Jag instämmer i de reaktioner som verkar komma från andra ofrivilligt barnlösa i tråden, och man ser ju verkligen vilka andra som inte själva varit i samma sits.
Det tog mig tre år att bli gravid, och jag var direkt självmordsbenägen i slutet. Det gjorde så fruktansvärt ont att inte kunna få barn, och framförallt känner man sig så fruktansvärt isolerad i sin situation. För att ens överleva min vardag har jag brutit (tillfälligt) med vänner som väntar barn. Inte så att vi på något sätt är osams eller så, utan bara för att jag inte klarar det.
Det jobbigaste är just hur svårt det är för utomstående att förstå sorgen. Det är så många olika delar. Man är precis samma person som alltid och har en del som är lika stor som vanligt som gläds så fruktansvärt mycket med andras graviditeter. Sen har man en ännu större del med nattsvart mörker som hoppar på en varje gång man hör om andras graviditeter och kväver en. En del som gör så ont att man bara vill skrika och som talar om för en att det aldrig kommer hända en själv.
Det som syns utåt är att man är missunnsam och en dålig vän som inte vill andra väl utan vill att alla andra ska må lika dåligt som en själv. Inombords är allt ett enormt kaos av tankar och känslor. Att känna sig jätteglad och förkrossad samtidigt är extremt tärande och förvirrande. Jag har aldrig i hela mitt liv upplevt något så motsägelsefullt och omöjligt att hantera.
Men jag instämmer med Våga fråga. Jag föredrar att man pratar om elefanten i rummet. Jag föredrar att man aldrig försöker överraska mig, utan är noga med att informera och kontrollera hur jag tar det, och framförallt att förklara att de förstår att min reaktion inte beror på dem eller att jag inte vill dem väl, för det har ingenting med saken att göra. Jag uppskattar att få höra nyheten innan man skrivit ut det på Facebook. Jag uppskattar att bli tillfrågad om det är ok att man diskuterar vännens graviditet vid fikat istället för att bara anta att alla vill prata om det och det därför är ok. Jag uppskattar att bli förvarnad om att någon gravid också är med på festen. Då hinner jag förbereda mig mentalt och vara mitt bästa jag.
Jag blev dock gravid efter många om och men, och då hamnade jag på andra sidan. Jag har en nära släkting som också haft stora svårigheter med barn, så vi har stöttat varandra i vår barnlöshet. Jag ville inte gå ut med nyheten förrän det var absolut nödvändigt, och en dag stod jag där med synlig mage och skulle inom närmaste veckan träffa henne. Jag skrev då ett mail till henne, därför det är så jag hade velat att hon närmade sig mig. Jag skrev att jag var gravid och att jag absolut inte förväntade mig ett grattis från henne. Jag ville bara informera, inget mer. Jag skrev att jag förstår om hon kommer vilja ha en paus från mig en period, och att det är ok och att jag inte anklagade henne i så fall.
Det jag menar, TS, är att du kan kontakta henne i skrift. Då kan hon få reagera på det i lugn och ro utan att behöva stå tillsvars för sina reaktioner, du kan förmedla att du förstår hennes sits och lämna utrymme för henne att när som helst kontakta dig utan att det blir konstigt. Det kan vara en fantastiskt fin gest - att du inte pressar henne att höra av sig utan bara säga "det blev lite knäppt där, jag ville inte lämna dig utanför men tänkte inte hela vägen så jag förstår att du inte hört av dig. Jag saknar dig, hör av dig närhelst du vill, jag finns alltid här för dig".