• Marmelad89

    Kan det vara autism?

    Min mellan son E som är 4år gammal har skickats vidare till habiliteringen för utredning. Det var på tre års kontrollen på bvc som det kom fram att han hade språksvårigheter. Verken vi föräldrar eller förskolan hade reagerat på det tidigare. Efter en snabb utredning av en psykolog skickades vi vidare till habiliteringen och nu väntar vi på att utredningen ska börja, tyvärr är det lång kö. Jag funderar på om det verkligen kan vara autism han har... Skulle väldigt gärna vilka ha ett utlåtande från er som har barn med autism om ni tror att det kan vara det och i så fall hur jag som förälder kan hjälpa honom utveckla sitt språk.

    Min bild:

    E är en glad pojke på 4år. Han var tidig i sin motoriska utveckling, har magrutor (galet), orkar springa längre och fortare än sin 7åriga storebror och älskar fysisk aktivitet - för det är där han briljerar. Han vinner varje sprinttävling och fotboll är inga konstigheter.

    Han är sen i sitt språk. Pratar långa meningar och mycket med mig, pappa och storebror, jag förstår 99% av det han säger, men utomstående har svårt att förstå. Han har uttals problem med ex L-ljudet och R-ljudet. Han har ett litet ordförråd, alldeles för litet för att vara fyra år, det märks bara när man pekar på saker och frågar vad dom heter. I vardagen är han duktig på att göra sig förstådd genom att förklara ex användnings området för saken han vill hitta namnet på. Problemet är att förskolan etc inte förstår hans språk.

    Han leker mycket med storebror, mest lekar som kräver styrka och uthållighet. Han undviker gärna språket i lek med andra, jag tror det beror på att han vet att dom inte förstår. Eftersom han vet att han brister i språket brukar han gå fram och ex klappa andra barn på axeln för att dom ska se honom - inte säga hej.

    Det gör ont i mig när jag ser hans aktiva försök att få leka med någon, men dom andra barnen mest tycker han är konstig som inte pratar.

    Tyvärr finns det en pojke på dagis som han leker med mycket och som heller inte pratar, han är våldsam och skriker. Min son är lite rädd för honom, men pedagogerna envisas med att dom två ska leka tillsammans. Min son vill hellre vara med dom andra.

    Han har inget intresse av att leka ex mamma pappa barn, det är för abstrakt för honom. Han vill snarare vara pirat och laga mat på ett sjörövarskepp.

    Han är medveten om att han brister i språket och har själv sagt att han vill ha hjälp att lära sig prata - gör otroligt ont i mammahjärtat och jag gör mitt bästa för att träna tillsammans med honom efter bästa förmåga.

    Han är jätteduktig på att hjälpa till, om han är hungrig fixar han macka och mjölk på egen han. Ofta fixar han även åt storebror om han vill ha. Efteråt sätter han in allt i kylen igen.

    Han har varit blängde sedan han var två år.

    Han älskar att hämta posten och tar gärna grannens och lämnar den på vägen hem.

    Han lyssnar när man ropar, kommer när han ska. Det är inga problem att ha med honom i stan. Han går att lita på.

    När han väl har bestämt sig för något står han fast vid det. Om han ex säger att han inte är hungrig, så envisas han med det även om man gör pannkakor. Då smygäter han en stund efter alla andra, för han kan inte böja sig.

    Han blir lätt avundsjuk på sina syskon (mammaledig med bebis) och kan då bli en gnutta oresonlig, vilket lindras av en stor och lång kram och lite egen uppmärksamhet.

    Han tycker det är gör kul att åka ut på saker, han har guldpass på Liseberg och åker allt han får.

    Han vet sina begränsningar på ett sunt sätt "jag inte kan det" säger han när det är övermäktigt.

    Ibland lyssnar han inte när man pratar med honom och säger då "jag inte vet det" till allt.

    Han älskar att hitta saker, typ stenar och lappar på butiksgolv.

    Han är väldigt hjälpsam, hjäper till att byta blöja och klappa bebisen.

    Han sover alltid hela natten och är glad på morgonen.

    På öppna förskolan träffar han många barn och pratar gärna om barnen till mig ex "mamma titta han gjorde. Han åkte där. Huvudet först! Hahah! Det tokigt mamma", men undviker att prata med barnen.

    Förskolans bild:

    Han håller sig i bakgrunden, säger inte mycket. Lekar gärna fysiskt tuffa lekar. Klättrar gärna för sig själv. Äter bra, men har ibland svårt att sitta still vid bordet. Svårt att göra sig förstådd i tal, svårt att visa med gester. Lyssnar inte alltid. Söker sällan kontakt med barn som redan har etablerat en lek.

