• Tina Gustafsson

¨*:+¤+:.:¨JULTRÅDEN 2015¨:.:+¤+:*¨¨

Hej!

Tina heter jag och kanske är det lite tidigt men faktum är att julen närmar sig med stormsteg!

Flera olika glögger har presenterat sina smaker och flera nya filmer med jultema kommer i slutet på året och flera julbloggare bloggar för fullt sedan en tid tillbaka.

Eftersom jag är barnsligt förälskad i julen och alla förberedelser, startar jag denna tråd i förhoppning om att vi julgalna hjälps åt att samla recept, tips, idéer och pyssel...

Hoppa på på en glittrande lucia och en underbar Disney-Jul

/Tina

• Svar på tråden ¨*:+¤+:.:¨JULTRÅDEN 2015¨:.:+¤+:*¨¨
  • Tina Gustafsson

Planerar ni att bjuda in till adventsmingel? Då jag tycker absolut ni skall göra dessa nötter, jag fullkomligt älskar dem! Det är en väldigt, väldigt bra smak av pepparkaka, varken för mycket eller för lite enligt mig, lagom med andra ord!

4 port

30 g pistagenötter
    20 g torrostade jordnötter
    50 g cashewnötter
    4 msk lönnsirap
    2 msk vatten
    1 tsk pepparkakskrydda
    1 msk krossade pepparkakor (två pepparkakor som du kör i en matberedare till ett fint pulver)

Gör så här:
    1 Hacka nötterna grovt.
    2 Rosta nötterna i några minuter i en het och torr panna. Lägg i pepparkakskrydda och krossade pepparkakor och rör runt.
    3 Tillsätt lönnsirap och vatten och rör om tills vätskan har dunstat och sirapen lagt sig som en hinna över nötterna. 
    4 Lägg upp nötterna på ett bakplåtspapper eller i knäckformar och låt svalna helt.

• Eleonor01

Finns en annan jultråd som pågått i ett par år. Den har redan tagit fart å folk har börjat köpa julklappar så nej det är inte för tidigt :)

• Tina Gustafsson
    Eleonor01 skrev 2015-09-12 21:48:56 följande:
    Finns en annan jultråd som pågått i ett par år. Den har redan tagit fart å folk har börjat köpa julklappar så nej det är inte för tidigt :)
    Kan du vara snäll och länka den tråden?
  • Tina Gustafsson
    Eleonor01 skrev 2015-09-12 21:58:09 följande:

Kan inte länka från mobilen men tog en skärmdump istället.

Tack snälla!!!
  • Tina Gustafsson

Dessa kransar skulle jag vilja ha till jul, har ni något förslag på vart någonstans i Stockholm jag skall gå. Vem kan tänkas göra dem bäst?

• Tina Gustafsson

En fantastisk god tårta/paj att ställa fram på glöggminglet!

8-10 bitar

150 g krossade pepparkakor
    75 g smält smör
    3,5 dl vispgrädde
    3 gelantinblad
    0,5 dl strösocker
    200 g Philadelphiaost
    2 dl frysta lingon
    1 dl strösocker

Gör så här;
    1 Värm ugnen till 175 grader.
    2 Blanda lingonen med en dl strösocker och ställ åt sidan men rör med jämna mellan rum.
    3 Lägg gelantinbladen i kallt vatten i en skål.
    4 Blanda samman smält smör med de krossade pepparkakorna.
    5 Tryck ut pepparkakssmeten i en pajform med löstagbar kant som du har klätt botten med bakplåtspapper.
    6 Grädda pajskalet i mitten av ugnen i ca 8 minuter, låt sedan svalna.
    7 Koka upp vispgrädde med 0,5 dl socker, krama hur gelantinbladen och rör ner dem i gräddblandningen.
    8 Rör ner philadelphiaost och lingonen, vispa några sekunder med elvispen.
    9 Häll blandningen i pajskalet och ställ i kylen för att stelna i minst 5 timmar men gärna över natten.
    10 Före servering garnerar du med stjärnanis och kanelstänger.

• Tina Gustafsson

Jag älskar att titta på julfilmer och skulle vilja ha lite tips på vad ni brukar titta på:

Vilken är den bästa julfilmen enligt er?

• Tina Gustafsson

Den folkkäre julvärden Arne Weise har inte varit julvärd sedan 2002 och han var en stor favorit hos mig.

Efter att han slutade så är min absoluta favorit 2009-årsLisbeth Åkerman. Hon var lite skakig på handen när hon skulle tända ljuset men en varmare och mysigare tjej julvärd finns nog inte om man frågar mig.

Vilken är er favorit genom tiderna och vilken får äran i år tror ni?

Svar på tråden ¨*:+¤+:.:¨JULTRÅDEN 2015¨:.:+¤+:*¨¨