• Sara1983

flytta anhörig

hejsan
    jag undrar en sak.
    jag är en svensk medborgare o min mamma som e irakisk medborgare.
    hon tänkte flytta till svergie till en anhörig(mig).
    när hon försöker fylla på ansökan då krävs det person nummer o när hon skriver mitt så kommer det en text där det står att detta person numret har ingen permanentupphållstillstånd.
    hur gör jag då
    får hon inte flytta hit pga medborgarskapet

kan ni vara snälla o svara hur gör jag

• Svar på tråden flytta anhörig
  • Ramborg

Om du är medborgare behöver du väl inget uppehållstillstånd? Det låter konstigt. Ring migrationsverket och fråga.

42.
  • zemer

Nu vet jag inte hur er situation ser ut, men jag tror att det blir svårt för dig att ta hit henne. För att få ta hit anhörig (inte make/maka eller sambo) så krävs det att det finns ett särskilt behov. Ni måste kunna visa att ni behöver varandra, att ni har bott tillsammans i hemlandet ända fram tills du kom till Sverige m.m. Ansökan måste då göras så fort du fått permanent uppehållstillstånd, men du har fått medborgarskap så då har du väntat för länge.

• Sara1983

Jaaa problemet är jag fick medborgarskapet under 3 år.!

O min mamma bodde med min bror men min bror dog. Han försörjade henne innan men inte nu???? så hon behöver har mig just nu!

• zemer
    Sara1983 skrev 2015-09-13 12:05:55 följande:

Jaaa problemet är jag fick medborgarskapet under 3 år.!

O min mamma bodde med min bror men min bror dog. Han försörjade henne innan men inte nu???? så hon behöver har mig just nu!

Jag tror inte att hon kommer få nått uppehållstillstånd. Att ett behov har uppstått idag är inte anledning nog. Behovet måste ha funnits när du kom hit och ni skulle ha ansökt direkt när du fick put. Att hon inte har pengar är heller inte tillräckligt. Det är helt omöjligt för folk att ta hit alla familjemedlemar med dålig ekonomi.

Min mans familj i hemlandet har 0 kr i inkomst varje månad. Men vi kan inte ta hit dom ändå. Så vi skickar ner pengar varje månad istället så dom klarar sig.
Svar på tråden flytta anhörig