    Psykologens bild:

    (Bedömningen är ett år gammal)

    Extremt liter ordförråd, svårt med socialt samspel, dåliga resultat på testerna.

    Jag tyckte psykologens bild var orättvis. Hon bröt på danska och till och med jag hade svårt att förstå henne... Samtidigt har hon förmodligen ett annat öga för det än vad vi har.

    Vad tror ni? Kan han ha autism? Eller är det bara språksvårigheter? Kan det vara bara språksvårigheter när man är 4år? Han borde ju kunna fler ord.

    Enormt tacksam för svar!!

  • Svar på tråden Kan det vara autism?
  • Marmelad89

    Oj ber om ursäkt för all särskrivningar. Det går väl snabbt att skriva på telefonen!

  • Lisasmor

    Språksvårigheter skulle jag säga, utifrån din text. Men det är klart, sen språkutveckling kan ju vara en del i en autismspektrumproblematik. Det som skiljer de två åt är kommunikationen, dvs om barnet kommunicerar med andra (även utan ord). Vissa autistiska barn pratar massor, men utan intention att kommunicera med någon. Din son verkar ju "prata runt" när han inte kan hitta ord, vilket snarare talar för språksvårigheter.

  • mumlande

    Jag får absolut autismvibbar av det du skriver. Det är viktigt att komma ihåg att autistiska personer är individer precis som alla andra, och att den stereotypa bilden av autism samhället har inte nödvändigtvis stämmer in på alla autister (eller ens de flesta). 

    En sak är just det med det sociala. Många tror att autism = total brist på sociala behov. Även om vissa autister har noll behov av socialt umgänge stämmer det inte för alla. Så ett intresse av att kommunicera behöver nödvändigtvis inte betyda att han är neurotypisk.

    Jag tycker att det låter som om ditt barn har ett socialt behov, att han har en vilja och ett intresse, men svårt att veta hur man gör. Han verkar föredra att leka med människor han känner, och som känner honom, vilket gör att kommunikationen blir betydligt lättare. Vilket definitivt kan vara ett tecken på autism.

    Sättet han kommunicerar på tyder, enligt mig, också på eventuell diagnos. Min autistiska son talar också runt. Han kompenserar för de ord han inte kan, och det är mestadels bara jag och hans far som förstår honom. Vi agerar ständigt tolkar (men med vår hjälp kan folk som träffar honom regelbundet knäcka koden, så att säga).

    Att han stänger av och upprepar "jag inte vet det" är också ett tecken för mig. Ibland blir man överväldigad och ickverbal och att rycka på axlarna, eller bli nästan apatisk, eller upprepa en fras kan vara det enda sättet att kommunicera: jag orkar inte nu; låt mig vara.

    Sedan var det lite fler saker som fick mig att tänka autism. Men istället för att gå igenom allt tänkte jag ge dig lite tips på saker att titta efter. 

    Stimmar han? Alla människor stimmar, men autistiska personer och folk med adhd gör det i större utsträckning. Det är vad neurotypiska människor kanske skulle kalla nervöst eller rastlöst pillande. Autistiska människor stimmar när de är glada, ledsna, upprörda, arga, osv. När än känslorna är så starka att de måste ut på något vis. Eller så stimmas det bara för att det är skönt.

    Vanliga stim:
    - Vifta med händerna (t.ex. vid stor glädje eller ängslighet)
    - Snurra runt runt runt. Hoppa! Flänga runt och busa vilt. (Det verkar rent generellt som om din son tycker mycket om just vestibulära stim. Tänker på Liseberg, där.)
    - Pilla på allt. Snurra håret. Pilla knappar. Pilla på sår. Pilla isär saker.
    - Bita läppen. Bita på kläder eller leksaker med skön konsistens. 
    - Självskadebeteende vid upprördhet, t.ex. slå sig själv, bita sig själv, dunka huvudet i vägg, golv, eller andra ställen. Rycka håret. Osv.
    - Tryck. T.ex. tycka om hårda kramar eller ligga under tunga saker (som soffkuddar eller madrasser). Pressa fingrarna mot ögonen. Knyta nävarna hårt. Osv.
    - Titta på glittrande saker eller ljusspel. Dammkorn i solljus. Häftiga lampor osv.

