• Tildemaj

Svårt att få vänner, gravid i ny stad...

Hej!

Tänkte höra om det är fler som känner igen sig i min situation och om det är någon som har bra tips på hur en lär känna nya människor som vuxen (/förälder).
    Jag har alltid haft lite svårt att "bjuda in" nya människor i mitt liv, är inte alls den som sätter mig vid ett bord fullt av okända människor första dagen på nya arbetsplatsen och säger "jag är ny här, vore himla kul att lära känna folk, nån som vill hitta nåt efter jobbet?"... Däremot ser jag mig som ganska social, rolig och omtänksam mot de kompisar jag redan har - jag tror att jag är kul att vara med, men har alltså svårt för att lära känna nya människor...

I vintras flyttade min sambo och jag till en ny stad där vi inte kände någon. Jag var JÄTTEpepp på att träffa nytt folk just eftersom jag inte hade något naturligt umgänge alls och dessutom väldigt gärna ville hitta på grejer i nya staden för att se den. Jag stressade en massa med att få fint i vår bostad DIREKT efter inflytt eftersom jag ville kunna vara spontan och bjuda hem folk på fika/middag/filmkväll när som helst. Började nya jobbet, hade inga problem med att kallprata lite med nya kollegor på raster och tyckte att jag snabbt kom in i gemenskapen på arbetsplatsen. Men det var det. Ingen av nya kollegorna verkade det minsta intresserad av att nånsin ses utanför jobbet, och den bittra sanningen är att jag inte en enda gång sen vi flyttade hit för 10 månader sedan har bjudit en enda person till oss (utöver nån enstaka kompis från studietiden eller nån släkting). Inte en enda nya kompis har jag lyckats skaffa mig - trots att jag inte vill nåt hellre!

I vår ska vi flytta till ny stad utan bekanta, igen. Främst för att det passar oss jobbmässigt, men även för att jag är så jäkla besviken på hur dålig jag varit på att lära känns folk där vi bor nu... Vi flyttar någon gång i februari/mars, och i slutet på april är det tänkt att vår lilla bebis ska födas. Jag är verkligen så himla glad över graviditeten och längtar efter att bli mamma, men kan inte hjälpa att jag känner mig både ensam och orolig över hur det kommer bli! Jag kommer alltså flytta höggravid till en ny stad, och uppenbarligen har jag väldigt svårt att träffa människor att umgås med på fritiden.

Med en liten bebis kommer jag väl såklart ha mindre ork/tid för nya människor, men kommer nog även känna mig ännu mer ensam och utlämnad utan någon att prata och umgås med (utom min sambo som är jättebra men ju inte kan fylla tomrummet av att inte ha en enda vän). Nu undrar jag dels om det finns fler som känner igen sig, dels om det finns någon med tips/pepp på hur jag ska bete mig? I nya staden finns det säkert andra föräldralediga som gärna skulle umgås med mig, om vi bara lärde känna varandra. Men hur får en kontakt?? Är det lättare eller svårare med en liten bebis?

Vore så himla intressant med era känslor kring min situation, vill verkligen inte bli lika ensam i nya staden, speciellt inte när jag blivit mamma.

• Svar på tråden Svårt att få vänner, gravid i ny stad...
  • Anonym (Tio)

Hejhej!

Vet hur det är, är också lite trögstartad eller hur man ska kalla fenomenet, fast rätt normal

Det kan ju vara lättare om man är fler? Någon slags studiecirkel/syjunta/filmkvällar? Alt "testa nya restauranger-grupp" Kan ju vara en bra uppstart.

• Anonym (Tio)

Jag började på en franskakurs för att lära känna nya, lite osis då alla var pensionärer. Verkar trevliga och glada dock. Men nåt sånt fast lite mer lyckat?

• Anonym (sara)

Ville bara peppa dig och tala om att jag lärde känna jättemånga nya vänner när jag var föräldraledig. Både genom föräldragruppen och på öppna förskolan.

Var ska ni flytta? Kanske finns det någon facebookgrupp med föräldrar som bor i nya staden. Det finns det där jag bor och jag har sett att flera av mammorna som har bebisar nu brukar bestämma via den och ses och promenera tillsammans.

