• FrökenLouise

27 år och i riskzonen

Hej.
    Var igår på mitt tidiga ultraljud. Den lille i magen verkade må bra och sprattlade som sjutton. Tog ett tag innan hon kunde mäta nacken då den inte låg som Barnmorskan ville. 
    Efteråt fick vi reda på att jag ligger precis på gränsen och i riskzonen med värdet 1 av 193. Det tog ett tag innan det sjönk in. Jag var bara inställd på att det antingen var ja eller nej, alltså ett frisk levande foster eller ej. 

Ställer mig nu den stora frågan, hur vill jag göra nu?
    har läst flera olika berättelser här på familjeliv och fått styrka och mod av er! Vilket känns skönt att kunna läsa om andra i närliggande situationer. 

Har fått väldigt bra förtroende för barnmorskorna och läkarna i min omgivning. Har varit sjukskriven en hel del nu i början pga illamående, trötthet, kräkningar osv. Dvs svårt att hålla graviditeten hemlig. För vad säger man till kollegor och vänner när man är sjuk fast det inte smittar?!? Just nu är jag i v 15 och fick sjukskriva mig igen. 
    Som tur är ska jag till barnmorskan imorgon igen och få prata av mig lite. Samt att på fredag ringer hon från USÖ där jag gjorde ultraljudet för att kolla läget, hur jag mår, om jag bestämt mig eller ej. Hon var toppen! 

Vill gärna höra era tankar och berättelser kring detta. 

Ta hand om er.. L 

• Svar på tråden 27 år och i riskzonen
  • Majorie

För det första så är ju siffrorna bättre än vad de är dåliga. Det är ju "bara" 1 på 193. Men jag förstår att det är sjukt jobbigt. Jag delar en liknande erfarenhet om dåligt besked vid UL, men i mitt fall var det en allvarlig missbildning.

Man kan ju göra ett NIPT-test som ger svar utan det finns någon missfallsrisk såsom vid fostervattenprov mm. Läs lite mer tex. här: fostertest.se Det kostar dock, men om man tycker att det är värt det och har pengarna så är det ju ett alternativ. Jag kommer att göra detta om mitt KUB hamnar i riskzonen.

Stort lycka till och en kram!

• Anonym (ssk)

Om du bor i sthlm får du göra NIPT gratis om du har under 1:200, nytt sedan i våras har jag för mig. kostar annars nästan 10.000 men det är det ju kanske värt i er situation. håller tummar och tår att allt går bra för er.

• emelielj

Hej!

Vi gjorde mkp idag efter att ha fått 1:170 på kub.

Jag är 26 och sambon 27 år, vårt tredje barn.

Vi var på östra i Göteborg. Nu väntar vi spänt på provsvaren om en vecka..

Svar på tråden 27 år och i riskzonen