• lindajhlala25

Hjälp!!!

Hej!!

Jag har en son på 3 veckor som jag ammar 100%. Det har gott jätte bra tills nu.

Jag har sjukt jävla ont mina bröstvårtor är ill röda å det bränner något hemskt klarar nästan inte av att amma pågrund av smärtan! Är det svamp? Läste om det min son har nog torsk han är vit på tungan och insida läppar! Vad ska jag göra?? BVC Har inge telefontid i morgon.. Måste vänta tills på måndag!! Vet ej om jag klarar det

• Svar på tråden Hjälp!!!
  • Anonym (Aj)

Aj aj, har du provat någon salva?

• lindajhlala25
    replica skrev 2015-09-17 21:06:25 följande:

Du kan använda Vichyvatten (www.handla24.se/ProductImages/a_01/original/7310070006301.jpg) eller göra en egen blandning med 1 tsk bikarbonat i 1 dl vatten och pensla både bebis mun och bröstvårtorna flera gånger per dag..

Här finns bra info:

www.amningshjalpen.se/26-har-far-du-hjalp/smarta-sjukdom/126-svamp-hos-mamma-studie

www.amningshjalpen.se/images/stories/pdf/svamp.pdf

Å tack:) jag får köpa i morgon och testa:). Hoppas det går över. Klarar inte denna smärta
  • mariejohansen

Jag har hört att purelan ska hjälpa mot ömma bröstvårtor. Dock ej svamp.

• Liten till

Googla på torsk i munnen på bebisar då får du säkert många bra tips. Annars kan du prova lanolin salva, den heter också purelan på vissa apotek. Använd efter varje amning, och ta ordentligt. Lycka till!!

• replica

Är det svamp så är det viktigt att lufta, lufta! Släpp tuttarna fria :D

Om du använder Purelan (Lanolinsalva) så se till att brösten är HELT torra först då det lägger sig som en hinna över. Svamp stormtrivs där det är fuktigt..

Hört om dem som använder amningsnapp när det har gjort som mest ont, kanske kan vara värt att prova? Kan ta ett tag att vänja av vid sen dock..

Går det inte över så kan man få medicin från BVC, tablett för dig och medicin att pensla i bebis mun.

"Practise makes perfect"
  • Natulcien

Provat amningsnapp? Det använde jag de första veckorna när det ömmade som värst. Funkade fint.

Sen smorde jag bröstvårtorna med bröstmjölk efter varje amning och lät lufttorka. Det funkade fint mot ömma och såriga bröstvårtor. Svamp vet jag däremot inte om det funkar mot?

• Anonym (Amningsmottagningen)

Ring amningsmottagningen på sjukhuset alternativt din BB-avdelning istället för att vänta på BVC. Låter som svamp. Har haft två rejäla omgångar av det. Finns medicin (tabletter och mykostatinlösning) för både dig och barnet. Avvakta inte. Det är bara om du har en väldigt lindrig släng av det som vichyvatten mm möjligtvis kan hjälpa. Annars behöver du medicin för svampen kan ta sig in i bröstet via mjölkgångarna och orsaka ett elände!

• Blicka

Sök för för det om det är för jobbigt. Alla mina har haft torsk i munnen, en gång fick jag det lindrigt på brösten o det var inte skönt. Nu med minsta barnet körde jag med bikarbonat o vatten när det kom. Ruggade upp med tandborste i bebis mun där torsk fanns o gav sen på sked av lösningen (samma mängd som d-droppar efter råd från BVC). Torsken borta på någon vecka. Hoppas det snart blir bättre för er!

• lindajhlala25

Tack så mycket alla för svar! Jag ska testa mig fram av era tips sen får vi se vad som händer :)! Hoppas det blir bättre bara :)

Svar på tråden Hjälp!!!