• MissTröst

Solskenshistorier från verkligen oförklarligt barnlösa. Finns dom?

Ibland läser man dess solskenshistorier om folk som blivit gravida efter lång väntan. Jag har dock en uppfattning att det ofta inte är folk som är oförklarligt barnlösa, utan någon som nyss slutat med p-piller, folk som inte försökt optimalt varje månad, inte har ägglossning varje månad osv osv.

Är det någon som inte ätit p-piller på länge, där inga konstigheter hittats hos varken mannen eller kvinnan (total utredning av kvinnan) och det dröjde 1 år eller längre att bli gravid? Vi närmar oss 1 år med stormsteg och har inte hittat några fel hittills... Vill höra att det finns hopp!

• Svar på tråden Solskenshistorier från verkligen oförklarligt barnlösa. Finns dom?
  • Lady Namárië

*räcker upp handen*

Vi körde avbrutet samlag (som övergick i helt oskyddat i närmare ett år efter att jag slutat med p-piller. Från augusti -03 försökte vi aktivt bli gravida, men det ville sig inte förrän i oktober -04, trots att man inte kunde hitta några fel på oss.  

Yeah, I could do that, but I'm paralyzed with not caring very much.
  • seafree

Hoppets stjärna lyser... jag tror på det! Är ingen sådan själv..än!
    Vi har aktivt försökt i 4år, vi kommer troligtvis inte att lyckas på naturlig väg, men med lite hjälp så klarar man allt!

Kolla in min Pres bild, jag tror starkt på det!

Det är väl bra om det inte är något fel, då finns ju möjligheten att lyckas.

(oj det blev visst lite över käckt... )

• Smulan

Har en solskenshistoria från min familj.

Min faster och hennes man försökte länge utan resultat. Gjorde utredningar utan att hitta fel. De beslutade efter många år att adopter istället. Får så småningom hem en liten pojk och bestämmer sig efter ännu ett par år att adoptera ett syskon. Ännu en liten pojk anländer till familjen i december. December året där på får de ÄNNU en liten pojk, denna gång utan att adoptera Nu har de alltså tre pojkar, som är inte så små längre heller, den största flyttar snart hemifrån. Så visst finns det solskenshistorier

• RebelRose

Mina föräldrar försökte i 7 år.
    Dom gick aldrig på några utredningar eller så,men efter7 år så kom lilla jag
    Sekundär barnlöshet kallas det när men försöker länge,får 1 barn men sen är det kört igen.Jag är ensambarn men dom ville gärna ha haft minst ett till.

• Sogo

Min man blev till efter 10 års aktivt försök.

• Teälskare

En kompis till mig har bara en halv äggstock, hennes man slöa och få spermier. Deras första barn blev till genom IVF deras andra två barn på naturlig väg...

En av mina vänner hade igenkorkade äggstockar och mannen slöa simmare. Dersa första blev till genom IVF och deras andra "naturligt"...

Lycka till!

• Godisgalen

Här är ännu en sann historia.
    Vi hade försökt aktivt i över 2 år innan miraklet skedde. Innan de 2 åren hade vi kört med avbrutet samlag i 4 år=utan p-piller eller andra preventivmedel.

Efter 1 år av aktivt försökande med ägglossningsstickor och regelbunden mens, gick vi på utredning som inte visade något fel alls på varken jag eller killen. Försökte i 1 år till med ägglossningsstickor ibland och utan ibland för att inte "tänka" så mycket på det.

Sen en månad försökte vi med bisolvonmetoden och glidmedlet pree-seed i ett desperat försök innan vi skulle söka privat för insemination och ivf. DEN månaden lyckades det. Nu är jag gravid i v 18. En otroligt svår väg innan jag blev gravid, men det blev en bebis i min mage tillslut.

• Toadette

Jag slutade med p-piller 98 sedan körde vi avbrutet under flera år. 03 började vi försöka på allvar med varannandags sex, tempning, äl-stickor mm. Det tog oss ändå 2 år att bli gravida med vår lilla son. På vår utredning kunde man inte hitta något fel alls och vi blev lovade ivf till hösten 05. Istället lyckades vi själva till slut och fick för 5 månader sedan vårt lilla mirakel! Det finns alltid hopp!!!!!

