• Tina Gustafsson

Härliga Julrecept

Hej, hej, Tina här!!!

Jag är en julnörd ut i fingerspetsarna och älskar allt som har med julen att göra, speciellt när det kommer till mat Jag grottar ofta ner mig i recept både i tidningar, bloggar och på tv.

Till jul letar jag extra mycket efter nya recept då jag älskar att bjuda nära och kära på glöggmingel, luciamingel eller julinspirerande middagar.

Har ni några recept ni kan tänka er att tipsa och dela med er av så skulle jag bli superglad!!!

Jag har en hel hög med recept jag tänkte dela med mig av så häng på och hoppas vi "ses och hörs" ofta här inne på tråden!

/Tina

• Svar på tråden Härliga Julrecept
  • Tina Gustafsson
    Minipepparkakspajer med ädelost och fikon

Dessa minipajer gjorde jag för fösta gången i december 2009 till ett adventsmingel och de är fantastiskt goda samt väldigt lätta att göra, dessutom går det att förbereda upp till två dagar innan

ca 15 pajer

1 rulle färdig pepparkaksdeg
    15 mini aluminiumformar
    olja
    4 färska fikon

Maken´s ädelostkräm:
    80 g gräddädelost
    70 g gräddädelost med whiskysmak
    100 g philadelphiaost
    1 dl crème fraiche
    0,5 msk olivolja

Gör så här:
    1 Sätt ugnen på 200 grader.
    2 Smörj aluminiumformarna med olja. Kavla ut pepparkaksdegen och tryck ut lagom stora rundlar och kläd sedan formarna med pepparkaksdegen.
    3 Grädda i mitten av ugnen 5-7 minuter. Låt pajerna svalna ordentligt innan du lossar dem från formen.
    4 Skär osten i bitar och blanda samtliga ingredienser i en matberedare och kör i ca 1 minut.
    5 Fyll pajskalen med ädelostkrämen och garnera med en klyfta fikon.

• fredsduvan

Leilas Currysill 4 pkt inläggningssill (5 minuters sill)

2 msk honung

?2 tsk currypulver

?4 dl créme fraiche

?Flingsalt & ?Svartpeppar från kvarn

?1 Granny Smith äpple

Häll av sillen och låt all vätska droppa bort.

Koka upp honung och curry i mikron eller på spisen, häll över i en skål.

Tillsätt créme fraiche, salta och peppra. Fintärna äpplet (låt skalet vara kvar) och rör ner i såsen.

Skiva sillen i bitar och blanda den med såsen.

Tips! Smakerna i curryn blommar ut när man tillsätter något sött och värmer upp kryddan. Därför passar det alltid bra med en gnutta honung i curryrätter. Just den här currysåsen är grymt god! Den funkar också superbra till stekt fisk eller till kycklingbiten men då utan sill förstås!

• Tina Gustafsson

Jordgubbstomtar

På julafton går framförallt barnen och väntar på tomten, även vuxna för den delen. När jag var liten var jag jätte, jätterädd för tomten. Jag var så rädd för honom att jag skrek som en stucken gris när han kom in och ville dela ut julklapparna, med åren gick tack och lov rädslan över och jag längtade efter honom istället. Dessa är dock snälla tomtar.

1 liter jordgubbar
    2 dl vispgrädde
    1 msk lakritsflakes

Gör så här:
    1 Rensa och skölj jordgubbarna.
    2 Skär av toppen på jordgubben så att det kan bli ?luvan? och skär av en liten bit i botten så att jordgubben står stadigt.
    3 Vispa grädden så tjock att den går att spritsa. Spritsa sedan grädde på jordgubben och sätt på ?luvan? spritsa en liten gräddklick som tofs.
    4 Tryck fast två små lakritsflakes som ögon.

• Tina Gustafsson

Oststock

Jag planerar ofta ganska så långt innan själva bjudningen äger rum och det är det som är tjusningen med det hela att få leta, spåna och prova sig fram till goda mingelrecept. Detta är mitt absolut favoritrecept när det kommer till juliga tilltugg!

12-18 port

250 g Philadelphiaost
    5  dl riven Goudaost
    1 dl finhackad färsk gräslök
    1 dl finhackade soltorkade tomater i olja
    1 lite pressad vitlöksklyfta
    1 dl finhackad persilja
    Ritz-kex

Gör så här:
    1 Mixa Philadelphiaost och Godaost till en jämn smet.
    2 Tillsätt gräslök, tomater och vitlök.
    3 Forma ostblandningen till en stock (korv) och rulla i persilja.
    4 Slå in oststocken i plastfolie och låt stå svalt i minst två timmar.
    5 Servera tillsammans med kex.