    Andra tecken:
    - Svårt att skilja på varmt/kallt eller vara över- eller underkänslig mot värme/kyla.
    - Undviker ögonkontakt. Eller, om han lärt sig att ögonkontakt är viktigt, få tom blick för att han måste stänga av då ögonkontakt är obehagligt och intensivt.
    - Kan ha liten variation på minspel och kroppspråk (eller överdriven för den delen).
    - Tycker det är jobbigt när han förväntar sig en sak och det blir något annat. Har svårt med omställningar och förändringar över lag.
    - Har specialintressen, t.ex. ovanligt intresserad av dinosaurier eller tåg eller disneyprinsessor eller vad det än är. Behöver inte vara ihållande. Många byter specialintressen ofta och/eller har flera på samma gång.
    - Tycker om att organisera och sortera och arrangera osv (men orkar nödvändigtvis inte hålla ordning).

    Ja det var lite att titta efter, i alla fall! :)

  • Marmelad89

    Stort tack för ditt svar!!

    Vi har genomfört utredningen på habiliteringen och inom några veckor får vi ta del av deras bild.

    En sak som jag reagerade på i det som du skrev var begreppet "Jag inte orkar mer". När min son har varit fokuserad på något under en längre stund (allt i från 20min-1,5tim) säger han ofta så och det skiljer sig från storebror som aldrig uttryckt sig i sådana termer. Det har inte slagit mig innan att det kan vara ett tecken på autism, men nu när du tog upp det insåg jag att det lite märkligt.

    Min son har inget "stim" så som du förklarar det, möjligen att han hoppar när han blir glad. Av det andra du skriver känner jag igen det här med att organisera, han leker ofta lekar som går ut på att samla saker och placera ut dom. Lekarna i sig varierar kraftigt, allt från pirat, kock, supermario till att rita eller leka med duplo. Han hänger mest med på vad storebror gör, vilket just nu är mycket tv-spel och rollekar. Han är riktigt bra på tv-spel, klarar banor som till och med jag har svårt för (och jag är rätt bra;)).

    Nu var det ett tag sedan jag skrev den här texten och han har utvecklats väldigt mycket sedan dess. Jag har varit föräldraledig senaste halvåret och det har gjort att hans språk utvecklats väldigt fort. Han pratar konstant här hemma. Om jag jämför 7åringens och hans språk är den stora skillnaden uttalet och utformningen av meningarna. Han har nu ett stort ordförråd och pratar om abstrakta saker och har långa resonemang. Han deltar även i samtal som han inte styr och hoppar in i samtal under tiden några pratar (vi i familjen). Uttalet är bättre, men det är fortfarande svårt för andra att förstå vad han säger.

    Jag tycker det är helt enastående hur fort den här språkutvecklingen har gått. Han är så glad att vi förstår honom och han har vuxit så mycket i sitt självförtroende under den här perioden.

    Förskolan däremot är förfärlig. Han ska vara där 15h/v men i realiteten är han där mindre än så. Han vill inte gå dit längre, han gråter och säger att "dom inte förstå vad jag säger". Han förklarar att han inte kan leka med dom andra barnen för att dom inte förstår och att fröknarna inte heller förstår. Igår berättade han att han hade frågat efter något att dricka, "mjölk, vatten eller saft, jag törstig", men ingen hade förstått. Han sa att han hade pekat på kranen, men det var ingen som följde med honom. Han avslutade med att säga "jag sa jag vill ha vatten, jag visa jag vill ha vatten. Dom inte följa med. Jag blir ledsen då, mamma."

    Han har en klump i magen när han ska dit och min klump är inte mycket mindre.

    Har du möjligen något råd till hur man hanterar förskolan i det här läget? Vi ska snart ha ett möte och jag är osäker på vad jag vill få fram, känner mest att det här inte är hållbart, klara inte av klumpen. Funderar på om det är bättre att han är hemma och att vi går till öppna förskolan. Hur har ni gjort?

    Om min son skulle få en diagnos inom autism spektrum, hur går man vidare? För det som jag känner är att prio ett måste vara att han lär sig tala renare eller är att tala "orent" en del av autism?

  • Pajama

     Jag tycker inte alls det låter som autism, snarare tvärt om, men "mumlande" verkar kunnig på området och du fick ett väldigt uttömmande svar där.
    När du skrev var han bara 4 år! Jag tycker han verkar väldigt insiktsfull på saker, medveten om sin omgivning, vill leka med andra, vem hade inte backat om de inte förstod vad man sa? Om de redan leker med något vill han inte tränga sig på, låter sunt. Han leker rollekar med sin storebror! Inte mamma pappa barn, men det är det många killar som inte gillar.
    Att kunna prata runt om någon inte förstår och då välja andra ord, är väl en kompetens?