• Catta80
    Jag har 2 historier

min moster och hennes man försökte aktivt få barn men fick till slut genomgå IVF...där lyckades de få 2 barn....efter det så kom det ännu en ...på naturlig väg. Så allt går.

Min faster och hennes man försökte mellan 5-10 år att få barn men lyckades inte och va precis på väg att adoptera....då blev de gravida och fick en pojke och ca 1 år senare en flicka....alldeles själva

Jag försöker nu tillsammas med min man få barn genom IVF.

Lycka till
    Kram
  • Fallolivia1

Min kompis (bor inte i sverige) försökte i sex år utan att lyckas. En dag behövde hon ett nytt recept utskrivet av en läkare och då gjordes ett rutingravtest eftersom hennes medicin kan vara skadligt för foster. Läkaren kommer tillbaka efter en stund för att fråga om hon var medveten om att hon var med barn!!! Hon höll på att svimma. Tyvärr fick hon missfall bara några dagar senare. Men efter det blev hon gravid med en gång igen och nu har hon en liten pojke -00 och en flicka-03. Vi har pratat många gånger om vad det var som gjorde att hon kunde bli med barn tre gånger på några år efter sex års aktiva försök. Solsken!!!!

• an34

En historia till! Jag och min sambo började försöka våren 02, då hade jag ätit p-piller bara ett år. När vi efter två år inte lyckats sökte vi hjälp, vi fick då svaret att inga fel hittades. Vi sökte till och med hjälp på en annan klinik också bara för att få ett andra utlåtande, inga fel hittades där heller. Har alltid haft regelbunden mens, aldrig haft utebliven ägglossning, det fanns helt enkelt inga logiska förklaringar till varför vi inte blev gravid. Så efter 3½ år beslutade vi oss för att betala för ett provrörsförsök (ville inte vänta två år till). Vi gjorde ett misslyckat försök men vi fick då 4 ägg till frysen. Efter ett FET lyckades det och nu är vi gravida. Varför vi inte lyckades själva kanske vi aldrig får veta och det spelar ingen roll längre, nu vet jag i alla fall att jag kan bli gravid, det tvivlar man ju starkt på efter så många år. Mitt råd till dig MissTröst är att ni ställer er i kö för IVF (om ni inte redan gjort det). Många blir gravida den vägen och det är värt att prova, tycker i alla fall jag, uppenbarligen!

• Aquali

Personligen tror jag inte på några solskens historier. Utan på att naturen vet bäst! Våra kroppar är unika mekanismer och vi som amatörer vet väldigt lite om hur vi fungerar egentligen.

Det finns inga bestämda regler om hur, när och vem skall bli gravid eller icke gravid. Allt sker av en slump. Det är den som avögr. Sedan att vi väljer att kalla det en solskens historia är en anna sak.

Vi blir vad vi tänker sägs det. Jag är snarare benägen att tro på det än på mirakel.

Men visst, om det är till någon tröst så varför inte? Så klart få man tro på solsken...

• Jenslund

Slutade med p-piller sommaren 2003 efter nästan 10 års knaprande.
    Mensen kom igång direkt och jag hade ägglossning.
    Vi försökte på egen hand utan att något hände. Efter utredning som konstaterade att vi var oförklarligt barnlösa så provade vi IUI 2 ggr och sedan IVF. På första kompletta IVF-försöket lyckades vi och jag är nu gravid i v.9!
    Det tog 2 år och 8 månader innan jag såg mitt livs första +
    Worth waiting for

• Yrslan

Hej! Efter mitt andra barn funkade ingenting. Efter över två års försök att skaffa en trea gjordes en titthåls operation.
    Dr ville ta bort allt,äggledarna såg ut som ihopslingrande ormar och det var det ena felet efter det andra. Jag var bara 20 och ville inte operera. Då föreslog han en utredning bara föra att se om det gick att "rädda" något. Hann bara hem från sjukhuset så blev jag gravid,har fött fyra friska barn till efter detta + 2utomkveds och 3mf.... Varenda gång har min läkare sagt -Otroligt....

Svar på tråden Solskenshistorier från verkligen oförklarligt barnlösa. Finns dom?