• ummsumaya

Extrem kli, yrsel och trötthet. Kan det vara något fel på barnet?

Hej!

Jag går in i vecka 31 på tisdag. Det är så att jag har fått erfara mycket klåda sen vecka 14 i min graviditet. Men efter vecka 25 blev det mycket värre, för att sedan eskalera omfattande de sista veckorna nu.
    Det kliar i hårbotten, på bröstkorg/bröst/mellan brösten, precis på linjen där trosorna sitter och även anklar och armar. Det sprider sig både upp och ner. Alltså så utökar det sig ganska snabbt. Det kliar så förbannat mycket att jag kliar sönder huden, men det finns inga prickar eller så innan jag kliar sönder huden.
    Jag lider även av extrem yrsel och trötthet.
    I Fredags var jag hos MVC och tog blodtryck, blodsocker och järnnivå. Järnnivån såg bra ut, men blodtryck och blodsocker var ganska låga (trots att jag innan besöket ätit torkad aprikos, vilket innehåller socker.)
    Imorgon ska jag ta tester som är lite mer avancerade än dom jag tog i Fredags, men jag kan inte släppa tanken på att något är fel.

Jag vet att det bara är att vänta på testresultatet men jag skulle ändå vilja fråga er här, ifall någon fått erfara detta?
    Var det fel på bebis? Eller dig? Vad hände efter att du fått veta vad det berodde på?
    Jag är så pass svag i kroppen att jag är nära på att svimma för den lilla ansträngning jag ger ifrån mig. Känner mig allmänt sjuk i övrigt och vaknar av den intensiva klådan.

Någon?

• Svar på tråden Extrem kli, yrsel och trötthet. Kan det vara något fel på barnet?
  • Pentra

Hej! ... Jag känner igen mig i det du skriver. Du har nog fått något som brukar benämnas graviditetsklåda. Om man börjar att klia på ett ställe så kliat snart hela kroppen, typ. Jättejobbigt men vet tyvärr inte vad det beror på. Har inte forskat i det. Yrsel och trötthet, olidlig trötthet, var också något jag kände i perioder. Hela världen kunde plötsligt, utan förvarning, vända sig uppochner av yrsel; vad som gällde då var att snabbt inta en låg position, och få blod till hjärnan, så att jag inte föll omkull och slog mig eller svimmade av. Blodvärdet behövde inte vara lågt för att detta blodtrycksfall skulle inträffa. Hur som helst, så ansågs detta som vanliga graviditetsåkommor och alla mina barn föddes friska. ... Lycka till och ta väl hand om dig och barnet. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• Februari16

Har dom kollat levervärden? Vet att höga levervärden kan ge sk. graviditetsklåda.

• ummsumaya
    Pentra skrev 2015-09-13 22:07:25 följande:

Hej! ... Jag känner igen mig i det du skriver. Du har nog fått något som brukar benämnas graviditetsklåda. Om man börjar att klia på ett ställe så kliat snart hela kroppen, typ. Jättejobbigt men vet tyvärr inte vad det beror på. Har inte forskat i det. Yrsel och trötthet, olidlig trötthet, var också något jag kände i perioder. Hela världen kunde plötsligt, utan förvarning, vända sig uppochner av yrsel; vad som gällde då var att snabbt inta en låg position, och få blod till hjärnan, så att jag inte föll omkull och slog mig eller svimmade av. Blodvärdet behövde inte vara lågt för att detta blodtrycksfall skulle inträffa. Hur som helst, så ansågs detta som vanliga graviditetsåkommor och alla mina barn föddes friska. ... Lycka till och ta väl hand om dig och barnet. ... Med vänlig hälsning, Pentra

Va skönt att höra! Föddes dom alla i fullgången vecka? Ingen prematur födelse?
    Februari16 skrev 2015-09-13 22:07:59 följande:

Har dom kollat levervärden? Vet att höga levervärden kan ge sk. graviditetsklåda.

Ska be dom kolla det imorgon... Det är lite oroande ifall det skulle vara så

Svar på tråden Extrem kli, yrsel och trötthet. Kan det vara något fel på barnet?