• Flaskpost

Hur gammal ser denna kattungen ut att vara?

Jag blir lite knäpp på detta. Köpte en kattunge som sas vara 12 veckor, när jag kommer dit och frågar när hon är född säger de 8e augusti? (i lördags var detta)
    Okej de pratar urkass svenska så de kanske sa fel? Kattmamman hade de gett bort och denna lilla var enda som bodde där. Jag blir så grymt osäker på hur gammal hon kan vara. Finns det någon med bra öga för åldersbestämmning? För bara 5 veckor låter lite lite, men jag blev väldigt osäker pga att jag upplever henne som för liten för att vara 12 veckor men för stor för 5 veckor. Någon som kan hjälpa till? 

• Svar på tråden Hur gammal ser denna kattungen ut att vara?
  • Birgitta02

Ser ut att vara max 7 veckor. Vi har kattungar hemma som är 8 veckor som är en bra bit större än den där.

• Birgitta02
    Birgitta02 skrev 2015-09-13 21:37:31 följande:
    Ser ut att vara max 7 veckor. Vi har kattungar hemma som är 8 veckor som är en bra bit större än den där.
    8 augusti. Då är den fem veckor. Och det kan mycket väl stämma med tanke på storleken. Och om de talar kass svenska så kanske de inte har våra stränga regler om hur gammal en katt skall vara när de flyttar från mamman.
  • nokitus

Nu varierar det lite från katt till katt, men jag skulle nog också säga sju veckor t.o.m lite yngre....

• Flaskpost

Vad väger dina som är 8 veckor vet du det? Fick köpt en våg idag för att kunna väga henne, får vänta tills hon lugnar ner sig bara, lekstund med de äldre katterna för tillfället. 

Vet att vikt skiljer sig lite mellan raser osv men för att få en grov fingervisning. 

• Birgitta02

En 10,5 veckas kattunge (bilden snodd från nätet

• Birgitta02

9 veckor (bild snodd från nätet)

• Birgitta02

TS. jämför bilderna ovan med din egen katt. Du kanske själv kan åldersbestämma. Eller så tar du hem en kunnig kattmänniska som kikar på den.

• Flaskpost
    Birgitta02 skrev 2015-09-13 21:39:16 följande:
    8 augusti. Då är den fem veckor. Och det kan mycket väl stämma med tanke på storleken. Och om de talar kass svenska så kanske de inte har våra stränga regler om hur gammal en katt skall vara när de flyttar från mamman.
    Ska förtydliga också, kattmamman hade de alltså redan gett bort till en kompis och detta var den sista av 4 kattungar. Denna ungen bodde alltså där helt själv sedan någon vecka. Själv var katten där iallafall det fanns ingen kattmamma i lägenheten. Jag har svårt att tro på att hon är 12 veckor jag med på grund av hur liten hon ser ut. 
  • Haskel

Betydligt äldre än 5 veckor i alla fall.

12 verkar lite mycket.

Gissningsvis 8-10 veckor. Vilket innebär att det inte är väldigt tidigt för leverans.

Svar på tråden Hur gammal ser denna kattungen ut att vara?