    Jag tycker förskolan verkar ovanligt oförstående. Kanske byta?


    Vad kul att språket har börjat släppa nu! 

  • suziz

    Har han verkligen inte fått något teckenstöd på förskolan? Det tycker jag ni kan kräva faktiskt, han måste ju kunna göra sig förstådd. 

  • mumlande
    Marmelad89 skrev 2016-01-27 12:22:03 följande:

    Stort tack för ditt svar!!

    Vi har genomfört utredningen på habiliteringen och inom några veckor får vi ta del av deras bild.

    En sak som jag reagerade på i det som du skrev var begreppet "Jag inte orkar mer". När min son har varit fokuserad på något under en längre stund (allt i från 20min-1,5tim) säger han ofta så och det skiljer sig från storebror som aldrig uttryckt sig i sådana termer. Det har inte slagit mig innan att det kan vara ett tecken på autism, men nu när du tog upp det insåg jag att det lite märkligt.

    Min son har inget "stim" så som du förklarar det, möjligen att han hoppar när han blir glad. Av det andra du skriver känner jag igen det här med att organisera, han leker ofta lekar som går ut på att samla saker och placera ut dom. Lekarna i sig varierar kraftigt, allt från pirat, kock, supermario till att rita eller leka med duplo. Han hänger mest med på vad storebror gör, vilket just nu är mycket tv-spel och rollekar. Han är riktigt bra på tv-spel, klarar banor som till och med jag har svårt för (och jag är rätt bra;)).

    Nu var det ett tag sedan jag skrev den här texten och han har utvecklats väldigt mycket sedan dess. Jag har varit föräldraledig senaste halvåret och det har gjort att hans språk utvecklats väldigt fort. Han pratar konstant här hemma. Om jag jämför 7åringens och hans språk är den stora skillnaden uttalet och utformningen av meningarna. Han har nu ett stort ordförråd och pratar om abstrakta saker och har långa resonemang. Han deltar även i samtal som han inte styr och hoppar in i samtal under tiden några pratar (vi i familjen). Uttalet är bättre, men det är fortfarande svårt för andra att förstå vad han säger.

    Jag tycker det är helt enastående hur fort den här språkutvecklingen har gått. Han är så glad att vi förstår honom och han har vuxit så mycket i sitt självförtroende under den här perioden.

    Förskolan däremot är förfärlig. Han ska vara där 15h/v men i realiteten är han där mindre än så. Han vill inte gå dit längre, han gråter och säger att "dom inte förstå vad jag säger". Han förklarar att han inte kan leka med dom andra barnen för att dom inte förstår och att fröknarna inte heller förstår. Igår berättade han att han hade frågat efter något att dricka, "mjölk, vatten eller saft, jag törstig", men ingen hade förstått. Han sa att han hade pekat på kranen, men det var ingen som följde med honom. Han avslutade med att säga "jag sa jag vill ha vatten, jag visa jag vill ha vatten. Dom inte följa med. Jag blir ledsen då, mamma."

    Han har en klump i magen när han ska dit och min klump är inte mycket mindre.

    Har du möjligen något råd till hur man hanterar förskolan i det här läget? Vi ska snart ha ett möte och jag är osäker på vad jag vill få fram, känner mest att det här inte är hållbart, klara inte av klumpen. Funderar på om det är bättre att han är hemma och att vi går till öppna förskolan. Hur har ni gjort?

    Om min son skulle få en diagnos inom autism spektrum, hur går man vidare? För det som jag känner är att prio ett måste vara att han lär sig tala renare eller är att tala "orent" en del av autism?


    Hej!

    Förlåt för sent svar. Jag är väldigt sällan inne på FL.

    Hoppas att det gått bra för er och att ni fått svar nu!

    I mitt svar utgår jag från att ditt barn är autistisk, eftersom det var om autistiska saker du undrade. Så om det visade sig att han inte är det, så är det bara att ignorera. ;) Ja, eller läsa ändå om du har lust med det, haha!

    Hur som...

    Vi har en resursperson på förskolan som är helt fantastisk. Nu är min son inte där så länge om dagarna, men när han väl är där så fungerar resurspersonen som en stödperson. Hen är mycket bra på kommunikation och förstår att det är hens ansvar, som vuxen och utan kommunikationssvårigheter, att hjälpa mitt barn att göra sig förstådd. Det du beskriver om på förskolan är förskräckligt! Men jag märker det på den ordinarie personalen på sonens förskola också. De har inte tillräckligt med kunskap, och har noll intresse av att tänka kreativt, hitta andra lösningar, och nå fram. Vilket är förståeligt. De är stressade och hinner inte ge extra uppmärksamhet till ett specifikt barn. Men bara för att det är förståeligt gör det inte det okej för det!

