• Anonym (Tre barn på förskola)

    Vad är det som planeras på förskolan?

    På mina barns förskola verkar dagarna vara fyllda med planering. På fyra avdelningar används måndagar och fredagar till planering. På måndagen slås två avdelningar samman så att en avdelning kan planera hela förmiddagen och på fredagen slås de två andra avdelningarna samman så att de kan planera. Detta innebär att det då finns tre pedagoger på 32 barn (småbarn) eller tre pedagoger på 37 barn (3-5-åringar). Dessutom använder förskolläraren ytterligare tid (tror fyra timmar i veckan) till planering. Och förskolan stänger tidigare en dag i månaden och är helt stängd två dagar per termin för planeringsdagar. 

    Vad är det som planeras? Finns ju ingen tid kvar att planera eftersom alla dagar försvinner till planering. Bör tilläggas att när det är planering är det fri lek som gäller.

    Full respekt för att man behöver tänka på vad man ska göra på promenaden till skogen eller återvinningsstationen, men så mycket tid till detta? Inget annat jobb jag känner till kan stänga ner verksamheten i den här utsträckningen för att planera.

  • Svar på tråden Vad är det som planeras på förskolan?
  • Anonym (B)

    Har du läst Lpfö (Läroplanen för förskolan)? Förskolan måste följa den och då behövs tid till att planera för att kunna göra detta. Det som planeras kan exempelvis vara pedagogiska aktiviteter, hur man kan hjälpa barn som har svårigheter eller om gruppen som helhet har någon svårighet för tillfället, planera inför föräldrasamtal, föräldramöten, personalmöten, inskolningar, planera förskolans miljö, inköp, teman, dokumentation etc etc.

  • Anonym (Göteborg)

    Låter som min sons förskola (ligger er också i Göteborg?)
    Men jag jobbar själv på förskola och även om vi inte har har alls så mycket planering så är det nog många som inte kan ana hur mycket arbete vi lägger utanför barngrupp.
    Det är mängder som ska dokumenteras och projektplaner ska skrivas och uppföljas.
    Så ordet "planering" är eg bara ett ord, ta det inte ordagrant. De sitter inte och planerar utflykter. De gör nog allt pappersjobb. Vilket är för mycket!!

  • Anonym (Tre barn på förskola)
    Anonym (Göteborg) skrev 2015-09-15 13:34:34 följande:

    Låter som min sons förskola (ligger er också i Göteborg?)
    Men jag jobbar själv på förskola och även om vi inte har har alls så mycket planering så är det nog många som inte kan ana hur mycket arbete vi lägger utanför barngrupp.
    Det är mängder som ska dokumenteras och projektplaner ska skrivas och uppföljas.
    Så ordet "planering" är eg bara ett ord, ta det inte ordagrant. De sitter inte och planerar utflykter. De gör nog allt pappersjobb. Vilket är för mycket!!


    Nej, ligger i Stockholmsområdet =) Men då verkar det vara samma sak på flera ställen.

    Håller med om att det verkar vara alldeles för mycket pappersarbete. Är det inte är bättre att göra saker med barnen än att skriva projektplaner, planera, prata om interna problem och dokumentera?

    Dokumentationen är i och för sig också en fråga - var finns den och varför ser man aldrig den som förälder? På utvecklingssamtalen brukar det vara en handskriven lapp om barnet och uppvisande av teckningar. Ofta bra information, men det verkar inte vara något som dokumenteras någon annanstans än på det handskrivna pappret.
  • Ekorekoleko

    Under planeringstiden försöker personalen sköta telefonsamtal/mejl med föräldrar och andra myndigheter. Man planerar verksamheten, utvärderar vad som varit och kartlägger barnens utveckling. Mycket tid går åt att samtala i arbetslaget kring barn och familjer så att alla är uppdaterade kring vad som händer. Personalen har också en skyldighet att hålla sig uppdaterade kring aktuell forskning och det är inte helt ovanligt att personalgrupper har fortbildning eller läsecirklar kring områden som förskolan vill förbättras inom. 
    Sen kan det vara bra att känna till att förskolans miljöer ofta är små och dåligt utformade ur personalsynpunkt, vilket innebär att saker ofta tar otroligt mycket mer tid än vad det "borde göra". Det är inte ovanligt att flera arbetslag får dela på en illa fungerande kopiator eller skrivare vilket gör att mycket tid går åt kring sådan.


    En förskola är ingen barnpassning utan en verksamhet som totalt styrs av läroplanen, det är inget som personalen kan välj bort - de arbetar som tjänstemän och är skyldiga att uppfylla de krav på verksamheten som finns uppskriva där.

