• Anonym (Konstig present?)

Fär man inte önska sig vad man vill i födelsedagspresent?

Jag tycker det så länge man är fullt införstådd med att man inte alltid får det man önskar sig. Vilket jag är, jag är inte direkt nån treåring

Iaf, frågan kommer sig av att jag nyss fyllde år och bjöd i vanlig ordning tjejgänget på fika hos mig. Lite frågor kom om vad jag önskar mig men jag önskar mig faktiskt inget direkt.

Jag har allt jag vill ha utom en egenägd bostad och det är ju LITE dyrt att önska sig :-P
    Nå, jag önskade mig iaf antingen pengar till sparandet (till den där egna bostaden) men det var för tråkigt så då sa jag: Men köp glass då (jag är galen i glass), sån där Siaglass, 'kladdkaka'.

Hon blev irriterad och menade att det var ju så jävla billigt, (men köp fler paket då sa jag) jag måste önska mig något ordentligt.

Att jag inte ville ha några prylar eller så spelade tydligen ingen roll Skänka pengar till välgörenhet går vi åt varandra varje jul, alla väljer vad de vill att pengarna ska gå till och så sätter vi andra in pengar dit. Plus att vi brukar ge varandra nån smågrej, jävligt fula tomtar eller nåt sånt haha.

Var det så konstigt att önska sig glass när hon nu promt ville köpa nåt och inte ge pengar?

• Svar på tråden Fär man inte önska sig vad man vill i födelsedagspresent?
  • BCH52

Det där med att ge och ta emot gåvor innehåller en hel del outtalade regler i vår kultur. Att beställa en viss gåva anses oartigt. I samband med giftemål kan man ge förslag på ett antal föremål i olika prisklasser då dessa gåvor anses ge paret en bra start på ditt gemensamma liv.

Det är egentligen endast då man kan beställa presenter och även då måste det göras på rätt sätt.

Gammaldags, så gör vi inte nuförtiden, det är andra tider nu. Javisst är det så. Men de gamla reglerna har vuxit fram undr lång tid och de har fungerat, tills nu, när JAG FRÄMST-generationen börjar växa på.

Med det sagt, du hade kunnat önska dig en flaska vin, en god choklad eller en vacker blomma. Man önskar sig inte glass när givaren inte vill ge pengar. Mycket oartigt tycker jag, men jag inser att jag troligen är rätt ensam om detta.

• Anonym (Nä)

Vad kasst. Det är DIN födelsedagen. Då bestämmer DU. Om kompisen är någorlunda kreativa kan den nog hitta något att köpa till glassen. Snygga glasskålar/kupor/glasskopa. Ja, jag kan fortsätta länge på temat. Trist polare.

Vet, en del fattar inte. Blev kallad patetisk på min 30-årsdag bara för det. Barnsligt av den tycker jag!

• MadHatter

Om du får frågan vad du önskar dig kan du givetvis svara glass, däremot bör du inte svara "köp glass" för då är det inte längre en önskan utan en uppmaning. Som givare behöver man ju heller inte köpa det födelsedagsfiraren önskar sig. Jag tycker nog att din kompis borde ha kunna komma på något utan att fråga dig först.

• Anonym (*)

Klart du får önska dig vad du vill. Men din kompis får köpa vad hon vill.

BCH52 skrev 2015-09-15 18:12:00 följande:

Det där med att ge och ta emot gåvor innehåller en hel del outtalade regler i vår kultur. Att beställa en viss gåva anses oartigt. I samband med giftemål kan man ge förslag på ett antal föremål i olika prisklasser då dessa gåvor anses ge paret en bra start på ditt gemensamma liv.

Det är egentligen endast då man kan beställa presenter och även då måste det göras på rätt sätt.

Gammaldags, så gör vi inte nuförtiden, det är andra tider nu. Javisst är det så. Men de gamla reglerna har vuxit fram undr lång tid och de har fungerat, tills nu, när JAG FRÄMST-generationen börjar växa på.