• Aniiee

Jag älskar jul. Jag älskar mat. Jag ÄLSKAR att laga mat med råvaror som är i säsong. Det är charm och utmaning.

Jag har börjat pilla lite smått på vad det blir för något i jul. Vi ska ha tre advents-happenings, en lucia (som ju ligger på en advent i år....), och så julen i sig. Det enda på dessa listor än så länge är ingefärskarameller och pepparkakspaj. 

Men det är ett tag kvar till jul. Innan dess så blir det traditionsenligt (här i kvarteren) halloween-promenad och efterföljande film- och/eller spelkväll för ungskocken. Pumpa-lasagne och ätbart slime ska göras.... bland annat.

Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Tina Gustafsson
    Aniiee skrev 2015-09-13 19:09:46 följande:

Jag älskar jul. Jag älskar mat. Jag ÄLSKAR att laga mat med råvaror som är i säsong. Det är charm och utmaning.

Jag har börjat pilla lite smått på vad det blir för något i jul. Vi ska ha tre advents-happenings, en lucia (som ju ligger på en advent i år....), och så julen i sig. Det enda på dessa listor än så länge är ingefärskarameller och pepparkakspaj. 

Men det är ett tag kvar till jul. Innan dess så blir det traditionsenligt (här i kvarteren) halloween-promenad och efterföljande film- och/eller spelkväll för ungskocken. Pumpa-lasagne och ätbart slime ska göras.... bland annat.

Ååå, pepparkakspaj lät intressant Har du något recept att dela med dig av?
  • Aniiee
    Tina Gustafsson skrev 2015-09-13 19:13:15 följande:
    Ååå, pepparkakspaj lät intressant Har du något recept att dela med dig av?
    Jag kan gräva fram det =P
  • fredsduvan
    Tina Gustafsson skrev 2015-09-13 19:05:31 följande:

Oststock

Jag planerar ofta ganska så långt innan själva bjudningen äger rum och det är det som är tjusningen med det hela att få leta, spåna och prova sig fram till goda mingelrecept. Detta är mitt absolut favoritrecept när det kommer till juliga tilltugg!

12-18 port

250 g Philadelphiaost

5  dl riven Goudaost

1 dl finhackad färsk gräslök

1 dl finhackade soltorkade tomater i olja

1 lite pressad vitlöksklyfta

1 dl finhackad persilja

Ritz-kex

Gör så här:

1 Mixa Philadelphiaost och Godaost till en jämn smet.

2 Tillsätt gräslök, tomater och vitlök.

3 Forma ostblandningen till en stock (korv) och rulla i persilja.

4 Slå in oststocken i plastfolie och låt stå svalt i minst två timmar.

5 Servera tillsammans med kex.

Åh vad gott det lät måste jag prova: ) och tomtarna har ju fina är det inte svårt att hitta jordgubbar kring jul?
  • Tina Gustafsson
    fredsduvan skrev 2015-09-13 19:29:55 följande:
    Åh vad gott det lät måste jag prova: ) och tomtarna har ju fina är det inte svårt att hitta jordgubbar kring jul?

Oststocken är fantastisk god så du gör helt rätt i att prova den!

Jag vet inte vart du bor men här i Stockholm är det inga problem att få tag i jordgubbar runt jul.

• Aniiee
    Tina Gustafsson skrev 2015-09-13 19:41:26 följande:

Oststocken är fantastisk god så du gör helt rätt i att prova den!

Jag vet inte vart du bor men här i Stockholm är det inga problem att få tag i jordgubbar runt jul.

Inga problem, men jäkligt onödigt att äta. Klimatpåverkan på en liter jordgubbar i Stockholm i december är lika stor som att köra 8-10000 mil i en modern bil.

Aaaanyway.

Jag hade trerecept på pepparkakspaj, det ena är för en pepparkaksnörd, den andra för en chokladtok, den tredje för en som vill ha lite friskare efterrätt. Hursomhelst är det samma pajdeg.

Pajdeg:
    2,5 hg pepparkakor
    4 msk smält smör
    1 ägg
    1 krm salt

Krossa pepparkakorna, blanda med resten av ingredienserna, tryck ut i en form, nagga och grädda i 175 grader 10-12 minuter.