  • IsDimma

    Visst planerar jag en del för skogsutflykten eller samlingen på min planeringstid. Men merparten av mitt arbete sker efter att vi gjort saker. Vi har så smått börjat gå över till att kalla vår tid utanför barngruppen för reflektionstid. Men vi är inte riktigt där ännu utan använder fortfarande planeringstid.
    På placeringstiden ska vi hinna göra allt som vi gör som inte är i barngrupp.

    På min planeringstid ska jag hinna med att dokumentera allt vi har gjort och reflektera över det, koppla det till läroplanen osv.
    Jag ska fixa upp den dokumentationen på väggen så att barn och föräldrar ska kunna ta del av vad vi gjort och varför vi gjort det.
    Jag ska läsa min mail.
    Jag ska lägga in bilder på en plattform vi har på nätet där föräldrarna kan logga in och titta., den heter hjärntorget Skriva någon liten text om vad vi gjort.
    Skriva månadsbrev.
    Ringa telefonsamtal jag inte hinner när jag är i barngruppen.
    Dokumentera underlag för utvecklingssamtal, inskolningsamtal och uppföljningssamtal efter inskolningen.
    Jag ska sortera alla bilder vi fotar.
    Jag ska lägga in bilder i vår fotoram.
    Jag ska lägga in nya scheman för något barn.
    Jag ska skriva ut papper.
    kopiera andra papper
    Och kanske lägga ut några av dessa papper i varje barns fack.
    Lämna eller låna böcker på biblioteket händer det att jag gör på min planeringstid.
    Jag kan ha samtal med någon förälder, utvecklingssamtal/efter inskolningssamtal eller om det hänt något och föräldern är orolig över något.
    Jag ska få upp bilder på varje barn i hallen samt få upp namnlappar i hallen, till galonkläderna, till stövlarna och där barnen ligger och sover. Det görs bara en gång per år men det ska likväl göras.
    Föräldramöten

    Vi funderar över hur våra miljöer fungerar, möblerar om, tar bort leksaker och tar fram nya.

    Varje vecka uppdaterar vi vår arbetsplan med vad vi gjort i vårt projekt för året och vad vi planerar att göra kommande vecka. Vad
    fungerade bra och vad kan vi göra bättre?

    Sen ska jag också när jag har tid över städa ur torkskåpen, grovstäda stolarna (jag jobbar med ett och tvååringar så våra stolar är rätt äckliga efter en tid). Dammsuga soffan. Torka ur skåp och lådor där vi förvarar barnens leksaker. Tvätta och diska leksaker. Det här är sånt som vår städerska inte gör utan som ligger som del i vårt uppdrag.

    Jag är dessutom hjärntorgsansvarig hos oss vilket innebär att jag lägger ganska många timmar varje termin på att lägga in föräldrar, lägga till och plocka bort personal. Fixa och trixa med det som sker i bakgrunden typ som andra förväntar sig bara ska fungera.

    Vi har arbetsplatsträffar en gång var fjärde vecka, där vi träffar vår chef och ganska ofta också chefens andra förskola. Där går vi igenom budget, fackliga frågor, ikt (dator), kyld (kultur i förskolan), hyfs (hygien i förskolan) - det är stående punkter som tas upp i stort sett varje gång. Ibland har vi föreläsare som kommer, ibland kan det komma ut någon brandman för att lära oss sånt och ibland får vi fortbildning i livräddning. Ibland har vår chef något hon vill ta upp när alla är samlade. Osv.

    Och det här är bara en väldigt liten del avsökt jag ska hinna med på mina 3,25 timmar i veckan (jag ska ha 4 timmar men vi får inte ut dom). I dom timmarna är våra arbetsplatsträffar (2 timmar var fjärde vecka, en om det är jag som stänger och det gör jag var tredje gång) medräknade, våra kvällsplaneringar (2 timmar var fjärde vecka om det inte är jag som stänger den veckan vilket jag gör var tredje gång), våra gemensamma morgonplaneringar (två timmar mellan 7-9 varje vecka då våra barn delas upp på resterande avdelningar så ungefär tre går till vardera avdelningen). Och så min enskilda planering som utslaget på 12 veckor är 4.5 timme.

  • Anonym (Tre barn på förskola)

    Fast jag hänger nog ändå inte med. Är många saker som jag läser att ni radar upp som arbetsuppgifter som inte tar särskilt mycket tid i anspråk (kopiera papper, sätta upp bilder, skriva på tavlan, torka av stolar). Kan inte vara så att samtliga tre pedagoger måste sitta två timmar varannan vecka (utöver den "vanliga" planeringstid som läraren har) för att göra dessa saker. Och när ni skriver att ni i efterhand kopplar aktiviteter till läroplanen - är det inte bättre att först läsa läroplanen och sedan hitta lämpliga aktiviteter som gör att läroplanen uppfylls? Personligen skippar jag gärna alla bilder sammansatta snyggt på väggen och alla informationshemsidor för att mina barn istället får uppmärksamhet från vuxna på förskolan och blir sedda varje dag.

