jobba och bo i Frankrike? Någon som har erfarenhet?
Hej!
Som rubriken lyder undrar jag om det är någon som har erfarenhet om hur det är att flytta till Frankrike, bo där och jobba.
Berätta gärna! :)
Hej!
Som rubriken lyder undrar jag om det är någon som har erfarenhet om hur det är att flytta till Frankrike, bo där och jobba.
Berätta gärna! :)
Jag har gjort det, och det har gått bra. Dock är all administration otroligt långsam och byråkratisk, och du måste absolut tala franska.
Sen beror ju mycket på vart du flyttar i landet och vad du jobbar med och hur du tänkt bo etc.
Blir enklare om du frågar specifikt så ska jag försöka svara.
Jag bodde där i ett halvår när jag pluggade (kanske inte riktigt det du tänker dig).
För att bo och jobba tänker jag att du absolut måste tala franska, undantaget om du kanske får ett jobb via ett internationellt företag och tänker bo inneboende hos någon som talar engelska.
Behöver du läsa ett hyreskontakt, skaffa telefon, försäkring, prata med banken osv. så lär du behöva tala franska. Det är en del pappersexcercis så man man vara beredd på att lägga tid på att besöka olika kontor för att skaffa intyg på försäkringsbevis, skaffa bankkort, etc. Jag hade alltid mitt personbevis översatt till franska lättillgängligt samt mitt pass eftersom det behövdes för mig på många ställen.
Får du jobb hos ett större företag skulle jag gissa att det har någon form av service som kan hjälpa till med vad man måste ha.
Jag tycker Frankrike är trevligt att besöka, men ledsnade på byråkratin och det hierarkiska samhället.
Jag flyttade till Frankrike hösten 2007 och bodde där (i Versailles) i 3.5 år - och arbetade, och hade bil, och egen lägenhet (på Rue Henri de Regnier - horribel liten enkelriktad väg, men jag kan sakna det ibland - mest för att jag flyttade till Irland efter mina år i Frankrike...och här är vägarna sju resor värre...)
Jag talade inte - och talar FORTFARANDE inte - ett ord franska. Att det skulle vara nödvändigt är mestadels skitsnack. Det behövs inte nödvändigtvis, mest beroende på 1.) företaget, 2.) de människor du känner 3.) dina mål med livet där.
I mitt fall var det ett engelsktalande företag - de anställde folk åt oss som hjälpte oss med bank, lägenhet, boende, kontrakt, papper och hela fan. Nu har ju inte alla så'n tur - men seriöst; ska man jobba på franska så är det ju uppenbart att man måste kunna franska - och ska man det inte så är det ett bra tecken på att arbetsgivaren är blåst i huvet om de INTE erbjuder de tjänsterna för nyanställda...
Dessutom var alla arbetskamrater engelsktalande, så jag hade helt enkelt ingen nytta av språket.
Med det sagt; om man vill komma in sig, och vara mer självständig, eller kanske vill byta jobb, eller lära känna folk UTANFÖR jobbet, så är språket viktigare.
Jag skulle aldrig vilja bo där igen dock - som semesterland är det underbart, men fan för att bo där - folk är så statuskåta, och kvinnor ska vara smala och föda barn och ha höga klackar, och en man är ingen man om han inte har minst en älskarinna, och det är red tape och papper och procedurer och processer för att så mycket som att få rapa in public. Jobbigt land - men en upplevelse jag aldrig kommer ångra.
Om du flyttar dit så se till att spara 10% av lönen varje månad - de betalar 20% skatt löpande, och så 10% i en klumpsumma vid löneårets skifte...man SKA kunna begära att de drar det månadsvis - men i mitt eget fall tog det dem tre ÅR att skicka mig en skattefaktura...den var rätt hög då, kan jag ju säga...så, som alla andra hittills sagt; pappersarbete och byråkrati och den biten är en jäva mardröm...
Hade du något särskilt företag i åtanke?