Med det sagt, du hade kunnat önska dig en flaska vin, en god choklad eller en vacker blomma. Man önskar sig inte glass när givaren inte vill ge pengar. Mycket oartigt tycker jag, men jag inser att jag troligen är rätt ensam om detta.

Fast jag dricker inte vin och äter ytterst sällan choklad sedan min favoritsort försvann ur sortimentet. blommor, ja det skulle vara en sidenblomma då isf, för äkta dör inom några dagar. Glass är oartigt att önska sig, tänka sig, det hade jag aldrig kunnat ana

Jag kanske skulle ha tillagt att vi i tjejgänget känner varandra sedan högstadiet så vi r inga nya bekantskaper direkt.
    MadHatter skrev 2015-09-15 18:21:45 följande:

Om du får frågan vad du önskar dig kan du givetvis svara glass, däremot bör du inte svara "köp glass" för då är det inte längre en önskan utan en uppmaning. Som givare behöver man ju heller inte köpa det födelsedagsfiraren önskar sig. Jag tycker nog att din kompis borde ha kunna komma på något utan att fråga dig först.

Ja, jag uttryckte mig kanske lite dumt där. Hon frågade flera gånger vad jag önskar mig och jag sa att jag faktiskt inte hade något särskilt som jag önskade mig varpå hon flera gånger tjatade om att NÅT måste det ju finnas utom pengar som även jag kan känna känns lite trist. Hon sa att ja men jag vill ju KÖPA nåt, inte ge dig pengarna bara. 

Det var då jag sa det där med att hon kunde köpa glass.
    Anonym (Nä) skrev 2015-09-15 18:15:56 följande:

Vad kasst. Det är DIN födelsedagen. Då bestämmer DU. Om kompisen är någorlunda kreativa kan den nog hitta något att köpa till glassen. Snygga glasskålar/kupor/glasskopa. Ja, jag kan fortsätta länge på temat. Trist polare.

Vet, en del fattar inte. Blev kallad patetisk på min 30-årsdag bara för det. Barnsligt av den tycker jag!

Haha, ja jag hade inte en tanke på att få nåt till glassen. Jag har ju redan allt liksom, även snygga glasskålar eftersom glass som sagt är något jag verkligen älskar. Men något hade hon kanske kunnat hitta på
    Hon hade ju, om hon velat, kunnat köpa 'finare' glass, men då hade hon fått åka lite -:)
    Anonym (*) skrev 2015-09-15 18:31:12 följande:

Klart du får önska dig vad du vill. Men din kompis får köpa vad hon vill.

Ja självklart. Men hon kom inte på nåt själv därför frågade hon.
  • Anonym (*)
    Anonym (Konstig present?) skrev 2015-09-15 18:52:00 följande:
    Ja självklart. Men hon kom inte på nåt själv därför frågade hon.
    Och? Det betyder ju inte att hon måste köpa det.
    Anonym (*) skrev 2015-09-15 19:15:10 följande:
    Och? Det betyder ju inte att hon måste köpa det.
    Nej, var har jag skrivit att hon måste det? Jag har ju tvärtom skrivit att jag är mycket väl medveten om att man kan önska sig något men inte vara säker på att få det.

Min undran var om det finns regler för vad man får önska sig, tjejen jag sa glass till ansåg nämligen att det var en konstig sak att önska sig och det var ingen riktig present. Vissa verkar tycka att man inte får önska sig vad som helst, andra att man får det så länge man är medveten om att man kanske inte får det man önskat sig. Jag tycker det sistnämnda men ville kolla om jag var ensam om att tycka det. Vilket jag alltså inte är.
  • ventilera mera

Ha, jag skulle också kunna önska mig glass i present! Bara tanken på en massa häagen dazs-burkar... vilken present! ????

Ja, det är ju inget jag normalt sett skulle önska mig, men jag har verkligen allt jag vill ha. Utom glass då hahaha, för det fick jag ju ingen

Svar på tråden Fär man inte önska sig vad man vill i födelsedagspresent?