  • CarmenCarmen
    Anonym (Tre barn på förskola) skrev 2015-09-16 13:31:12 följande:

    Fast jag hänger nog ändå inte med. Är många saker som jag läser att ni radar upp som arbetsuppgifter som inte tar särskilt mycket tid i anspråk (kopiera papper, sätta upp bilder, skriva på tavlan, torka av stolar). Kan inte vara så att samtliga tre pedagoger måste sitta två timmar varannan vecka (utöver den "vanliga" planeringstid som läraren har) för att göra dessa saker. Och när ni skriver att ni i efterhand kopplar aktiviteter till läroplanen - är det inte bättre att först läsa läroplanen och sedan hitta lämpliga aktiviteter som gör att läroplanen uppfylls? Personligen skippar jag gärna alla bilder sammansatta snyggt på väggen och alla informationshemsidor för att mina barn istället får uppmärksamhet från vuxna på förskolan och blir sedda varje dag.


    Som förskollärare har vi alltid läroplanen i huvudet när vi utför en aktivitet, men under planeringen reflekterar vi- det är inte alltid en aktivitet blir som man tänkt sig- vi styr inte barnen till att säga det vi vill få fram. Den ursprungliga tanken kan ha fått helt olika riktningar, därav måste kan kolla igenom och koppla allt till läroplanen igen. Reflektioner tar lång tid, detta är inte något vi bara behåller för oss själva, vi blir alltid granskade, våra chefer låter oss skriva mål och sedan ska det ju inom en tid ha nåtts. Det tar tid, på mitt jobb har vi bara 3 timmars planering i veckan och jag hinner aldrig bli riktigt färdig. Då har vi grupper tis till tors. Detta kanske låter som "inget" för vissa som inte förstår hur stort det är att ha ansvar för barns utveckling och lärande. Vill folk att våra planeringar ska skötas utanför förskolans tider så de inte stör er? Som andra förskollärare som skrivit här har vi mycket vi enbart har tid att göra när vi planerar.
  • CarmenCarmen

    Vet inte om detta kom fram till alla, men vi har grupper tis till Tors och även här måste man planera, det förväntas mycket mer då man fokuserar på en mindre skara barn. Därav är 3 timmar i veckan för lite. Jag hoppas att hon som startar tråden nu vet vad som planeras efter alla svar från förskollärare. Man blir så less på folk som tror att vi bara leker och sitter och passar barn...

  • Anonym (sukc)

    Skippa läroplan och planering, pedagogik för så små barn och återgå till att vara barnskötare/barnvakter och dagis/daghem.

    Att utbilda sig på högskola i flera år för att bli förskollärare är bara trams! Låt barnen leka och lära sig socialisera, äta med kniv och gaffel typ - det räcker gott för barnen!

  • CarmenCarmen
    Anonym (sukc) skrev 2015-09-16 14:31:35 följande:

    Skippa läroplan och planering, pedagogik för så små barn och återgå till att vara barnskötare/barnvakter och dagis/daghem.

    Att utbilda sig på högskola i flera år för att bli förskollärare är bara trams! Låt barnen leka och lära sig socialisera, äta med kniv och gaffel typ - det räcker gott för barnen!


    Är ditt argument baserat på din utbildning som psykolog eller beteendevetare exempelvis? Eller har du läst någon teori från en riktig teoretiker som påstår att pedagogik för barn är "trams"? För annars tycker jag att ditt påstående är det som är trams här.

    För det första har barn olika bakgrunder och olika vilkor, detta gör att en del barn har föräldrar som aktiverar dom och är engagerade i deras uppfostran och lärande, men de andra barnen då?

    Barn kan mer än att bara utmanas genom att bara ute och leka med kompisar och ära med kniv och gaffel, tragiskt att du anser att de inte är värda att få utveckla sina färdigheter och upptäcka nya. Du låter som en person som inte hänger med i utveckligen i samhället. Tycker synd om dig!
  • Inte jag
    Anonym (sukc) skrev 2015-09-16 14:31:35 följande:

    Skippa läroplan och planering, pedagogik för så små barn och återgå till att vara barnskötare/barnvakter och dagis/daghem.

    Att utbilda sig på högskola i flera år för att bli förskollärare är bara trams! Låt barnen leka och lära sig socialisera, äta med kniv och gaffel typ - det räcker gott för barnen!


    Säg det till de, kommunerna och staten, som bestämmer att allt ska fixas och som inte är förskollärarnas fel. Förskollärarna gör bara det som de har blivit tillsagda att göra och som ska se till att barnen lär sig något under tiden som de är på förskolan
Svar på tråden Vad är det som planeras på förskolan?