gå ett halvår innan vi lånade hem kullsystern. Hon bodde f ö hos oss i ca 9 mån bara, sen dess är hon ensamhund och det har fungerat bra.

Svar på tråden Min hund kan inte sluta gnälla efter vår andra hunds död