Pepparkaks-fyllning:
    Stoppa 1 ark gelatin (eller ännu hellre pulver), 1,5 dl + 1,5 msk socker, 2 krm salt, 1 dl + 1 msk mjölk och 3 äggulor i en kastrull. Låt koka upp försiktigt så gelatinet smälter och löses upp. Var försiktig så det inte blir äggröra. Ta från plattan när det är smält och tillsätt 2,5 dl vatten och 2 msk pepparkakskryddor (köpeblandningen eller egen blandning. Jag tycker om blandningen 2 delar kanel, 2 delar ingefära och 1 del kryddnejlika). Smaka av, det bör vara ganska starkt, men inte tokkryddigt. Ställ att svalna ordentligt och stelna något. Vispa 2,5 dl vispgrädde och vänd försiktigt ihop grädden och pepparkakskrämen. Ställ på kylning någon timme. Skeda sedan över pepparkaksblandningen i det gräddade pajskalet och kyl ordentligt. Servera med till exempel lingon, eller något annat.

Apelsinfyllning:
    Gör samma som pepparkaksfyllningen men byt ut vattnet och pepparkakskryddorna mot 2 dl ärskpressad apelsinjuce, 0,5 dl färskpressad citronjuice och 1 tsk apelsinrasp och 0,5 tsk citronrasp. 
    Servera med apelsinklyftor och citronmeliss

Chokladganasche
    Värm upp (koka inte, bara nästan) 1,1 dl grädde. Ta från plattan, tillsätt 1,7 hg semi- eller -mörk choklad, minst 53%, gärna 85 eller 90, om mörk choklad är en favorit. Rör tills chokladen smält. Smaksätt om du vill med 1,5 tsk sprit (till exempel kaffelikör, rom eller whiskey. Ska barn äta så kan man smaksätta med lite koncentrerad apelsinjuice eller vanlijextrakt) Låt ganaschen svalna i ca 15 minuter. Skeda sedan över det i det gräddade pajskalet. Kyl pajen så ganaschen stelnar ordentligt. Dekorera med apelsinklyftor, kanderade rosen- eller violblad och mynta.
  • Tina Gustafsson
    Aniiee skrev 2015-09-13 20:52:26 följande:
    Inga problem, men jäkligt onödigt att äta. Klimatpåverkan på en liter jordgubbar i Stockholm i december är lika stor som att köra 8-10000 mil i en modern bil.

Aaaanyway.

Jag hade trerecept på pepparkakspaj, det ena är för en pepparkaksnörd, den andra för en chokladtok, den tredje för en som vill ha lite friskare efterrätt. Hursomhelst är det samma pajdeg.

Pajdeg:
    2,5 hg pepparkakor
    4 msk smält smör
    1 ägg
    1 krm salt

Krossa pepparkakorna, blanda med resten av ingredienserna, tryck ut i en form, nagga och grädda i 175 grader 10-12 minuter.

Pepparkaks-fyllning:
    Stoppa 1 ark gelatin (eller ännu hellre pulver), 1,5 dl + 1,5 msk socker, 2 krm salt, 1 dl + 1 msk mjölk och 3 äggulor i en kastrull. Låt koka upp försiktigt så gelatinet smälter och löses upp. Var försiktig så det inte blir äggröra. Ta från plattan när det är smält och tillsätt 2,5 dl vatten och 2 msk pepparkakskryddor (köpeblandningen eller egen blandning. Jag tycker om blandningen 2 delar kanel, 2 delar ingefära och 1 del kryddnejlika). Smaka av, det bör vara ganska starkt, men inte tokkryddigt. Ställ att svalna ordentligt och stelna något. Vispa 2,5 dl vispgrädde och vänd försiktigt ihop grädden och pepparkakskrämen. Ställ på kylning någon timme. Skeda sedan över pepparkaksblandningen i det gräddade pajskalet och kyl ordentligt. Servera med till exempel lingon, eller något annat.

