• moisa

Min familj avskyr mig

Hej.

Jag är en tjej på 18 år som har ett väldigt bra liv. Jag har kompisar, jobb, bra betyg i skolan och allt är underbart. Förutom en specifik och väldigt viktig del i ett barns liv, just familjen.

Sedan jag var väldigt liten har min familj varit en speciell en. Kortfattat så är min mamma psykiskt sjuk och jag har idag ingen kontakt med henne, men jag bor tillsammans med min lillasyster och pappa.

Det senaste halvåret har min pappa och min syster gått emot mig väldigt mycket, och jag har börjat gå sönder på insidan. Min pappa är värst. Vi bråkar minst två gånger per dag, och han kallar mig allt från falsk, lögnare, dum i huvudet och säger gång på gång att jag ska hålla käften. Så fort jag är osäker om något, kallar han mig för lögnare och att jag är en "genomfalsk jävel".

Från tidigare år och till nu har han hotat mig han ska slå ihjäl mig, slagit mig två gånger och skickat ut mig ur lägenheten ca 4 gånger. Problemet är att även min syster har börjat gå igång. Hon har börjat kalla mig "jävla hora", "jävla svin" och allt möjligt, och min pappa bryr sig inte om det.

Jag klarar inte av att gråta varje dag, jag vet inte vad jag ska göra. Snälla hjälp.

• Svar på tråden Min familj avskyr mig
  • Iowhannah

Lätt att säga åt dig att flytta ut, men du går kvar i skolan och har förmodligen inte råd. Ta kontakt med soc, de kan hjälpa dig med lägenhet tills du har egen inkomst och råd att flytta.

• Anonym (J)

Med tanke på flyktingströmmen är det nog omöjligt att få en lägenhet... men prova. Tur att du är så gammal när han började betee sig så så att du förstår att det inte är ok att göra så. Min pappa började när jag var liten och då trodde man ju att det var normalt.

• Jordyn

Det låter vidrigt, men får man fråga vad ni bråkar om? Är det befogat eller något dom gör utan någon som helst grund?

• Iowhannah
    Anonym (J) skrev 2015-09-12 13:41:41 följande:

Med tanke på flyktingströmmen är det nog omöjligt att få en lägenhet... men prova. Tur att du är så gammal när han började betee sig så så att du förstår att det inte är ok att göra så. Min pappa började när jag var liten och då trodde man ju att det var normalt.

Jag förstår hur du tänker, men TS kan ju faktiskt inte vara kvar i samma hem som sin far. Hoppas att soc kan göra nåt!
  • Anonym (Hmm)

Hej,

Har du slutat skolan kan du kanske söka in på en folkhögskola/högskola?

Det låter jobbigt

• Anonym (Hmm)
    Anonym (J) skrev 2015-09-12 13:41:41 följande:

Låt henne försöka med det innan man drar en sån slutsats. TS kan kanske berätta hur det gick sen.
  • Anonym (J)
    Anonym (Hmm) skrev 2015-09-12 14:00:10 följande:

Låt henne försöka med det innan man drar en sån slutsats. TS kan kanske berätta hur det gick sen.

Jag skrev att hon ska prova. = försöka.
  • Jue
    Anonym (Hmm) skrev 2015-09-12 14:00:10 följande:
    Jag tolkade det som att J bara sa att det kunde vara svårt att få en lägenhet nu, men att hon ändå ska försöka. Ser inte vad det negativa i det var.

TS, eftersom jag är i samma stadie i livet som du just nu vet jag inte riktigt vad jag ska kunna säga för att hjälpa dig, men kom ihåg att det inte är ditt fel och att du förtjänar bättre än så här. Hoppas det löser sig för dig.
  • moisa
    Anonym (Hmm) skrev 2015-09-12 13:57:47 följande:

Hej,

Har du slutat skolan kan du kanske söka in på en folkhögskola/högskola?

Det låter jobbigt

Ja jag planerar på göra det, men måste först gå komvux 1 år p.g.a.. går en linje som inte har något med att göra det jag vill göra i framtiden. :/ Ska dock börja komvux efter studenten.
  • moisa
    Jue skrev 2015-09-12 14:07:52 följande:
    Jag tolkade det som att J bara sa att det kunde vara svårt att få en lägenhet nu, men att hon ändå ska försöka. Ser inte vad det negativa i det var.

TS, eftersom jag är i samma stadie i livet som du just nu vet jag inte riktigt vad jag ska kunna säga för att hjälpa dig, men kom ihåg att det inte är ditt fel och att du förtjänar bättre än så här. Hoppas det löser sig för dig.
    Åh tack finaste du! Hoppas definitivt det löser sig för dig med. Det är bara jobbigt att ha det såhär när man har vänner som har näst intill perfekta föräldrar och familjer. Blir bara så avundsjuk.
  • Ganyca

Du har ingen släkting du kan flytta in hos? En kompis? Bara hyra ett rum av någon? Kan du få mer timmar på jobbet/ett till jobb/byta jobb? Orkar du plugga och jobba mer timmar samtidigt?

Vart bor du? Behöver du ju såklart inte svara på dock :)

• Iowhannah
    Ganyca skrev 2015-09-13 13:13:40 följande:

Du har ingen släkting du kan flytta in hos? En kompis? Bara hyra ett rum av någon? Kan du få mer timmar på jobbet/ett till jobb/byta jobb? Orkar du plugga och jobba mer timmar samtidigt?

Vart bor du? Behöver du ju såklart inte svara på dock :)

Det framgår tidigare att TS fortfarande går i gymnasiet, så hon lär inte ha fett med cash tyvärr.

Att försöka få flytta hem till någon annan under studietiden var dock en bra idé :)
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (J) skrev 2015-09-12 14:06:02 följande:

Jag skrev att hon ska prova. = försöka.

Onödigt att skriva att det är ev omöjligt
Svar på tråden Min familj avskyr mig