• Tildemaj
    Anonym (Tio) skrev 2015-09-12 15:22:26 följande:

Jag började på en franskakurs för att lära känna nya, lite osis då alla var pensionärer. Verkar trevliga och glada dock. Men nåt sånt fast lite mer lyckat?

Tack, det är ett bra tips, ska kolla efter lämpliga "bebis-föräldrar-aktiviteter", borde ju finnas fler än mig som vill umgås där! Är väl bara lite bränd av att det var så mkt svårare än jag tänkt mig att få kompisar i nuvarande staden.Skäms
    Anonym (sara) skrev 2015-09-12 15:22:51 följande:

Ville bara peppa dig och tala om att jag lärde känna jättemånga nya vänner när jag var föräldraledig. Både genom föräldragruppen och på öppna förskolan.

Var ska ni flytta? Kanske finns det någon facebookgrupp med föräldrar som bor i nya staden. Det finns det där jag bor och jag har sett att flera av mammorna som har bebisar nu brukar bestämma via den och ses och promenera tillsammans.

Tack, känns jätteskönt att höra! Fb-grupp är bra, vi ska flytta till Örebro och jag ska börja kolla efter grupper där lite senare i graviditeten. Har än så länge (v. 8) inte berättat om graviditeten för nån annan än sambon (om jag ska kosta på mig lite "galghumor" beror det väl delvis på att jag som sagt inte har nån nära person att berätta för heller... men iaf, vi kommer vilja ha det för oss själva några veckor till).
  • Anonym (Örebroare)

Gå med i en föräldragrupp, inte för att man nödvändigtvis har mer gemensamt än att man ska få barn men det är ett sätt att träffa andra på och möjligheten finns att man klaffar med någon. Samma gäller med babysim, öppen förskola etc. Att få barn har för mig varit positivt eftersom det är en bra ursäkt att komma ut och träffa andra som är i samma situation i livet.

Det finns också många grupper på Facebook men också mer privat. Jag är med i en smsgrupp där vi är massor av örebrofamiljer som träffas en gång i veckan tillsammans med barnen. Skriver gärna mer med dig och du får gärna haka på någon gång!

Har alltid tänkt att man ju faktiskt kan gå på kompisdejt likväl som en vanlig dejt. Passar man inte ihop märker man ju det och då är det ju så annars kan man ju fortsätta umgås!

Vet du vilken vårdcentral och vilket MVC du kommer tillhöra?

• Anonym (1411)

Här kommer lite mera pepp! :)

Jag har fått flera nya vänner efter att jag fått barn. Jag har träffat dem via mammagrupper, med ena barnet via en grupp som BVC sammanförde, andra gången var det MVC. Dessutom hittade jag ännu flera vänner via en fb-grupp för mammalediga i mitt område. Så anmäl dig till allt som MVC och BVC anordnar och kolla på fb, så ska du se att du hittar vänner. Man får ju liksom ett "gratis" samtalsämne eftersom man alltid kan prata barn, sen när man märker vilka man har lite mer gemensamt med så utvecklas vänskapen mer och mer. Lycka till med bebis, flytt och vänner!

• Visflicka

Jag vet precis hur det känns! Men jag tror faktiskt inte det är ditt fel att du inte fått nya vänner. Jag har bott i samma stad hela mitt liv och försökt hitta nya vänner eftersom de två jag hade från gymnasiet flyttat. Jag har provat mycket, och nu när jag fick barn för ett år sen trodde jag verkligen att jag skulle hitta nya vänner. Till exempel via föräldragrupp eller babycafe. Gick dit jättepeppad och försökte prata med andra mammor. Men alla drogs till dem de redan kände, ingen som tycktes intresserad av nytt umgänge och alltså än mindre hitta på något utanför arrangemanget.
    Kort sagt: jag tror inte det handlar om ditt fel. Folk är så jäkla inskränkta idag och nöjer sig med de umgängen de redan hittar. Vilket resulterar i att de som inte redan har en vän redan är utdömda. Sorgligt men sant. Förhoppningsvis kan man hoppas på någon nyinflyttad som vill stifta bekantskap. Men inte ens de verkar så värst intresserade.
    Så vad gör man? Det är min fråga också.

Svar på tråden Svårt att få vänner, gravid i ny stad...