Aniiee skrev 2015-09-13 20:52:26 följande:
Inga problem, men jäkligt onödigt att äta. Klimatpåverkan på en liter jordgubbar i Stockholm i december är lika stor som att köra 8-10000 mil i en modern bil.
Aaaanyway.
Jag hade trerecept på pepparkakspaj, det ena är för en pepparkaksnörd, den andra för en chokladtok, den tredje för en som vill ha lite friskare efterrätt. Hursomhelst är det samma pajdeg.
Pajdeg:
2,5 hg pepparkakor
4 msk smält smör
1 ägg
1 krm salt
Krossa pepparkakorna, blanda med resten av ingredienserna, tryck ut i en form, nagga och grädda i 175 grader 10-12 minuter.
Pepparkaks-fyllning:
Stoppa 1 ark gelatin (eller ännu hellre pulver), 1,5 dl + 1,5 msk socker, 2 krm salt, 1 dl + 1 msk mjölk och 3 äggulor i en kastrull. Låt koka upp försiktigt så gelatinet smälter och löses upp. Var försiktig så det inte blir äggröra. Ta från plattan när det är smält och tillsätt 2,5 dl vatten och 2 msk pepparkakskryddor (köpeblandningen eller egen blandning. Jag tycker om blandningen 2 delar kanel, 2 delar ingefära och 1 del kryddnejlika). Smaka av, det bör vara ganska starkt, men inte tokkryddigt. Ställ att svalna ordentligt och stelna något. Vispa 2,5 dl vispgrädde och vänd försiktigt ihop grädden och pepparkakskrämen. Ställ på kylning någon timme. Skeda sedan över pepparkaksblandningen i det gräddade pajskalet och kyl ordentligt. Servera med till exempel lingon, eller något annat.
Apelsinfyllning:
Gör samma som pepparkaksfyllningen men byt ut vattnet och pepparkakskryddorna mot 2 dl ärskpressad apelsinjuce, 0,5 dl färskpressad citronjuice och 1 tsk apelsinrasp och 0,5 tsk citronrasp.
Servera med apelsinklyftor och citronmeliss
Chokladganasche
Värm upp (koka inte, bara nästan) 1,1 dl grädde. Ta från plattan, tillsätt 1,7 hg semi- eller -mörk choklad, minst 53%, gärna 85 eller 90, om mörk choklad är en favorit. Rör tills chokladen smält. Smaksätt om du vill med 1,5 tsk sprit (till exempel kaffelikör, rom eller whiskey. Ska barn äta så kan man smaksätta med lite koncentrerad apelsinjuice eller vanlijextrakt) Låt ganaschen svalna i ca 15 minuter. Skeda sedan över det i det gräddade pajskalet. Kyl pajen så ganaschen stelnar ordentligt. Dekorera med apelsinklyftor, kanderade rosen- eller violblad och mynta.
Du har helt rätt ang. klimatpåverkan!!! Till mitt försvar eller försvar och försvar du har helt rätt helt enkelt. Jag har dock bara köpt jordgubbar en gång på vintern och det var den gången jag gjorde dessa jordgubbstomtar.
Hur som helst, STORT tack för pajreceptet!!!
Jag måste nog prova alla tre fyllningar