• nyckelpigemamma

Tråkigt på fritids

Min dotter går i 4:an och har fritids efter skolan, men eftersom hon tycker att fritids är så tråkigt går hon hem direkt efter skolan så gott som varje dag. Fritids gör absolut ingenting, det är bara förvaring av barn och de 3 ledare som är där sitter runt ett bord och gör ingenting. Min dotters fritids är för 4:or och 5:or. 

Hur har era barn det på fritids? Finns det något organiserat att göra, eller är det förvaring på alla fritids? Jag trodde att det skulle finnas pysselsaker, aktiviteter och att det skulle vara roligt på fritids, men icke......

Jag skulle vilja att hon var kvar och lekte och umgicks med skolkamrater, istället för att bara gå hem, men det är svårt att tvinga henne att stanna när hon inte vill. 
  • Svar på tråden Tråkigt på fritids
  • Långbenopluto

Kan inte hon och hennes kompisar hitta på något eget då? Varför måste hon ha något organiserat när hon är så stor?

• Sisisisi

Min son går oxå i 4:an och älskar fritids! Hans fritids är oxå för 5:or och 4:or. De får göra vad de vill, men det finns oxå organiserade aktiviteter. De har pysselrum, bibliotek/läsrum, pingisrum, tv-spel, iPads, fritidsgympa, bakning mm.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Penida

Här är det inte alls så på fritids som du beskriver det men när vi tycker att våra barn är gamla nog och inte vill gå på fritids längre ser jag inte varför de inte skulle få gå hem istället?
    Mötte ett grannbarn här idag som slutat gå på fritids, hon hade med sig en kompis hem. Kanske något?

Avskyr CIO-metoder
  • Nayaa

Man får väl hoppad att det inte är så det ser ut på många ställen. Är dom många barn i gruppen?

Jag jobbar själv på fritids och vi erbjuder olika aktiviteter varje dag, det tror jag är det vanligaste.

Tyvärr är det svårt på vissa ställen att bedriva en vettig verksamhet då det inte finns utbildad personal att tillgå och barngrupperna är på tok för stora.

• Natulcien

Hon kanske tycker att det är lugnt och skönt att få gå hem efter skolan? Hon är väl med kompisar i skolan, och kan ju leka med dem på helgerna kanske?
    Jag gick också hem själv i den åldern och tyckte att fritids var för stökigt. Skönare hemma. Glad

• Phillippa

Jag jobbar på fritids och vi har ca 50 barn på två personer. Barnen har tillgång till pyssel och spel och en stor skolgård. Ibland gör vi gemensamma lekar och på fredagar tittar vi på film.

Barnen hittar oftast på egna aktiviteter och lekar dock och så tycker jag att det ska vara. Den fria leken och fantasin är jätteviktig!

Jag gissar att din dotters fritids också har allt detta att tillgå men att hon vill gå hem. Vad säger hon själv?

• nyckelpigemamma

Jag är bara genuint intresserad av att få höra hur det är på andra fritids - har alla det så här tråkigt...... De är ca 300 barn på 3 personal, och personalen är som sagt var väldigt oengagerade. 

Dottern får självklart gå hem, men jag hade trott att hon skulle vilja vara på fritids en stund även nu i 4:an. Äta mellanmål och umgås med kompisar, göra något kul och bara ha roligt på fritids. Vi hade ett jättebra fritids på lågstadiet och alla barn älskade att vara där, de pysslade, gjorde utflykter, spelade fotboll, bakade mm men nu är det absolut ingenting av det. 

Den fria leken är viktig, jag håller med, men i en tråkig och oengagerad miljö så är det inte så lätt. Som det är nu så sitter så gott som alla barn som är kvar och leker med sina telefoner, och det tycker jag inte är ok. Då är det bättre att hon går hem!

• Nayaa

Inte 300 va? Då skulle jag aldrig ha lämnat mitt barn där

• Phillippa
    nyckelpigemamma skrev 2015-09-15 21:45:31 följande:

Jag är bara genuint intresserad av att få höra hur det är på andra fritids - har alla det så här tråkigt...... De är ca 300 barn på 3 personal, och personalen är som sagt var väldigt oengagerade. 

Dottern får självklart gå hem, men jag hade trott att hon skulle vilja vara på fritids en stund även nu i 4:an. Äta mellanmål och umgås med kompisar, göra något kul och bara ha roligt på fritids. Vi hade ett jättebra fritids på lågstadiet och alla barn älskade att vara där, de pysslade, gjorde utflykter, spelade fotboll, bakade mm men nu är det absolut ingenting av det. 

Den fria leken är viktig, jag håller med, men i en tråkig och oengagerad miljö så är det inte så lätt. Som det är nu så sitter så gott som alla barn som är kvar och leker med sina telefoner, och det tycker jag inte är ok. Då är det bättre att hon går hem!

På vårt fritids får inte barnen använda sina telefoner och ipads får de ha ibland om det regnar mycket.

Jag tror att barnen på fin dotters fritids hade lekt och aktiverat sig mer om man inte tillät mobiler och dylikt?!
  • nyckelpigemamma

Jo, de är över 300 barn om alla skulle komma, men nu gör de ju inte det eftersom det är så tråkigt.....! Och ja, jag tror att det skulle vara roligare om de inte fick använda sin telefon!

Svar på tråden Tråkigt på fritids