    När hans resursperson är sjuk, så har jag mitt barn hemma. För mig är det inte okej att han ska vara halva dagen på ett ställe där ingen har tid att ge honom den uppmärksamhet och det tålamod han behöver för att må bra. Ditt barn ska absolut inte behöva må dåligt av att gå till förskolan. Förskolan ska vara till för ER inte tvärtom. Det är väldigt svårt att utvecklas när man inte mår bra. Så att tvinga honom till ett ställe som är stressande för honom kan knappast vara bra för hans utveckling, oavsett om han har diagnos eller ej. (Det är ju en sak om man absolut inte har ett val. Men ni verkar ju ha det, tack och lov). Så om du känner att han mår bäst av att vara hemma tycker jag att du gör rätt i att hålla honom hemma. Eller så försöker ni hitta en annan förskola.

    När det gäller hur man går vidare... Ja det beror på vem du frågar. Som vuxen autist så förespråkar jag att man låter autistiska människor vara autistiska. För det är vad vi är, vad vi alltid kommer att vara, hur mycket än vissa människor vill göra oss "normala". Kommunikation är givetvis väldigt viktigt, och det finns bra sätt att hjälpa barn att utvecklas så bra de bara kan. Men det är också viktigt att komma ihåg att för många autister kommer språket alltid vara ett problem. Jag har som du ser inga problem med att skriva. Jag pratar även ofta och mycket, men när jag blir upprörd blir jag ofta ickeverbal. Det tar helt enkelt för mycket energi för att hitta ord, så jag blir tyst istället.

    Det är superviktigt att acceptera detta. Ja, ge honom möjlighet att kommunicera och utvecklas. Men acceptera hans takt. Respektera att ibland kommer det vara svårt. Att vissa dagar kanske det går hur bra som helst, men är energin låg eller det är en dålig dag, kan det gå bakåt. Om andra saker utvecklas, kan språket pausa en stund. Det är absolut inget bakslag utan en naturlig del av utveckligen.

    Ett mycket bra sätt att lära barn nya saker är lek! Och autistiska barn är ju just barn. :) (Och autistiska människor ÄLSKAR att lära sig om saker de är intresserade av!) Du säger att han är mycket bra på tvspel. Spelar ni tillsammans? Hitta ett tvåpersonsspel, sitt med honom, och prata under tiden. Om han säger något lite bakvänt, upprepa meningen fast korrekt.

    T.ex., om mitt barn säger, "Trappa upp!" så säger jag, "Du vill gå upp för trappan! Ja, vilken bra idé! Så gör vi." Det har fungerat jättebra och hans språk utvecklas hela tiden utan att han blir sönderstressad av övningar som skulle göra vem som helst trött i huvudet. Resurspersonen gör likadant! Det är bra att baka in allting i vardagen, liksom. Lär medan ni gör så att det är kul! För det ska vara kul. Han måste ju få känna att han lär sig kommunicera för sin egen skull, inte för att göra vuxna nöjda.

    Jag är personligen emot IBT, TBA, och liknande metoder. Men jag vill inte göra det till en bråktråd, då jag vet att många neurotypiska föräldrar förespråkar det. Så om du vill veta mer kan man väl skicka PM eller något? Är inte så bekant med denna site.

    Om han fått en diagnos, har ni förmodligen fått kontakt med habiliteringen? Enligt min erfarenhet är HAB bra och trevliga, men de är inte någon magisk lösning som fixar allt åt er. Jag tar mycket ansvar själv, läser på om forskning, läser framför allt bloggar och artiklar av andra vuxna autister. Det finns även en kanonbra grupp på facebook som handlar om lågaffektivt bemötande (gruppen heter låg-affektivt bemötande, iirc, och är en sluten grupp). Folk där är kunniga, förstående, och hjälpsamma.

    Slutligen vill jag bara säga: jag är jätteglad över min autistiska hjärna. Ja, den gör livet svårt ibland, för omgivningen har så svårt att förstå, men den gör också livet fantastiskt! Nu är autism ingen sjukdom och den kan inte botas, men om den hade kunnat det, skulle jag ändå välja att fortsätta vara autistisk. :)

    Lycka till!
Svar på tråden Kan det vara autism?