Visst planerar jag en del för skogsutflykten eller samlingen på min planeringstid. Men merparten av mitt arbete sker efter att vi gjort saker. Vi har så smått börjat gå över till att kalla vår tid utanför barngruppen för reflektionstid. Men vi är inte riktigt där ännu utan använder fortfarande planeringstid.
På placeringstiden ska vi hinna göra allt som vi gör som inte är i barngrupp.
På min planeringstid ska jag hinna med att dokumentera allt vi har gjort och reflektera över det, koppla det till läroplanen osv.
Jag ska fixa upp den dokumentationen på väggen så att barn och föräldrar ska kunna ta del av vad vi gjort och varför vi gjort det.
Jag ska läsa min mail.
Jag ska lägga in bilder på en plattform vi har på nätet där föräldrarna kan logga in och titta., den heter hjärntorget Skriva någon liten text om vad vi gjort.
Skriva månadsbrev.
Ringa telefonsamtal jag inte hinner när jag är i barngruppen.
Dokumentera underlag för utvecklingssamtal, inskolningsamtal och uppföljningssamtal efter inskolningen.
Jag ska sortera alla bilder vi fotar.
Jag ska lägga in bilder i vår fotoram.
Jag ska lägga in nya scheman för något barn.
Jag ska skriva ut papper.
kopiera andra papper
Och kanske lägga ut några av dessa papper i varje barns fack.
Lämna eller låna böcker på biblioteket händer det att jag gör på min planeringstid.
Jag kan ha samtal med någon förälder, utvecklingssamtal/efter inskolningssamtal eller om det hänt något och föräldern är orolig över något.
Jag ska få upp bilder på varje barn i hallen samt få upp namnlappar i hallen, till galonkläderna, till stövlarna och där barnen ligger och sover. Det görs bara en gång per år men det ska likväl göras.
Föräldramöten
Vi funderar över hur våra miljöer fungerar, möblerar om, tar bort leksaker och tar fram nya.
Varje vecka uppdaterar vi vår arbetsplan med vad vi gjort i vårt projekt för året och vad vi planerar att göra kommande vecka. Vad
fungerade bra och vad kan vi göra bättre?
Sen ska jag också när jag har tid över städa ur torkskåpen, grovstäda stolarna (jag jobbar med ett och tvååringar så våra stolar är rätt äckliga efter en tid). Dammsuga soffan. Torka ur skåp och lådor där vi förvarar barnens leksaker. Tvätta och diska leksaker. Det här är sånt som vår städerska inte gör utan som ligger som del i vårt uppdrag.
Jag är dessutom hjärntorgsansvarig hos oss vilket innebär att jag lägger ganska många timmar varje termin på att lägga in föräldrar, lägga till och plocka bort personal. Fixa och trixa med det som sker i bakgrunden typ som andra förväntar sig bara ska fungera.
Vi har arbetsplatsträffar en gång var fjärde vecka, där vi träffar vår chef och ganska ofta också chefens andra förskola. Där går vi igenom budget, fackliga frågor, ikt (dator), kyld (kultur i förskolan), hyfs (hygien i förskolan) - det är stående punkter som tas upp i stort sett varje gång. Ibland har vi föreläsare som kommer, ibland kan det komma ut någon brandman för att lära oss sånt och ibland får vi fortbildning i livräddning. Ibland har vår chef något hon vill ta upp när alla är samlade. Osv.
Och det här är bara en väldigt liten del avsökt jag ska hinna med på mina 3,25 timmar i veckan (jag ska ha 4 timmar men vi får inte ut dom). I dom timmarna är våra arbetsplatsträffar (2 timmar var fjärde vecka, en om det är jag som stänger och det gör jag var tredje gång) medräknade, våra kvällsplaneringar (2 timmar var fjärde vecka om det inte är jag som stänger den veckan vilket jag gör var tredje gång), våra gemensamma morgonplaneringar (två timmar mellan 7-9 varje vecka då våra barn delas upp på resterande avdelningar så ungefär tre går till vardera avdelningen). Och så min enskilda planering som utslaget på 12 veckor är 4.5 timme.