Apelsinfyllning:
    Gör samma som pepparkaksfyllningen men byt ut vattnet och pepparkakskryddorna mot 2 dl ärskpressad apelsinjuce, 0,5 dl färskpressad citronjuice och 1 tsk apelsinrasp och 0,5 tsk citronrasp. 
    Servera med apelsinklyftor och citronmeliss

Chokladganasche
    Värm upp (koka inte, bara nästan) 1,1 dl grädde. Ta från plattan, tillsätt 1,7 hg semi- eller -mörk choklad, minst 53%, gärna 85 eller 90, om mörk choklad är en favorit. Rör tills chokladen smält. Smaksätt om du vill med 1,5 tsk sprit (till exempel kaffelikör, rom eller whiskey. Ska barn äta så kan man smaksätta med lite koncentrerad apelsinjuice eller vanlijextrakt) Låt ganaschen svalna i ca 15 minuter. Skeda sedan över det i det gräddade pajskalet. Kyl pajen så ganaschen stelnar ordentligt. Dekorera med apelsinklyftor, kanderade rosen- eller violblad och mynta.

Du har helt rätt ang. klimatpåverkan!!! Till mitt försvar eller försvar och försvar du har helt rätt helt enkelt. Jag har dock bara köpt jordgubbar en gång på vintern och det var den gången jag gjorde dessa jordgubbstomtar.

Hur som helst, STORT tack för pajreceptet!!! Jag måste nog prova alla tre fyllningar  

• Tina Gustafsson

Pepparkaksrullade Saint Agur-bollar med en doft av apelsin

Det är många runt om i vårt avlånga land som bjuder in till adventsmingel under december och personligen tycker jag att några av de saker man bjuder på får gärna vara lättlagade. Dessa underbara ostbollar uppfyller det kravet.

ca 12

125 g Saint Agur
    2-4 msk crème fraiche
    1-2 msk finrivet skal av apelsin
    10 pepparkakor

Gör så här:
    1 Mortla pepparkakorna och lägg smulorna på en tallrik.
    2 Blanda samman Saint Agur, crème fraiche och apelsinskal väl, gärna med hjälp av en stavmixer.
    3 Forma ostsmeten till små bollar och rulla dem därefter i pepparkakssmulorna.
    4 Förvara i kylskåp fram till servering.

• Tina Gustafsson

Glöggmartini

Denna glöggmartini kan jag verkligen rekommendera istället för vanlig glögg som man har serverat under många år.

Det blev verkligen en fullträff då jag bjöd på den, den är superduper god!!!

ca 10 cocktails

1 l vitvinsglögg
    3 dl gin
    10 cl vatten
    15 cl strösocker
    2 msk strösocker till glasen
    1 msk kanel till glasen
    2 citron, juicen
    2 färska fikon

Gör så här:
    1 Koka upp vatten och strösocker till en lag.
    2 Blanda strösocker och kanel på ett fat.
    3 Fukta kanten på glasen med en citronklyfta och doppa den i kanelsockret.
    4 Häll upp alla ingredienser i en tillbringare och låt den stå i kylen i ca en timme innan servering.
    5 Precis innan du häller upp i glasen rör du om i tillbringaren.
    6 Skär fikonen i klyftor och dekorera med en klifta på varje glas.

• Tina Gustafsson
    Saffran- och limetryffel

Den söta vita chokladen balanceras upp av den syrliga limen och den härliga saffranssmaken känner man bara en liten aning av, denna tryffel är verkligen en succé

ca 30 tryfflar

0,5 pkt saffran, à 0,5 g
    1 lime, finrivet skal
    1 dl vispgrädde
    1 msk honung
    1 msk strösocker
    225 g hackad vit choklad av god kvalité
    15 g smör
    1 dl råsocker

Gör så här:
    1 Koka upp grädde, strösocker och saffran i en kastrull.
    2 Ta kastrullen från värmen och tillsätt limeskalet och den hackade chokladen samt smöret och blanda väl.
    3 Låt tryffelsmeten svalna helt, gärna i kylskåpet.
    4 Ta ut smeten och forma till små bollar, var så snabb som möjligt eftersom smeten smälter fort och blir en aningen svårhanterlig.
    5 Rulla tryfflarna i råsocker och förvara dem därefter svalt så fort som möjligt.

• j a d e

Jag har inga egna tips men jag följer tråden, keep going. :))

• Tina Gustafsson
    j a d e skrev 2015-09-15 12:47:14 följande:

Jag har inga egna tips men jag följer tråden, keep going. :))

Härligt att höra
  • Abbe83

Jag älskar också allt som har med julen att göra, har ett stort intresse för matlagning och bakning.
    Varje jul gör jag pepparkaksmuffins, saffransskorpor, vallmoknäckebröd med vanilj och olika sorters godis. Godis jag brukar göra är kola, fudge, mintkyssar, tryffel och praliner. Jag är vegetarian så är på jakt efter nya vegetariska recept. 

Svar på tråden Härliga Julrecept