• Puppetmaster

Skulle ni

Blivande föräldrar eller Ni som planerar att skaffa barn. Skulle Ni kunna tänka Er att operera in ett chip i barnets hand? 
    "För drygt en tusenlapp kan man numera gå från att vara en helt vanlig människa till att bli en cyborg, alltså en blandning av människa och maskin - i alla fall delvis. Precis det har sociala medier-experten Niclas Strandh från Borlänge gjort. Han har alltså låtit injicera ett chip i sin vänsterhand." Källa: SVT.se 
    www.svt.se/nyheter/regionalt/dalarna/han-opererade-in-chip-i-handen
    www.dn.se/livsstil/reportage/han-har-ett-chip-under-huden/
    www.nyteknik.se/nyheter/innovation/forskning_utveckling/article3880177.ece

Fördelarna är väl framförallt att man kan bära omkring på sin medicinska journal hela tiden samt legitimera sig oavsett var man befinner sig i framtiden. Dessutom kan det i framtiden bli möjligt att spåra var chippet (personen) befinner sig. 
    Nackdelarna är ju kontrollsamhället och det personliga integritetsskyddet samt kanske att chippet kan "kapas". 
    Vad tycker ni? 

• Svar på tråden Skulle ni
  • Puppetmaster

Intressanta svar :) 

Det är än så länge 18-årsgräns (tror jag) men vem vet hur framtiden ser ut? 

• Anonym (sebbe)

Aldrig i livet. Jag vill förbli människa och dö som människa. Transhumanismen är en fälla. Ofta jag vill bli en radiostyrd robot? Det är ju som att lämna bort kontrollen över sin egen kropp.

I FRAMTIDEN spåra var chippet befinner sig? HA! Känns som att det är en ganska basic funktion som finns där redan från början.

• Anonym (Cyborg)

Ja, fram tills mitt barn fyllt 18 och då har möjlighet att själv välja att ha kvar det eller ej.

Svar på tråden Skulle ni